aktuálně: 35 uzavírek, 18 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Průměrné stáři aut v Česku je 7,5 roku

20. června 2011

Průměrné stáří aut na českých silnicích je 7,5 roku. Výrazně se tak neliší od zemí, jako je Rakousko, Německo a Švýcarsko. Nejběžnější značkou na tuzemských silnicích je Škoda s 36procentním podílem, o druhé místo se dělí Volkswagen a Ford s osmi až devíti procenty. Vyplývá to z průzkumu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), který monitoroval průjezdy aut na vybraných komunikacích. Průměrné stáří vozů registrovaných v Česku loni bylo 13,7 roku.

Ilustrační foto

Největší průměrné stáří odhalil průzkum ŘSD u autobusů a osobních aut. U nich byl průměrný věk shodně 8,5 roku. Těžké nákladní vozy byly průměrně staré 7,6 roku, u lehkých nákladních aut to bylo 5,5 roku. Výsledky jsou podle ŘSD srovnatelné s roky 2005 a 2001, kdy se konala obdobné průzkumy.

Průzkum sledoval takzvanou dynamickou skladbu vozového parku, kdy se určuje stáří vozidel přímo na silnicích. Proti tomu statistická skladba vypovídá o celkovém počtu registrovaných vozidel. Starší vozy ale vyjíždějí na silnice méně často, než vozidla nová. Například vozidla vyrobená před rokem 1985 tvoří zhruba deset procent všech automobilů uvedených v centrálním registru vozidel. Na skutečných průjezdech se však tyto vozy podílí necelým procentem, uvedlo ŘSD.

Proti minulým průzkumům na tuzemských silnicích výrazně ubylo vozidel nesplňujících evropské emisní normy. Před deseti lety na tuzemských rychlostních komunikacích jezdilo 22 až 25 procent osobních aut nesplňujících emisní normu Euro 3, na vedlejších komunikacích byl podíl těchto vozů dokonce 60 procent. Z výsledků letošního průzkumu vyplývá, že vozidel, které tuto normu nesplňují, na komunikacích jezdí celkově 4,7 procenta.

Z hlediska používaného paliva mezi osobními automobily převažuje s 57 procenty benzin, 43 procent jezdí na naftu. Na plyn LPG nebo stlačený zemní plyn (CNG) jezdí necelé procento osobních aut. Nákladní vozidla a autobusy mají jako palivo téměř vždy naftu.

Při sčítání v městských ulicích a na silnicích různých tříd včetně dálnic a rychlostních komunikací se zaznamenávaly registrační značky aut. K nim se následně dohledávaly technické a emisní parametry.

ĆTK

Další články

Eco-driving jako odpověď na vysoké ceny paliv

Rostoucí náklady na měsíční provoz automobilu vedou řadu řidičů v České republice k hledání způsobů, jak omezit výdaje spojené s tankováním. Jedním z nejúčinnějších a zároveň nejjednodušších řešení je eco-driving, tedy styl jízdy založený na plynulosti, předvídání dopravních situací a rozumném využívání možností vozidla.

zobrazit článek >

Jak financovat svůj snový vůz: Je lepší leasing, úvěr, nebo spořicí účet?

Chcete si pořídit nové auto, ale nevíte, jak ho financovat? Porovnali jsme výhody leasingu, úvěru i spoření, abyste našli cestu, která vám sedne.

zobrazit článek >

Jak ušetřit na dovolené autem po Evropě: Sledujte kurz eura a cestu plánujte

Cestování autem po Evropě může být levné, pokud víte, kdy vyrazit, kudy jet a jaký je aktuální kurz eura. V tomto článku vám přinášíme konkrétní rady, jak na dovolené finančně nevykrvácet a zároveň si ji užít naplno.

zobrazit článek >