aktuálně: 35 uzavírek, 19 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Co to vlastně je hybridní pohon?

29. října 2007

Definice zní, že Hybridní pohon je označení pro kombinaci několika zdrojů energie pro pohon jednoho dopravního prostředku. Nejčastěji to bývá kombinace spalovacího motoru a elektromotoru...

Myslím, že v takových pohonech je budoucnost a již dnes po cestách několik takových vozů jezdí. Velkou výhodou takového auta je nulová škodlivost pro životní prostředí, což samozřejmě platí pouze ve chvíli, kdy je auto poháněno elektromotorem.

Ovšem prozatím je pohon jen elektromotorem nemyslitelný, jelikož má malý dojezd a příliš nízkou maximální rychlost. Proto se u hybridního vozu používá také druhý pohon. Spalovací motor se zapne tehdy, kde je nutné jet rychleji a navíc má mnohem větší dojezd, než by tomu bylo pouze u elektromobilu.

Další velkou výhodou hybridního pohonu je účinnost elektromotoru, která je až devadesátiprocentní. Naopak nevýhodou jsou pořizovací náklady vozu, zvýšení hmotnosti a také zmenšení zavazadlového prostoru, což hraje v dnešní době velkou roli.

Který vůz byl vůbec první vyráběný z hybridním pohonem?

Je to Toyota Prius. Jako studie se objevila na tokijském autosalónu už v roce 1995 a o dva roky později už ji měli k dispozici domácí prodejci. Dnes se prodává v Anglii a míří i do dalších evropských zemí. Pro pohon je tady použita kombinace mimořádně technicky vyspělého zážehového čtyřválce s objemem 1,5 l a výkonem 43 kW a 30 kW synchronního elektromotoru. Důmyslná elektronika udržuje čtyřválec neustále v oblasti příznivého točivého momentu, a tedy v oblasti nízké spotřeby. Je-li vozidlo v klidu, spalovací motor se samočinně vypíná.

Při plynulém rozjezdu a jízdě ve městě rychlostí do 50 km/h pohání vůz Prius jen elektromotor za předpokladu, že jsou akumulátory dostatečně nabité. Při potřebě většího výkonu (např. při předjíždění) spalovací motor se samočinně rozběhne, ale jeho řídící jednotka ho stále udržuje v oblasti optimálního zatížení, aby se spotřeba nezvyšovala. Výkonem, který není pro pohon vozu zapotřebí, se prostřednictvím generátoru dobíjejí akumulátory typu Ni-MH (nikl - metalhydrid), které využívají i rekuperovanou část kinetické energie vozu při sjíždění svahu. Běžný provoz tedy nevyžaduje externí zdroj elektrické energie. Průměrnou spotřebu udává Toyota 3,6 l/100 km.

Částečně čerpáno z internetu.

Richard Vlček

Další články

Jak financovat svůj snový vůz: Je lepší leasing, úvěr, nebo spořicí účet?

Chcete si pořídit nové auto, ale nevíte, jak ho financovat? Porovnali jsme výhody leasingu, úvěru i spoření, abyste našli cestu, která vám sedne.

zobrazit článek >

Jak ušetřit na dovolené autem po Evropě: Sledujte kurz eura a cestu plánujte

Cestování autem po Evropě může být levné, pokud víte, kdy vyrazit, kudy jet a jaký je aktuální kurz eura. V tomto článku vám přinášíme konkrétní rady, jak na dovolené finančně nevykrvácet a zároveň si ji užít naplno.

zobrazit článek >

Garážový večírek, který má styl: Jídlo, pití a šipky

Někdy není potřeba vyrážet na dlouhou cestu, aby člověk zažil pořádnou jízdu. Stačí pár přátel, dobré jídlo, pití a prostředí, kde se cítíte jako doma – třeba garáž nebo dílna, která přes den slouží autu, ale večer se může proměnit ve stylové místo pro odpočinek.

zobrazit článek >