V dávné minulosti, kdy se ještě psala historie Rallye Jeseníky, od roku 1969 a poté pozměněný název Rally Sigma, vyhrávaly zejména vozy značky Renault a Škoda. Tenkrát, v roce 1969, měřila celá rally přes 450 km a obsahovala čtyři rychlostní zkoušky.
Soutěž si dlouhá léta udržovala vysokou úroveň. Jesenické tratě rychlostních zkoušek byly chváleny z několika stran - technicky náročné úseky, velké převýšení, často se měnící povrch a svou roli hrálo i podzimní počasí. Z této doby si můžeme připomenout slavná jména vítězů, jako byli Hubáček, Ponec, Kvaizar, Pavlík,Valoušek a také Jindřich Gronych, bývalý spolupořadatel znovuobnovené AZ pneu Rally Jeseníky.
Po roce 1987 následovala dlouholetá pauza a nádherné jesenické tratě v podzimní scenérii znovu ožily teprve až před pár lety, pouze však při hostující Valašské Rally. Zde vyhrál svou první rychlostní zkoušku Pavel Valoušek jun., který udržuje s Rally Jeseníky dobré vztahy do současnosti. Pro rok 2005 a 2006 se tento již několikrát zmiňovaný terén stal útočištěm Rally Ecce Homo.
Novodobá historie se píše od roku 2007 pod oficiálním názvem AZ pneu Rally Jeseníky. Společnost AZ pneu podporuje tuto soutěž celé čtyři roky a patří jí za to obrovský dík. Bez její podpory by i přes veškerou snahu pořadatelů nebylo možné historii oblíbené soutěže obnovit.
Do prvního ročníku v roce 2007 bylo převzato celkem 102 posádek, cílovou rampu spatřilo 73 posádek. Vítězi se stali Viktor Szabó - Vladimír Tichý na voze Mitsubishi Lancer EVO IX. Na druhém místě se ztrátou 3,5 sekundy skončila dvojice Jan Jelínek -Miroslav Kotěna (soutěžící Pospa Rally Team), rovněž na voze Mitsubishi Lancer EVO IX a třetí místo obsadila posádka Lumír Firla - Pavel Švajda, také s vozem značky Mitsubishi, sedmé evoluce. Závěrečný mistrovský rallysprint měl dramatický průběh od začátku až do konce. Mimo trať se při třetí rychlostní zkoušce ocitl Karel Trněný (Škoda Fabia WRC). Od samého začátku do páté rychlostní zkoušky vedl Jaroslav Orsák (Mitsubishi Lancer EVO IX), bohužel ho ale defekt připravil o vedení. Od šesté RZ se Jelínek a Szabó doslova přetahovali o vítězství. Z tohoto souboje nakonec vítězně vyšel Szabó a získal tak ve Šternberku premiérové vítězství a dosáhl titulu vicemistra v rallysprintech celkově.
Druhý ročník ovládla bratrská dvojice Roman Odložilík - Pavel Odložilík na voze Peugeot 207 S2000. Stejně jako Szabó - Tichý v roce předešlém, i letos se vítězná posádka AZ pneu Rally Jeseníky stala vicemistry rallysprintů celkově. Posádka Odložilík - Odložilík suverénně vyhrála všech devět rychlostních zkoušek. Druhé místo patřilo posádce Jaroslav Orsák - Karel Vajík (Mitsubishi Lancer EVO IX). Jejich ztráta činila 35,7 vteřiny na vedoucí příčku. Třetí pozici vybojovala posádka PK Oil Racing ve složení Martin Semerád - Bohumil Ceplecha (Mitsubishi Lancer EVO IX). Druhý ročník opět provázelo deštivé počasí. Pořádající automotoklub Ecce Homo Šternberk připravil obtížnou trať v délce 352 km, obsahující devět rychlostek v celkové délce 82 km. Administrativní a technickou přejímkou prošlo celkem 114 vozů. Fanoušci se nejvíce těšili na souboj otce a syna Semerádových, když pro jezdce Semeráda staršího soutěž skončila na čtvrté erzetě díky nefunkčnosti jeho převodovky. I přesto byl ale druhý ročník velmi zajímavý a nevlídné počasí připravilo pro diváky atraktivní zážitky.
Třetí ročník ovládl Štěpánek se svým spolujezdcem Omelkou a jejich Škodou Octavií specifikace WRC. Pouhou desetinu vteřiny za nimi dojeli Karel Trněný -Václav Pritzl, také s WRC - Škodou Fabií. Na medailovou pozici dosáhla i posádka Josef Peták - Alena Benešová. Josef Peták z Hlavního náměstí ve Šternberku odstartoval s Peugeotem 207 S2000. Třetí ročník byl ve znamení zvučných jmen a velkých osobností rally sportu. Mezi 98 převzatými posádkami jsme se pyšnili jmény jako Václav Pech jun., několikanásobný Mistr České republiky a druhý vicemistr Evropy z roku 2003. Ten musel ale díky technické závadě ze soutěže odstoupit. Dále Pavel Valoušek jun., nyní čerstvý absolutní mistr České republiky Rally 2010. Na AZ pneu Rally Jeseníky 2009 startoval i jeho otec Pavel Valušek sen., který osedlal lancer deváté evoluce, tradiční vůz jeho syna. Nechyběla ani posádka bratrů Odložilíků, vítězů AZ pneu Rally Jeseníky z roku 2008. Mezi soutěžícími byl i první Čech Formule 1 Tomáš Enge, představující vůz Mitsubishi Lancer EVO IX CNG poháněný stlačeným zemním plynem a další.
Celá soutěž se obešla bez větších komplikací, pouze jedna havárie se zdála zpočátku vážná, proto spolujezdce z posádky Majer - Svatoš, transportoval pro jistotu vrtulník na vyšetření do nemocnice. Posádka havaroval při RZ 8, která byla poté úplně zrušena. Během závodu nás pak doprovázelo především mnoho technických závad na soutěžních speciálech. Všechny tratě rychlostních zkoušek pak dokončilo pouze 68 soutěžících.
Co přinese ročník čtvrtý, se necháme překvapit. Ale seznam přihlášených plný zvučných jmen slibuje atraktivní podívanou.
Oblíbenost elektrokoloběžek stoupá. Není divu, představují rychlý, ekologický a pohodlný způsob transportu. Když navíc využíváte městské sdílené koloběžky, nevyjde vás to příliš draho. Znáte ale pravidla upravující jízdu na koloběžce? Víte, kde s ní smíte a nesmíte jezdit? Pojďme se nato podívat.
zobrazit článek >Každé vozidlo má svůj VIN kód. Jedná se o jedinečný 17místný mezinárodní kód, který dané vozidlo identifikuje a můžete si podle něj ověřit jeho historii. Nebo vám pomůže prověřit stav tachometru.
zobrazit článek >Když se řekne Dacia Duster, možná si představíte nenápadné auto, ale tato nová verze 2024 přináší víc, než byste čekali.
zobrazit článek >Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.