Motor a pohon | |
---|---|
Motor | 1.6 16V |
Druh morotu | zážehový |
Palivo | bezolovnatý benzín |
Objem válců (cm3) | 1 598 |
Počet válců | 4 |
Max. výkon kW / HP / ot | 125 / 168 / 6 000 |
Max. toč. m. Nm / ot | 220 / 4 000 |
Poháněná náprava | přední |
Max. rychlost (km/h) | 215 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 7.40 |
Převodovka | manuální |
Počet rychlostních stupňů | 6 |
Tvar a rozměry | |
---|---|
Tvar | hatchback |
Rozměry D / / V (mm) | 3 655 / 1 688 / 1 415 |
Objem zavazadl. prostoru (l) | 120 |
Se sklopenými sedačkami (l) | 605 |
Pohotovnostní hmotnost (kg) | 1 315 |
Poměr hmotnost / výkon (kg / 1kW) | 10.52 |
Rozměr pneumatik | 195/55 R16 |
Spotřeba | |
---|---|
Město (l) | 11.30 |
Mimo město (l) | 6.60 |
Kombinovaná (l) | 8.30 |
Emise CO2 (g/km) | 199 |
Neuvěřitelné vozidlo se zrodilo jaksi na truc šoku po suezské krizi 1956, kdy cena ropy začala stoupat, protože víc a víc stála její doprava (to ještě nikdo netušil, že nejhorší teprve přijde).
Kdo tehdy tento vůz spatřil, pocítil spíše rozpaky než nadšení: tak maličká kola přece nemohou vydržet nejmenší díru ve vozovce, řidičský prostor je přímo směšný, plochý volant se musí držet spíše jako dort a do zavazadlového prostoru se nevejde ani kočka. A ten motor vpředu, příčně uložený, ten musí působit pořádné patálie. A jak může přenášet pohyb na kola?
Po pětadvaceti letech se už nikdo nediví, že Její Veličenstvo královna udělila tvůrci tohoto vozu, pověstného Morrise-Mini, inženýru Alexandru Arnoldovi Constantinu Issigonisovi titul baroneta. Turek řeckého původu s britským občanstvím, který třikrát propadl z matematiky, stál u kolébky vozu, ale téměř beze svědků, takže je nutno opřít se o legendy. Jedna se týká vozu samého, druhá jeho tvůrce. I kdyż nakonec všichni připustili, že Mini je přece jenom automobil, myšlenka, že Issigonis byl spíše kouzelník než inženýr, přežívá dodnes.