Protiblokovací systém ABS (zkratka anglického výrazu Anti-lock Brake System) je jedním z aktivních bezpečnostních prvků vozidla. Tento systém zamezuje při prudkém brzdění či brzdění na kluzké vozovce zablokování kola regulací brzdné síly v třmenu, čímž snižuje riziko vzniku smyku a zajišťuje tak lepší stabilitu a ovladatelnost vozidla. U vozů staršího data výroby, které tímto systémem nedisponovaly, bylo nutné v případě rizika vzniku smyku regulovat brzdnou sílu přerušovaným šlapáním na brzdový pedál tak, aby zůstal vůz ovladatelným.
U systému ABS je každé kolo vybaveno indukčním snímačem otáček, který dává řídící jednotce informace o aktuální rychlosti otáčení jednotlivých kol. Na základě aktuálních údajů pak řídící jednotka v případě blokace snižuje pomocí regulačního ventilu tlak v brzdovém systému daného kola. Kolo se začne na okamžik opět točit, čímž se zabrání ztrátě adheze s vozovkou. Systém tak může učinit 12-16x během jedné vteřiny.
Systém ABS spíná také v případě náhlého prudkého brzdění. V tom případě systém udržuje kola na samé hraně adheze, kdy opakovanou blokací a uvolněním v rychlém sledu umožní bezpečné zastavení vozidla při jeho plné řiditelnosti. Značně se tak snižuje brzdná dráha, a to především na mokrém a zledovatělém povrchu. Systém se odpojí při dosažení minimální rychlosti, která je zpravidla 4 km/h.
Že je systém v činnosti, poznáme při prudkém brzdění zpravidla pouhým poslechem, kdy je slyšet ono přerušované brzdění. Citelnější je pak odezva zásahu ABS do brzdového pedálu, kdy je cítit kopání a při delším brzdění klesá k podlaze.
Rozšířením systému ABS je ASR (systém regulace prokluzu kol), s čímž pak souvisí systém EPS (elektronický stabilizační program).
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.