ACC (Adaptive Cruise Control) je označení pro adaptivní Tempomat, který kromě udržování řidičem zvolené konstantní rychlosti dokáže díky množství snímačů reagovat i na překážky před vozidlem. Rozlišují se dva typy adaptivních tempomatů: ACC a ACC plus. Základní ACC funguje jen do určité minimální rychlosti, kdy se při nižší rychlosti automaticky vypne. Kvůli tomuto omezení není vhodný pro automatické popojíždění v městských kolonách. Plně zastavit vozidlo a rozjet jej z nulové rychlosti dokáže až vylepšený adaptivní Tempomat ACC plus. Ten pracuje i při velmi malých rychlostech, kdy dochází velmi často k drobným nehodám. ACC plus umožní vozu pomalé popojíždění v koloně s vždy přesným zastavením ve vzdálenosti několika metrů od automobilu, který před ním zastavil. Ve chvíli, kdy se vůz vpředu rozjede, je řidič upozorněn optickým a akustickým signálem. Po stisknutí ovladače uvede ACC plus vozidlo opět do pohybu.
Překážky jsou u adaptivního tempomatu detekovány pomocí mnoha pomocných zařízení. Mikrovlnný radar, který funguje na frekvenci 77 GHz, detekuje překážku před vozidlem ve vzdálenosti až 150 metrů. Infračervená kamera dokáže odhalit překážku ve vzdálenosti až 120 m před vozidlem. Dosah zhruba 80 metrů má videokamera pracující ve viditelné části spektra. Blízké okolí vozu pak monitoruje několik mikrovlnných radarů pracujících na frekvenci 24 GHz s účinností do 20 metrů. Riziko kolize, kdy dochází k aktivování prvků pasivní bezpečnosti (např. předpínače pásů, airbagy), odhalí ultrazvukové snímače umístěné vpředu a vzadu s dosahem pouhé tři metry.
ACC funguje na volné silnici, kde není v dohledu žádné jiné vozidlo, jako běžný Tempomat. Pokud se před vozem objeví překážka, řídící jednotka vyhodnotí, zda se jedná o pomaleji se pohybující vůz ve stejném pruhu, či o nepohybující se pevnou překážku. V prvním případě nechá ACC vůz dojet až k pomaleji pohybujícímu se vozu, kterému pak přizpůsobí rychlost. U automatické převodovky zadá ACC řídící jednotce motoru požadovanou rychlost, díky čemuž dojde ke snížení otáček motoru a přeřazení na nižší převodový stupeň. V případ manuální převodovky ACC vyzve řidiče akustickým a optickým signálem k podřazení. Pokud se před vozem nachází pevná překážka, snaží se ACC vůz optimálně brzdit a bezpečně jej zastavit. Řídící jednotka ACC spolupracuje s řídícími jednotkami motoru a brzd.
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.