Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Proč neklesá spotřeba aut?

12. listopadu 2007

Vy také patříte k těm motoristům, kteří bedlivě sledují spotřebu svého auta a jste rozladěni tím, že se téměř nikdy nedokážete dostat na hodnoty, které jsou uvedeny v technickém průkaze?

Je to samozřejmě tím, že se prostě nelze držet přesně stanovených hodnot rychlosti, při kterých se spotřeba měří. V laboratorních podmínkách je samozřejmě vždy spotřeba nižší, než je tomu ve skutečném provozu.

Co mě ale také udivuje je fakt, že v dnešní vyspělé době nedokáží automobilky vyvinout vůz, který by i při vyšším obsahu a více koňských silách, dokázal spotřebovat jen minimum paliva. Přitom když zavzpomínáme do minulosti, tak první automobily měly velké obsahy a také velmi vysokou spotřebu.

Poté ale začal vývoj motorů nabírat obrátek a ke konci dvacátého století jsme už měli vozy, které dokáží při běžné jízdě spotřebovat okolo sedmi litrů paliva a pěti litrů nafty. Přitom je těchto hodnot dosaženo svižnou jízdou. Pokud by řidič jel velmi šetrně, dokáže se dostat se spotřebou benzínu i na hranici pěti, či šesti litrů.

Mně ale vrtá hlavou především fakt, že spotřeba u vozů za posledních dvacet let nijak zvlášť neklesla. Vzpomeňme, že již Škodovky jezdily za šest litrů benzínu na sto kilometrů. Je jasné, že dnes jsou vozy mnohem výkonnější při stejné spotřebě paliva, ale jak je možné, že se ještě nikdo nedokázal dostat v reálu na spotřebu dejme tomu okolo dvou až tří litrů benzínu na sto kilometrů. To se snad vývoj se spotřebou benzínu zastavil v osmdesátých letech?

Nedá mi to než opět nahlédnout hlouběji do podstaty věci a zjistit, že automobilky možná o takové auto ani nemají zájem. Šoférům by to totiž zřejmě ušetřilo hodně peněz, ale rafinérské společnosti by určitě z takového vývoje neměly zrovna velký užitek, takže je pro ně výhodnější, když se budou dnes a ještě i v blízké budoucnosti vyrábět vozy, které bude mít spotřebu od šesti litrů benzínu na sto kilometrů a více...

Systém prostě musí nějakým způsobem fungovat a rozhodně to nemůže být tak, aby z toho těžil běžný občan a řidič... Co myslíte vy?

Richard Vlček

Další články

Elektromobilita není jen modní trend. Proč si pořídit elektromobil?

Slovo elektromobil se v poslední době skloňuje stále častěji. Zatímco před několika lety bylo objektem zájmu leda tak nadšenců do nových technologií a zarytých ochránců přírody, dnes se kolem něj točí konverzace nad pivem v hospodách, při cvičení ve fitness centrech i v rodinách při snídani. Že by móda? Možná. Elektromobily mají ale řadu vlastností, pro které stojí za to nad nimi zauvažovat.

zobrazit článek >

Zatímco automobilky strádají, Bentley slaví rekordy

Dozvuky koronavirové pandemie stále tíží automobilový průmysl. Zatímco jiné automobilky bojují s propady, Bentley prodává nejvíce aut v celé své historii.

zobrazit článek >

Jak se připravit na autoškolu?

Autoškola vždy byla, je a pravděpodobně ještě dlouho bude strašákem, kterému většina lidí na prahu dospělosti či později čelí. Ať už má váš strach z autoškoly jakoukoli podobu, poradíme vám, jak se na výcvik za volantem včas a v klidu připravit.

zobrazit článek >