aktuálně: 37 uzavírek, 7 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Proč neklesá spotřeba aut?

12. listopadu 2007

Vy také patříte k těm motoristům, kteří bedlivě sledují spotřebu svého auta a jste rozladěni tím, že se téměř nikdy nedokážete dostat na hodnoty, které jsou uvedeny v technickém průkaze?

Je to samozřejmě tím, že se prostě nelze držet přesně stanovených hodnot rychlosti, při kterých se spotřeba měří. V laboratorních podmínkách je samozřejmě vždy spotřeba nižší, než je tomu ve skutečném provozu.

Co mě ale také udivuje je fakt, že v dnešní vyspělé době nedokáží automobilky vyvinout vůz, který by i při vyšším obsahu a více koňských silách, dokázal spotřebovat jen minimum paliva. Přitom když zavzpomínáme do minulosti, tak první automobily měly velké obsahy a také velmi vysokou spotřebu.

Poté ale začal vývoj motorů nabírat obrátek a ke konci dvacátého století jsme už měli vozy, které dokáží při běžné jízdě spotřebovat okolo sedmi litrů paliva a pěti litrů nafty. Přitom je těchto hodnot dosaženo svižnou jízdou. Pokud by řidič jel velmi šetrně, dokáže se dostat se spotřebou benzínu i na hranici pěti, či šesti litrů.

Mně ale vrtá hlavou především fakt, že spotřeba u vozů za posledních dvacet let nijak zvlášť neklesla. Vzpomeňme, že již Škodovky jezdily za šest litrů benzínu na sto kilometrů. Je jasné, že dnes jsou vozy mnohem výkonnější při stejné spotřebě paliva, ale jak je možné, že se ještě nikdo nedokázal dostat v reálu na spotřebu dejme tomu okolo dvou až tří litrů benzínu na sto kilometrů. To se snad vývoj se spotřebou benzínu zastavil v osmdesátých letech?

Nedá mi to než opět nahlédnout hlouběji do podstaty věci a zjistit, že automobilky možná o takové auto ani nemají zájem. Šoférům by to totiž zřejmě ušetřilo hodně peněz, ale rafinérské společnosti by určitě z takového vývoje neměly zrovna velký užitek, takže je pro ně výhodnější, když se budou dnes a ještě i v blízké budoucnosti vyrábět vozy, které bude mít spotřebu od šesti litrů benzínu na sto kilometrů a více...

Systém prostě musí nějakým způsobem fungovat a rozhodně to nemůže být tak, aby z toho těžil běžný občan a řidič... Co myslíte vy?

Richard Vlček

Další články

Jak sjednat pojistku na auto, která bude odpovídat vašim potřebám

Chcete-li vlastnit automobil, musíte se připravit na to, že vám kromě spousty radostných chvilek často přinese také nepříjemná překvapení. Proto je vhodné množství starostí s vozem minimalizovat. Třeba uzavřením výhodného pojištění, které vás bude spolehlivě chránit.

zobrazit článek >

Na co si dát pozor u sjednání povinného ručení při koupi ojetého vozu?

Povinné ručení při koupi ojetého vozu má podobná pravidla jako u nového auta. Největší rozdíl tkví v tom, že prodávající ho nejprve musí zrušit a kupující si následně musí nechat auto pojistit. Vozidlo by přitom nemělo zůstat ani den nepojištěné.

zobrazit článek >

Elektrický řetězový kladkostroj - nezbytný pomocník v mnoha odvětvích

Elektrické řetězové kladkostroje jsou klíčovým prvkem při manipulaci s těžkými břemeny. Jejich široké využití a univerzální vlastnosti je činí nezbytnými v různých průmyslových odvětvích, jakož i v mnoha dalších oblastech lidské činnosti.

zobrazit článek >