Nevyznáte se v údajích vyznačených na Vašich pneumatikách? Připravili jsme pro Vás přehledně seřazené informace o označení pneumatik včetně indexu rychlosti a indexu zatížení na nápravu.
Příklad označení: BARUM Brillantis 165/70 R13 79 T
| BARUM | výrobce |
|---|---|
| Brillantis | model / dezén |
| 165 | šířka pneumatiky v milimetrech |
| 70 | profilové číslo - poměr výška/šířka pneumatiky v % |
| R | konstrukce pneumatiky (R=radiální, D=diagonální, B=bias belted) |
| 13 | Průměr ráfku v palcích |
| 79 | index nosnosti (LI) |
| T | index rychlosti (SI) |
| TL | bezdušová pneu (tubeless) |
|---|---|
| TT | dušová pneu |
| RF, XL | zesílená kostra (reinforced) |
| M+S | pneu určená pro zimní provoz (Mud + Snow(bláto a sníh)) |
| FR, MFS, RPB | ochrana ráfku před poškozením při najetí k obrubníku |
| DSST, RFT, ROF, SSR, ZP | dojezdová pneumatika |
| A/S, AW | celoroční pneumatiky |
| A/T | všechny terény |
| RHD | vůz s řízením na pravé straně |
| SUV | sportovně laděný vůz |
| Vmax | vysokorychlostní verze, pro tuningové modely |
| DOT | pneumatika vyhovuje všem platným bezpečnostním normám, které stanovuje americké Ministerstvo dopravy (více info o kódu) |
Je maximální rychlost, při které může pneumatika nést hmotnost určenou indexem nosnosti za daných specifických podmínek. Symbol kategorie rychlosti u pneumatik pro osobní a nákladní automobily je určen velkými písmeny.
| Symbol | L | M | N | P | Q | R | S | T | U | H | V | W | Y | ZR |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Max. rychlost [km/h] | 120 | 130 | 140 | 150 | 160 | 170 | 180 | 190 | 200 | 210 | 240 | 270 | 300 | >240 |
Je to číslo určující maximální nosnost pneumatiky při rychlosti určené kategorií rychlosti za daných specifických podmínek.
| Li | kg |
|---|---|
| 50 | 190 |
| 51 | 195 |
| 52 | 200 |
| 53 | 206 |
| 54 | 212 |
| 55 | 218 |
| 56 | 224 |
| 57 | 230 |
| 58 | 236 |
| 59 | 243 |
| 60 | 250 |
| 61 | 257 |
| 62 | 265 |
| 63 | 272 |
| 64 | 280 |
| Li | kg |
|---|---|
| 65 | 290 |
| 66 | 300 |
| 67 | 307 |
| 68 | 315 |
| 69 | 325 |
| 70 | 335 |
| 71 | 345 |
| 72 | 355 |
| 73 | 365 |
| 74 | 375 |
| 75 | 387 |
| 76 | 400 |
| 77 | 412 |
| 78 | 425 |
| 79 | 437 |
| Li | kg |
|---|---|
| 80 | 450 |
| 81 | 462 |
| 82 | 475 |
| 83 | 487 |
| 84 | 500 |
| 85 | 515 |
| 86 | 530 |
| 87 | 545 |
| 88 | 560 |
| 89 | 580 |
| 90 | 600 |
| 91 | 615 |
| 92 | 630 |
| 93 | 650 |
| 94 | 670 |
| Li | kg |
|---|---|
| 95 | 690 |
| 96 | 710 |
| 97 | 730 |
| 98 | 750 |
| 99 | 775 |
| 100 | 800 |
| 101 | 825 |
| 102 | 850 |
| 103 | 875 |
| 104 | 900 |
| 105 | 925 |
| 106 | 950 |
| 107 | 975 |
| 108 | 1000 |
| 109 | 1030 |
| Li | kg |
|---|---|
| 110 | 1060 |
| 111 | 1090 |
| 112 | 1120 |
| 113 | 1150 |
| 114 | 1180 |
| 115 | 1215 |
| 116 | 1250 |
| 117 | 1285 |
| 118 | 1320 |
| 119 | 1360 |
| 120 | 1400 |
| 121 | 1450 |
| 122 | 1500 |
| 123 | 1550 |
| 124 | 1600 |
Pro stanovení minimální možné velikosti pneumatiky pro dané vozidlo je nezbytná znalost maximálně přípustného zatížení náprav a konstrukční rychlost vozidla. U pneumatiky je pak maximální nosnost vyjádřena indexem nosnosti a rychlost kategorií rychlosti.
| Maximální rychlost vozidla (km/h) | Index rychlosti (zatížení pneumatiky v %) | |||
|---|---|---|---|---|
| H | V | W | RZ | |
| 210 | 100 | 100 | 100 | 100 |
| 220 | 97 | 100 | 100 | |
| 230 | 94 | 100 | 100 | |
| 240 | 91 | 100 | 100 | |
| 250 | 95 | 100 | ||
| 260 | 90 | 100 | ||
| 270 | 85 | 100 | ||
| 280 | 95 | |||
| 290 | 90 | |||
| 300 | 85 | |||
| Maximální rychlost vozidla (km/h) | Zvýšení nosnosti(%) | zvýšení huštění (kPa) |
|---|---|---|
| 60 | 10 | 10 |
| 50 | 15 | 20 |
| 40 | 25 | 30 |
| 30 | 35 | 40 |
| 25 | 42 | 50 |
![]() |
Symetrický tvar dezénu pneu je možné na vozidle jakkoli měnit a otáčet (např. Brillantis) |
![]() |
Směrový tvar dezénu při montáži je nutno dodržet směr otáčení, je vyznačen šipkou na bočnici pneumatiky (např. G-force Profiler) |
![]() |
Asymetrický tvar dezénu při montáži je nutno dodržet správné umístění vnější a vnitřní strany, označeno na bočnici pneumatiky jako "outside" a "inside" (např. Premium contact) |
Za písmeny DOT, označujících americké Ministerstvo dopravy, jsou tři čtyřmístné sestavy písmen a číslic, sloužící k identifikaci výrobce a stáří pneumatiky.
Stáří pneumatiky můžete zjistit ze symbolů za zkratkou. Důležitá jsou poslední čtyři čísla, která udávají týden a rok výroby pneumatiky. Například poslední čtyřčíslí "0407" značí pneumatiku vyrobenou ve čtvrtém týdnu roku 2007.
Před rokem 2000 se používalo pouze trojčíslí. V osmdesátých letech byl rok označen posledním číslem - např. "116" najdete na pneu vyrobené 11. týden 1986. V devadesátých letech se za označení přidával trojúhelník "116Δ" (11. týden 1996).
Možné závady pneumatik při nesprávném dodržování tlaků huštění, či při závadách na podvozku.
| Ojeté kraje pneumatiky | příliš nízký tlak |
|---|---|
| Ojetý střed pneumatiky | příliš vysoký tlak, pneumatika při přehuštění získává balónovitý tvar |
| Ojetý jeden kraj pneumatiky | nejpravděpodobněji špatné seřízení geometrie |
| Opotřebovaná různá místa na pneumatice | pravděpodobně závada tlumičů |
| Opotřebované jedno místo na pneumatice | následek přebrždění - smyku |
| Podélné drážky a rýhy na pneumatice | při prokluzování, či hrabání na kluzkém povrchu, kdy jedno kolo stojí a druhé se protáčí |
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.