aktuálně: 35 uzavírek, 18 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Vítězi jsou kromě Pecha i diváci

4. května 2009

Letošní ročník nejstarší české soutěže měl před sebou nelehký úkol, obhájit tak trochu i v očích široké veřejnosti a nejen té motoristické, nárok na budoucnost českých rally. Není více komplexnější motoristická disciplína, než právě rally.

Náročná svojí provázaností s reálným světem, svým trasováním po cestách denně používanými obyvateli projížděných oblastí. A to skýtá samozřejmě nebezpečí kolizí s překážkami, přírodními i umělými. Nebezpečí čeká na účastníky rally stejně, jako na účastníky běžného silničního provozu, ale na rozdíl od nich mají možnost účastníci, pořadatelé a diváci rally možnost nebezpečí předvídat a hlavně mu předcházet. Stačí maličkost, uvažovat, přemýšlet, sledovat... Při letošní, již odjeté Mogul Šumava Rallye Klatovy a Historic Vltava Rallye se udělalo pro zabezpečení diváků téměř maximum možného. Opatření byla vidět a diváci je nejen pochopili a tolerovali, ale hlavně dodržovali. Soutěže tak provázely události přímo spojené se soutěžním děním. Několik poměrně těžkých nehod se naštěstí obešlo bez vážnější újmy na zdraví. Divákům za jejich chování během soutěže pořadatelé děkují a věří v jejich rozum a působení na ostatní, nebezpečně se chovající diváky i na dalších soutěžích.

Spojení obou soutěží se rozhodně ukázalo jako přínos. Diváci měli prakticky neustále na co koukat a spojení současné rallye se soutěžením posádek s technikou, která psala historii rallysportu od 60. let do 80. let 20. století, přinášelo krásný kontrast s novodobou technikou používanou v rally.

Vítězové obou spojených soutěží jsou již zapsáni do listiny vítězů. Ital Rossi mezi historiky zvítězil ve velmi silné konkurenci s jedním z mnoha vozů Porsche 911. Druhé šumavské vítězství Václava Pecha mladšího bylo daleko sledovanější. Hlavně proto, že bylo vzhledem k vývoji v soutěži nečekané. Od začátku mu jeho hlavní soupeř Roman Kresta ujížděl a svůj náskok i během stěžejní vimperské etapy postupně navyšoval, vyjma jedné, již mnohokrát vzpomínané, rychlostní zkoušky. Navíc na něj podobně jako v předchozím ročníku tvrdě dorážel Pavel Valoušek. Romana Krestu však v závěrečných dvou rychlostních zkouškách postihla smůla. Ta měla název technická závada a o pouhé 1,4 vteřiny se stala vítězem posádka Václav Pech - Petr Uhel.

Určitě by se na letošním ročníku daly objevit vady na kráse. Kolize a s nimi související časové prodlevy k soutěžím patří a byly tak trochu daní za nabitý program dvou soutěží s velmi početným startovním polem. Takový počet startujících letos už možná pohromadě na podniku Mezinárodního mistrovství ČR neuvidíme. Pro mnohé sporně postavený harmonogram soutěže s velkou prostorovou roztažeností má zase svůj důvod velmi prozaický a to přiblížení soutěže i do takových míst, jako je centrum krajské metropole Plzně formou divácké vložky. Počet diváků určitě mluvil pro zařazení, trať této zkoušky určitě snese ještě úpravu. Navíc se často zapomíná, že součástí rally nejsou jen rychlostní zkoušky, ale i přejezdy. Náměty na vylepšení soutěže jsou a pořadatelé se jimi budou rozhodně pro vývoj dalších ročníků zabývat.

Ředitel soutěže Jiří Valenta zhodnotil soutěž takto: „Nakonec bylo to spojení dvou soutěží víc náročné, než jsem čekal. Jsem rád, že se během soutěží hlavně nikomu nic vážného nestalo. Byly nepříjemné nehody a je mi líto třeba zničených krásných historických aut. Pro bezpečnost diváků jsme letos udělali hodně a jsem rád, že se to nakonec vyplatilo. Moc bych chtěl touto cestou divákům poděkovat za jejich ukázněnost, kterou nám v dané situaci velmi pomohli. Jsem rád, že jsem mohl spolupracovat přímo s jezdci při přípravě soutěže. Jezdcům a asociaci jezdců za spolupráci při přípravě soutěže tímto též děkuji. Těšíme se s Vámi všemi na setkání v dalším ročníku a věříme, že bude ještě úspěšnější, než ten letošní.“

Těšme se tedy jak na další ročník Mogul Šumava Rallye Klatovy, který bude již polojubilejní 45. , tak i na Historic Vltava Rallye, která se stala velmi kvalitním dvojčetem šumavského klání současných vozů. Diváci se stali dalšími vítězi letošního ročníku, ale doufejme že i nadále budou mít rozum nejen při sledování soutěží rallye.

Jan Valeš

Další články

Eco-driving jako odpověď na vysoké ceny paliv

Rostoucí náklady na měsíční provoz automobilu vedou řadu řidičů v České republice k hledání způsobů, jak omezit výdaje spojené s tankováním. Jedním z nejúčinnějších a zároveň nejjednodušších řešení je eco-driving, tedy styl jízdy založený na plynulosti, předvídání dopravních situací a rozumném využívání možností vozidla.

zobrazit článek >

Jak financovat svůj snový vůz: Je lepší leasing, úvěr, nebo spořicí účet?

Chcete si pořídit nové auto, ale nevíte, jak ho financovat? Porovnali jsme výhody leasingu, úvěru i spoření, abyste našli cestu, která vám sedne.

zobrazit článek >

Jak ušetřit na dovolené autem po Evropě: Sledujte kurz eura a cestu plánujte

Cestování autem po Evropě může být levné, pokud víte, kdy vyrazit, kudy jet a jaký je aktuální kurz eura. V tomto článku vám přinášíme konkrétní rady, jak na dovolené finančně nevykrvácet a zároveň si ji užít naplno.

zobrazit článek >