aktuálně: 41 uzavírek, 6 nehod
Zákruta.cz  >  

Sekvenční převodovka - Slovník pojmů a zkratek

Sekvenční převodovka

Sekvenční řazení, SMG, SMT, E-gear

SMT (sequential manual transmission) či SMG (sequential manual gearbox) označuje sekvenční převodovku, přesněji převodovku se sekvenčním řazením. Ta vychází z klasické mechanické (manuální) převodovky, která však obsahuje elektronicky řízenou samočinnou spojku. Oproti klasickému „háčku“ se však u sekvenční převodovky jednotlivé stupně řadí postupně po jednom nahoru nebo dolů. Toto řazení je rychlejší a v mnohých případech možné i bez použití spojky. U většiny vozů, které jsou sekvenční převodovkou vybaveny, tak chybí spojkový pedál.

Volba mezi jednotlivými stupni probíhá pomocí tlačítek na volantu, pádel pod volantem či lehkými pohyby řadicí páky. V případě tlačítek na volantu se jedním přeřazuje na vyšší rychlostní stupeň, druhým se podřazuje. U pádel pod volantem se volby dle jednotlivých automobilek odlišují. U některých vozů přeřazuje řidič na vyšší stupeň odtažením pádel od sebe a směrem k sobě na nižší (např. Škoda), u jiných naopak pravé pádlo zařadí vyšší rychlostní stupeň a levé naopak nižší (např. Ferrari, Lamborghini). Výjimečně jsou k vidění také dvě pádla na každé straně volantu, kdy jedním řidič přeřazuje na vyšší a druhým podřazuje na nižší rychlostní stupeň, přičemž je jedno, na jaké straně volantu pádlo zvolí. Rozdíly platí i v případě sekvenčního řazení řadicí pákou. U některých automobilek se na vyšší stupeň řadí směrem dopředu a podřazuje se směrem dozadu, u jiných je tomu opačně.

První sekvenční převodovky se začaly objevovat koncem osmdesátých let minulého století u vozů Formule 1. Později se začaly uplatňovat u osobních automobilů, kde jsou využívány výhradně u luxusních a sportovních vozů. Například u italské automobilky Lamborghini nese sekvenční převodovka název E-gear a svou popularitou vytlačuje z výroby klasickou manuální převodovku.