aktuálně: 354 uzavírek, 19 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

V Česku vynalezli pneumatiku, která se sama dofukuje

4. dubna 2008

Stává se vám někdy, že jedete na podhuštěných pneumatikách a nemáte čas je kontrolovat a dofukovat? Brzy už to bude jen kapitola z historie automobilismu. Česká firma Coda Development totiž přišla s vynálezem samodofukovacích pneumatik, které už nebudou představovat riziko pro bezpečnost provozu a nebudou zvyšovat spotřebu paliva.

Podhuštěné pneumatiky jsou poměrně častým nešvarem, vyskytují se až u 30 % automobilů na silnicích. Vynález české společnosti Coda Development jim však učiní přítrž. Firma totiž vynalezla a ve fázi prototypu úspěšně otestovala speciální konstrukci pneumatiky, která se za jízdy sama dofukuje.

Celý vynález je až překvapivě jednoduchý. V oblasti lemu pneumatiky, která dosedá na ráfek, je uvnitř pryžového tělesa vytvořen dutý kanál, který se táhne po celém obvodu lemu.

Vše funguje na principu takzvané peristaltické pumpy. Dutý kanál je totiž vždy díky deformaci pneumatiky vahou vozidla ve spodní části uzavřen. Odvalováním se vlastně tato uzávěra pohybuje kanálem, čímž s každou otáčkou vtlačuje vzduch do pneumatiky. Kanál je opatřen ventilem, který řídí tok vzduchu.

V případě, že je pneumatika podhuštěná, umožňuje ventil, aby do dutiny v lemu vstupoval vzduch. Ten je následně odvalováním vtlačován do pneumatiky. Pokud je uvnitř pneumatiky dosažen optimální tlak, ventil uzavře vnější přístup vzduchu a ten tak do pneumatiky neproudí a nedofukuje ji. Probíhá pouze vnitřní cirkulace vzduchu mezi dutinou a vnitřkem pneumatiky.

Ventil má nastavitelný regulační tlak, takže se dá bez problémů nastavit i optimální tlak v pneumatice. Prototyp má klasický mechanický ventil, který však může být vyměněn i za ventil elektronicky ovládaný.

Podle testů je schopná asi jeden a půl kilometru dlouhá jízda zajistit dohuštění typického měsíčního úniku vzduchu, který se pohybuje mezi 1–3 %. Samodohušťování pneumatik zvyšuje bezpečnost provozu, jelikož podhuštěná pneumatika může snáze prasknout. Zároveň se správným nahuštěním prodlužuje životnost samotné pneumatiky a šetří se pohonné hmoty.

Celý samodohušťovací systém je natolik jednoduchý, že by neměl nijak výrazně zvednout výrobní cenu pneumatiky. A ani neklade žádné speciální nároky na technologii výroby. Je jen zapotřebí uvnitř pneumatiky vytvořit kanál a opatřit jej regulačním ventilem. Samodofukovací mechanismus by také mohl být součástí ráfku kola.

Kdy a zda se dostane nový český vynález do výroby, záleží na tom, jakou podporu se povede vynálezci najít mezi výrobci pneumatik. Podle našich informací se o uvedení tohoto systému do praxe právě jedná.

-ric- ; (Idnes)

Další články

7 nejdůležitějších informací o povinném ručení, které musíte znát

Jestliže vlastníte motorové vozidlo, pak máte rovněž sjednáno autopojištění neboli povinné ručení. Víte o něm ale vše? Možná vás překvapí, co vše ovlivňuje jeho cenu, kdy ho nelze uplatnit nebo jak na pojistce ušetřit.

zobrazit článek >

Jaké jsou výhody bezkontaktních plateb v nákladní dopravě?

Pokud se chcete se svou firmou prosadit ve světě logistiky, musíte znát legislativu a mít přehled o veškerých provedených finančních transakcích. Jenže jakým způsobem udržet pod kontrolou platby za mýtné nebo palivo? Vsaďte na bezkontaktní platby.

zobrazit článek >

Možné problémy při sjednávání povinného ručení

Povinné ručení je základem drtivé většiny vozidel. Zřízení tohoto pojištění je úzce svázáno s nákupem nového vozu, občas se ale vyplatí změnit povinné ručení i pro stávající vůz. Jaké nástrahy Vás mohou při sjednávání nového povinného ručení potkat?

zobrazit článek >