Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Močovina v katalyzátoru? Snižuje emise!

16. prosince 2009

Pokud budou chtít inženýři v budoucnu snížit ještě více emisí u vozidel, pak jednou z cest bude, začít tankovat do speciální nádrže syntetickou močovinu. Oddělené nádrže u nynějších vývojových modelů se zároveň plní naftou a syntetickou močovinou, což je sloučenina na bázi čpavku.

Využití močoviny, resp. čpavku zaručuje snížení oxidů dusíku NOx ve výfukových plynech vznětového motoru na tak nízkou úroveň, jaké až dosud u konvenčních vznětových motorů nebylo možné dosáhnout.

Například Ford Focus dokáže vyhovět přísným limitům normy ULEV II především díky velmi efektivní redukci částic NOx v katalyzátorech a účinným filtrům zachycujícím pevné částice, zejména saze. V katalyzátorech dochází za pomoci čpavku k vyvázání oxidů dusíku NOx z výfukových plynů.

V praxi se přitom ukázalo, že vodní roztok močoviny je pro tyto účely ideálním zdrojem čpavku. Zředěná močovina je proto v přesně stanovený okamžik ve formě velmi jemných kapiček rozprašována do katalyzátoru. Močovina, která je uložena v malých nádobkách je nehořlavá a bez zápachu.

Pro pravidelné doplňování močoviny pro ekologický Ford Focus slouží speciální zdvojené pistole u čerpacích stojanů nafty. Při společném doplňování nafty a močoviny se zároveň plní samostatné nádrže obou kapalin, takže řidič nemusí kontrolovat zvlášť stav resp. množství močoviny a popřípadě zastavovat u čerpací stanice k jejímu samostatnému doplnění.

Pro ilustraci: Standardy ULEV II, které platí od roku 2007, předpokládají snížení množství NOx a pevných částic ve výfukových plynech ve srovnání s dnes platnými limity asi o 90 procent. Upravený Ford Focus tyto limity bez problémů plní i dnes – a přitom vykazuje proti výchozímu modelu nezměněné dynamické vlastnosti.

Ford má ovšem v nabídce i celou řadu dalších modelů, které využívají jiné palivo než benzin. Jde o modely spalující např. zemní plyn, propan, etanol, naftu nebo automobily na elektrický pohon. Vývojová centra automobilky Ford pracují také na přípravě hybridního elektromobilu vycházejícího z SUV modelu Ford Escape/Maverick nebo modelu Ford Focus s palivovými články.

-ric- ; Internet

Další články

Elektromobilita není jen modní trend. Proč si pořídit elektromobil?

Slovo elektromobil se v poslední době skloňuje stále častěji. Zatímco před několika lety bylo objektem zájmu leda tak nadšenců do nových technologií a zarytých ochránců přírody, dnes se kolem něj točí konverzace nad pivem v hospodách, při cvičení ve fitness centrech i v rodinách při snídani. Že by móda? Možná. Elektromobily mají ale řadu vlastností, pro které stojí za to nad nimi zauvažovat.

zobrazit článek >

Zatímco automobilky strádají, Bentley slaví rekordy

Dozvuky koronavirové pandemie stále tíží automobilový průmysl. Zatímco jiné automobilky bojují s propady, Bentley prodává nejvíce aut v celé své historii.

zobrazit článek >

Jak se připravit na autoškolu?

Autoškola vždy byla, je a pravděpodobně ještě dlouho bude strašákem, kterému většina lidí na prahu dospělosti či později čelí. Ať už má váš strach z autoškoly jakoukoli podobu, poradíme vám, jak se na výcvik za volantem včas a v klidu připravit.

zobrazit článek >