aktuálně: 41 uzavírek, 30 nehod
Zákruta.cz  >  

Xenonová světla - Slovník pojmů a zkratek

Xenonová světla

Xenony, Xenonová výbojka, HID, H.I.D., High Intensity Discharge

Xenony neboli xenonová světla nahrazují v automobilech klasickou halogenovou žárovku. Často se používá také označení H.I.D. (resp. HID), což znamená zkratku slova High Intensity Discharge neboli vysoce intenzivní výboj. A právě tím se xenony liší od standardních halogenových žárovek, jejichž svítivost zajišťuje tok elektrického proudu přes speciální vlákno ve skleněné trubici ve vakuu, anebo napuštěné speciálním plynem. Neustálé otřesy během jízdy způsobují nepřetržité kmitání vlákna. Dochází tak k jeho oslabování a nakonec se přetrhne. Xenony mají oproti halogenovým žárovkám výrazně delší životnost, kterou však nepříznivě ovlivňuje četnost jejich rozsvěcení. Světlo vytváří elektrický výboj mezi dvěma elektrodami, které se nachází ve skleněné trubici napuštěné xenonovým plynem, rtutí a halogenidovými částicemi. Opotřebování xenonů se projeví poklesem intenzity svícení. V případě výměny xenonové výbojky se doporučuje vyměnit vždy celý pár, aby byla zaručena shodná intenzita světla.

Kromě delší životnosti je další nespornou výhodou xenonů oproti halogenovým žárovkám také teplota barvy (chromatičnost) světla. Barva světla, které xenony emitují, se pohybuje většinou mezi 5600 až 6000 K (pozn. K = kelvin – jednotka teploty dle soustavy SI). Produkované světlo se tak přibližuje dennímu světlu (5000 K), což v noci výrazně snižuje únavu řidičových očí. Neplatí zde však úměra, že čím více kelvinů, tím vyšší svítivosti světlo dosahuje (pozn. svítivost se udává v lumenech, zkratka lm). Právě naopak: čím je teplota barvy světla vyšší, tím nižší je získaný světelný výstup. Příklad:

4300 K (3100 lm) - bílá barva, optimální svítivost
5000 K (3050 lm) - čistě bílá barva
6000 K (2800 lm) - bílá barva s lehkým modrým nádechem
8000 K (2550 lm) - bílá barva s výrazným modrým nádechem, horší viditelnost za zhoršených podmínek

Přínosem xenonů je také jejich výrazně nižší provozní teplota, která se oproti klasickým halogenovým žárovkám liší v rozmezí 50 °C až 150 °C. Díky tomu nedochází ke škodám v tělese světla.

Nevýhodou xenonových světel je ale start výbojky za studena. V prvních vteřinách po rozsvícení dosahuje jejich svítivost úrovně halogenové žárovky. Plného výkonu dosáhne xenonová výbojka zhruba po deseti sekundách. Z toho důvodu nebyly xenonovými výbojkami nahrazovány halogenové žárovky v dálkových světlech.

Xenonovými výbojkami lze vybavit i vozy, které jimi nejsou vybaveny z výroby. Na trhu existuje celá řada xenonových přestavbových sad. Vždy je ale nutné zvolit sadu s vhodnou barvou (chromatičností) světla.

Související výrazy