Každý motorista by měl mít v paměti zafixováno, že tlak v pneumatikách se má kontrolovat přibližně jednou za 14 dnů či před delší cestou, a dle tohoto doporučení výrobce se i řídit. Tlak v pneumatikách má zásadní vliv jak na bezpečnost, tak i na životnost pneumatik a spotřebu pohonných hmot.
Kontrola tlaku v pneumatikách se má provádět při teplotách kolem 20°C. U zahřátých pneumatik dochází ke zvýšení tlaku v pneumatikách až o 30kPa, a proto naměřená hodnota nemusí odpovídat hodnotě tlaku pneumatiky změřené za správných podmínek.
Tabulku hodnot předepsaných tlaků ke konkrétnímu rozměru a modelu vozu vždy naleznete v manuálu automobilu, případně na víčku nádrže či sloupku „B“ řidičových dveří.
Pneumatiky lze hustit vzduchem nebo inertním plynem (nejčastěji dusíkem). Inertní plyn lze v případě potřeby doplňovat vzduchem a naopak.
Pneumatiky nahuštěné vzduchem již obsahují 79% dusíku (složení vzduchu: dusík 79% + kyslík 20% + 1% ostatní plyny) - pro běžný provoz je tedy dostačující hustit pneumatik vzduchem. Výhoda inertního plynu je velice minimální, jelikož ani inertní plyn není tlačen do pneumatiky, která by byla zbavena veškerého obsahu vzduchu.
Tlak v rezervě
Při kontrolování tlaku v pneumatikách zapomíná většina řidičů kontrolovat současně i tlak v rezervním kole. Rezervní kolo je povinou výbavou automobilů (pokud není vymezeno jinak) a prvkem, který si zaslouží minimálně stejnou pozornost jako pneumatika standardní.
Rezervní prostor může být vyhrazen pro plnohodnotnou rezervu nebo pro dojezdovou rezervu:
- plnohodnotné rezervní kolo se plní na tlak shodný s tlakem v pneumatikách použitých na vozidle. Ve většině případů je hodnota tlaku kolem 2,2 barů.
- tlak dojezdové rezervy je uvedený v manuálu vozu a není shodný s plnícím tlakem klasické pneumatiky. Plnící tlak dojezdové rezervy většinou atakuje hranici 4 barů.
Chcete-li vlastnit automobil, musíte se připravit na to, že vám kromě spousty radostných chvilek často přinese také nepříjemná překvapení. Proto je vhodné množství starostí s vozem minimalizovat. Třeba uzavřením výhodného pojištění, které vás bude spolehlivě chránit.
zobrazit článek >Povinné ručení při koupi ojetého vozu má podobná pravidla jako u nového auta. Největší rozdíl tkví v tom, že prodávající ho nejprve musí zrušit a kupující si následně musí nechat auto pojistit. Vozidlo by přitom nemělo zůstat ani den nepojištěné.
zobrazit článek >Elektrické řetězové kladkostroje jsou klíčovým prvkem při manipulaci s těžkými břemeny. Jejich široké využití a univerzální vlastnosti je činí nezbytnými v různých průmyslových odvětvích, jakož i v mnoha dalších oblastech lidské činnosti.
zobrazit článek >Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.