4Control je označení automobilky Renault pro systém aktivního natáčení zadních kol. Ten představila v roce 2008 u modelu Laguna GT původně pod označením Active Drive. Systém 4Control je výsledkem spolupráce automobilky se sportovní divizí Renault Sport Technologies, kdy samotný systém natáčení kol dodala japonská společnost Aisin. V případě Renaultu se jedná pouze o oživení již dříve představeného systému 4WS, který vyhotovila koncem 80. let minulého století japonská automobilka Honda pro třetí generaci modelu Prelude.
Systém 4Control je řízen počítačem, který získává informace od řídící jednotky systémů ESP a ABS. Dle rychlosti vozu a úhlu natočení volantu dává signál elektromotoru na zadní nápravě, který pomocí jednoduchého mechanismu natáčí zadní kola souhlasně, či nesouhlasně s předními koly. Do rychlosti 60 km/h se kola natáčí v opačném směru, než jsou natočena kola přední (nesouhlasné řízení). Díky tomu je vůz ovladatelnější a zmenší se poloměr otáčení. Při rychlosti vyšší než 60 km/h je pak řízení souhlasné, což znamená, že se zadní kola natáčí ve stejném směru jako kola přední. Zvyšuje se tak stabilita vozu a pneumatiky nejsou tolik opotřebovávány. Zadní kola se natáčí ve většině případů v úhlu menším než 2°, v kritických situacích však může úhel vychýlení kol být až 3,5º.
Systému 4Control je využíváno také pro navrácení vozu do přímého směru v případě smyku.
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.