aktuálně: 37 uzavírek, 53 nehod
Zákruta.cz  >  

Značení pneumatik

popis pneumatiky

Nevyznáte se v údajích vyznačených na Vašich pneumatikách? Připravili jsme pro Vás přehledně seřazené informace o označení pneumatik včetně indexu rychlosti a indexu zatížení na nápravu.

Popis pneumatiky

Příklad označení: BARUM Brillantis 165/70 R13 79 T

BARUMvýrobce
Brillantismodel / dezén
165šířka pneumatiky v milimetrech
70profilové číslo - poměr výška/šířka pneumatiky v %
Rkonstrukce pneumatiky (R=radiální, D=diagonální, B=bias belted)
13Průměr ráfku v palcích
79index nosnosti (LI)
Tindex rychlosti (SI)

Další značení pneumatiky

TLbezdušová pneu (tubeless)
TTdušová pneu
RF, XLzesílená kostra (reinforced)
M+Spneu určená pro zimní provoz (Mud + Snow(bláto a sníh))
FR, MFS, RPBochrana ráfku před poškozením při najetí k obrubníku
DSST, RFT, ROF, SSR, ZPdojezdová pneumatika
A/S, AWceloroční pneumatiky
A/Tvšechny terény
RHDvůz s řízením na pravé straně
SUVsportovně laděný vůz
Vmaxvysokorychlostní verze, pro tuningové modely
DOTpneumatika vyhovuje všem platným bezpečnostním normám, které stanovuje americké Ministerstvo dopravy (více info o kódu)

Index rychlosti (SI - Speed Index)

Je maximální rychlost, při které může pneumatika nést hmotnost určenou indexem nosnosti za daných specifických podmínek. Symbol kategorie rychlosti u pneumatik pro osobní a nákladní automobily je určen velkými písmeny.

Symbol L M N P Q R S T U H V W Y ZR
Max. rychlost [km/h] 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 270 300 >240

Index nosnosti (LI - Load Index)

Je to číslo určující maximální nosnost pneumatiky při rychlosti určené kategorií rychlosti za daných specifických podmínek.

Likg
50 190
51 195
52 200
53 206
54 212
55 218
56 224
57 230
58 236
59 243
60 250
61 257
62 265
63 272
64 280
Li kg
65 290
66 300
67 307
68 315
69 325
70 335
71 345
72 355
73 365
74 375
75 387
76 400
77 412
78 425
79 437
Li kg
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
91 615
92 630
93 650
94 670
Li kg
95 690
96 710
97 730
98 750
99 775
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
Li kg
110 1060
111 1090
112 1120
113 1150
114 1180
115 1215
116 1250
117 1285
118 1320
119 1360
120 1400
121 1450
122 1500
123 1550
124 1600

Snížení zatížení pneumatiky proti rychlosti

Pro stanovení minimální možné velikosti pneumatiky pro dané vozidlo je nezbytná znalost maximálně přípustného zatížení náprav a konstrukční rychlost vozidla. U pneumatiky je pak maximální nosnost vyjádřena indexem nosnosti a rychlost kategorií rychlosti.

Maximální rychlost vozidla (km/h) Index rychlosti (zatížení pneumatiky v %)
H V W RZ
210 100 100 100 100
220   97 100 100
230   94 100 100
240   91 100 100
250     95 100
260     90 100
270     85 100
280       95
290       90
300       85
Maximální rychlost vozidla (km/h) Zvýšení nosnosti(%) zvýšení huštění (kPa)
60 10 10
50 15 20
40 25 30
30 35 40
25 42 50

Tvary dezénů pneumatik

Symetrický tvar dezénu Symetrický tvar dezénu
pneu je možné na vozidle jakkoli měnit a otáčet (např. Brillantis)
Směrový tvar dezénu Směrový tvar dezénu
při montáži je nutno dodržet směr otáčení, je vyznačen šipkou na bočnici pneumatiky (např. G-force Profiler)
Asymetrický tvar dezénu Asymetrický tvar dezénu
při montáži je nutno dodržet správné umístění vnější a vnitřní strany, označeno na bočnici pneumatiky jako "outside" a "inside" (např. Premium contact)

Stáří pneumatiky podle DOT kódu

Za písmeny DOT, označujících americké Ministerstvo dopravy, jsou tři čtyřmístné sestavy písmen a číslic, sloužící k identifikaci výrobce a stáří pneumatiky.

Stáří pneumatiky můžete zjistit ze symbolů za zkratkou. Důležitá jsou poslední čtyři čísla, která udávají týden a rok výroby pneumatiky. Například poslední čtyřčíslí "0407" značí pneumatiku vyrobenou ve čtvrtém týdnu roku 2007.

Před rokem 2000 se používalo pouze trojčíslí. V osmdesátých letech byl rok označen posledním číslem - např. "116" najdete na pneu vyrobené 11. týden 1986. V devadesátých letech se za označení přidával trojúhelník "116Δ" (11. týden 1996).

Možné závady pneumatik a jejich příčiny

Možné závady pneumatik při nesprávném dodržování tlaků huštění, či při závadách na podvozku.

Ojeté kraje pneumatikypříliš nízký tlak
Ojetý střed pneumatikypříliš vysoký tlak, pneumatika při přehuštění získává balónovitý tvar
Ojetý jeden kraj pneumatikynejpravděpodobněji špatné seřízení geometrie
Opotřebovaná různá místa na pneumaticepravděpodobně závada tlumičů
Opotřebované jedno místo na pneumaticenásledek přebrždění - smyku
Podélné drážky a rýhy na pneumaticepři prokluzování, či hrabání na kluzkém povrchu, kdy jedno kolo stojí a druhé se protáčí