aktuálně: 37 uzavírek, 20 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Latvala dojel ve Walesu druhý, Hirvonen tvoří dějiny

8. prosince 2008

Na druhém místě dojela do cíle Britské rally posádka týmu BP Ford Abu Dhabi Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila. O konečném pořadí rozhodoval až nelítostný souboj během závěrečného dne, při kterém mladá vycházející hvězda Fordu podlehla zkušenému matadorovi Sebastienu Loebovi o pouhých 12,7 sekundy.

Týmoví kolegové Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen skončili s druhým Focusem RS WRC osmí a zapsali se do historických tabulek mistrovství světa v rally. Ziskem jediného bodu si vydobyli výjimečné postavení posádky, která jako jediná v historii bodovala ve všech soutěžích jednoho ročníku světového šampionátu. Je to další příspěvek do letošní rekordní bilance týmu Ford. Modrý ovál oslavil v červenci v Turecku stý bodový zisk v řadě za sebou, což se rovněž dosud žádné jiné značce nepodařilo. Latvala je navíc od únorové Švédské rally nejmladším vítězem soutěže MS.

Závěrečný podnik letošního šampionátu WRC se díky panujícím podmínkám stal možná nejtěžší rally sezony. Led a sníh na horských rychlostních zkouškách středního a jižního Walesu donutily organizátory ke zrušení větší části plánovaného itineráře úvodního dne. Pravé zimní počasí pak provázelo účastníky soutěže po celý víkend. Z původních 348,99 měřených kilometrů se po všech problémech odjelo pouze 275,01, dvě z 19 rychlostních zkoušek byly zrušeny a další čtyři zkráceny.

Latvala se dostal do čela průběžného pořadí v pátek odpoledne. Během celé soboty mu na záda dýchal druhý Sebastien Loeb. Na startu do posledního dne dělilo oba jezdce 7,3 sekundy. Po první sérii byl stále v čele mladý Fin, ale Loeb se na něj dotáhl na rozdíl 1,4 sekundy. Francouzský jezdec neudržel nervy na uzdě a předčasně odstartoval do předposledního měřeného úseku, za což byl penalizován deseti sekundami. Latvala tak před startem do posledního úseku vedl o 2,2 sekundy. Zkušeného rivala však za svými zády nebyl schopen udržet a souboj s ním prohrál o 2,7 sekundy. Konečný rozdíl v cíli se zvýšil na 12,7s, když byla Loebovi penalizace dodatečně zrušena.

„Na té poslední erzetě jsem už nemohl být ani o trochu rychlejší,“ říká Latvala. „Sám sobě jsem říkal, že buď budu první nebo druhý, ale že neskončím v lese a nebudu čekat až přijede odtah pro vrak auta. Jsem zklamaný, ale je to můj nejlepší výsledek v Británii a celá ta bitva mě mentálně posílila. Teď se cítím být připravený na start do příští sezony a na boj o titul. Potřebuji být lepší než nejlepší, protože všichni si pamatují jen vítěze a ne toho, kdo je druhý.“

„Dnešní tratě byly namrzlé a přilnavost se neustále měnila. Bylo těžké jet v nějakém rytmu a už na první erzetě jsem najel do náspu. Ráno jsem hodně riskoval a chvílemi to bylo o strach,“ dodává Latvala, který si ve Walesu připsal pět vítězství v rychlostních zkouškách a celkově skončil čtvrtý v šampionátu jezdců.

Hirvonen si zkomplikoval situaci již v pátek, když otočil svůj Focus WRC na střechu a ztratil téměř čtyři minuty. Po celý víkend svou ztrátu doháněl a do cíle dojel osmý. Druhé místo v šampionátu měl jisté již před soutěží, ale ve hře byly body pro tým do hodnocení značek. I tak se mu ale podařil zápis do historických tabulek.

„Dnes bylo na tratích více ledu než včera a když začalo svítit sluníčko, povrch se úplně vyleštil. Měl jsem dvakrát nebo třikrát namále, ale to je v takovýchto nepředvídatelných podmínkách normální. Chtěl bych poděkovat celému týmu za to, jak mi pomohl k titulu vice-mistra. Po celou sezonu jsem neměl větší technické problémy. Je to zásluha odolného a spolehlivého auta a fantastické práce týmu. Ten bodový rekord je skvělým výsledkem. Už se vidím v další sezoně, ve které chci znovu bojovat o titul. Po letošním ročníku se cítím silnější a více připravený,“ říká Hirvonen.

Ředitel týmu BP Ford Abu Dhabi Malcolm Wilson říká: „Jari-Matti podal proti pětinásobnému mistrovi světa fantastický výkon. Byl pod neustálým tlakem a ve své kariéře udělal obrovský skok. Takovéto souboje jsou dobré pro jeho sebedůvěru. Mikkovi se dařilo stáhnout ztrátu a má za sebou fantastický rok. Bodovat na každé soutěži je velkým úspěchem.“

Ředitel motorsportu evropského Fordu Mark Deans dodává: “Jsme zklamáni, že se nám nepodařilo získat třetí titul v řadě, i když se o něm díky našim výkonům rozhodovalo až v poslední soutěži. Focus RS WRC ale znovu prokázal své schopnosti a patřilo mu pět z prvních deseti míst. Už se těšíme na nový začátek bojů o titul v sezoně 2009."

Ford

Další články

Jaké povinné i nepovinné vybavení je dobré mít ve svém vozu?

Jestliže jezdíte autem, bude dobré, když v něm budete mít umístěné všechny důležité nezbytnosti. Povinná výbava v autě je základ a je stanovena vyhláškou. Nepovinnou výbavu si pak můžete zvolit dle vlastních preferencí. Bohužel se často stává, že řidiči při kontrole zjistí, že nemají kompletní ani výbavu povinnou. Na následujících řádcích se tak na tuto tématiku zaměříme pěkně zblízka.

zobrazit článek >

Proč došlo ke zdražení dálničních známek?

Přečtěte si více o nedávném zdražení dálničních známek. Vysvětlíme vám, jaké jsou nové ceny, proč k navýšení cen došlo a z jakého důvodu byste měli být na pozoru při koupi jednodenní dálniční známky.

zobrazit článek >

Co byste měli vědět o pneumatikách Bridgestone a proč jsou skvělou volbou?

Bridgestone, světový lídr v produkci pneumatik, nabízí špičkovou technologii a inovace v rámci pneu pro osobní vozy, SUV a 4x4. Tady se podíváme na to co je značka Bridgestone vlastně zač, jaké pneu nabízí a co za výhody přináší řidičům, kteří hledají spolehlivost, bezpečnost a výkon.

zobrazit článek >