Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Letní pneumatiky v zimě? Jen pro sebevrahy

29. listopadu 2007

Nejdříve dobrá zpráva: Zimní pneumatika sjetá až na čtyři milimetry hloubky svého profilu stále bezpečně předčí na sněhu sebelepší letní pláště. Ale na druhou stranu je třeba počítat s tím, že s každým opotřebovaným milimetrem ztrácí zimní obutí své dobré vlastnosti.

Těmito slovy vyhodnotil německý autoklub ADAC test, při kterém porovnal spolu s dalšími autokluby chování pneumatik různých kvalit na zimních silnicích.

Vzorek s hloubkou čtyři milimetry je považován u zimních kol za hraniční. Více opotřebované pláště už nemají na autě co dělat, přestože zákony povolují řidičům jezdit i s horšími vzorky.

Autokluby při testech na auta namontovaly tři různě jeté sady kol. Nová kola se chlubila hloubkou vzorku 9 milimetrů, druhá čtveřice kol už měla něco za sebou, ale pořád ještě nabízela slušný, 7,5 milimetrů hluboký, profil.

Třetí auto se muselo spokojit se čtyřmilimetrovým vzorkem. Více opotřebované pláště už v zimě stěží splní své poslání.

Zkoušky se podívaly na to, jak různě se auta budou chovat při jízdě a při brzdění na mokré, suché a zasněžené silnici.

Největší rozdíly mezi různě opotřebovanými zimními koly se projevily na sněhu. Platí, že čím starší plášť, tím delší brzdná dráha.

Ale ještě horší je to se záběrem na sněhu u jetých pneumatik. 7,5 milimetrů hluboký profil se ve srovnání s novou gumou „zakousne“ do sněhu jen se 60procentní suverenitou.

A čtyřmilimetrový profil už je po této stránce více než o půlku horší než plná hloubka.

Do srovnání technici z autoklubů přidali také letní pneumatiku, která totálně propadla. Za slabé výkony při brzdění na zasněžené silnici a matný přenos síly mezi kolem a sněhem si letní sada kol vysloužila označení nebezpečná.

Testy na mokré vozovce také potvrdily problémy s ubývajícím vzorkem. Jestliže nový plášť začal na vodní vrstvě “plavat“ až v rychlosti 87 km/h, pneumatika se čtyřmi milimetry proměnila auto v plavidlo už při 63 km/h.

Metropolitní Expres

Další články

Elektromobilita není jen modní trend. Proč si pořídit elektromobil?

Slovo elektromobil se v poslední době skloňuje stále častěji. Zatímco před několika lety bylo objektem zájmu leda tak nadšenců do nových technologií a zarytých ochránců přírody, dnes se kolem něj točí konverzace nad pivem v hospodách, při cvičení ve fitness centrech i v rodinách při snídani. Že by móda? Možná. Elektromobily mají ale řadu vlastností, pro které stojí za to nad nimi zauvažovat.

zobrazit článek >

Zatímco automobilky strádají, Bentley slaví rekordy

Dozvuky koronavirové pandemie stále tíží automobilový průmysl. Zatímco jiné automobilky bojují s propady, Bentley prodává nejvíce aut v celé své historii.

zobrazit článek >

Jak se připravit na autoškolu?

Autoškola vždy byla, je a pravděpodobně ještě dlouho bude strašákem, kterému většina lidí na prahu dospělosti či později čelí. Ať už má váš strach z autoškoly jakoukoli podobu, poradíme vám, jak se na výcvik za volantem včas a v klidu připravit.

zobrazit článek >