Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Nezkracujte životnost Vašich pneu

11. září 2009

Každý motorista by měl mít v paměti zafixováno, že tlak v pneumatikách se má kontrolovat přibližně jednou za 14 dnů či před delší cestou, a dle tohoto doporučení výrobce se i řídit. Tlak v pneumatikách má zásadní vliv jak na bezpečnost, tak i na životnost pneumatik a spotřebu pohonných hmot.

Kontrola tlaku v pneumatikách se má provádět při teplotách kolem 20°C. U zahřátých pneumatik dochází ke zvýšení tlaku v pneumatikách až o 30kPa, a proto naměřená hodnota nemusí odpovídat hodnotě tlaku pneumatiky změřené za správných podmínek.

Tabulku hodnot předepsaných tlaků ke konkrétnímu rozměru a modelu vozu vždy naleznete v manuálu automobilu, případně na víčku nádrže či sloupku „B“ řidičových dveří.

Pneumatiky lze hustit vzduchem nebo inertním plynem (nejčastěji dusíkem). Inertní plyn lze v případě potřeby doplňovat vzduchem a naopak.

Pneumatiky nahuštěné vzduchem již obsahují 79% dusíku (složení vzduchu: dusík 79% + kyslík 20% + 1% ostatní plyny) - pro běžný provoz je tedy dostačující hustit pneumatik vzduchem. Výhoda inertního plynu je velice minimální, jelikož ani inertní plyn není tlačen do pneumatiky, která by byla zbavena veškerého obsahu vzduchu.

Tlak v rezervě

Při kontrolování tlaku v pneumatikách zapomíná většina řidičů kontrolovat současně i tlak v rezervním kole. Rezervní kolo je povinou výbavou automobilů (pokud není vymezeno jinak) a prvkem, který si zaslouží minimálně stejnou pozornost jako pneumatika standardní.

Rezervní prostor může být vyhrazen pro plnohodnotnou rezervu nebo pro dojezdovou rezervu:

- plnohodnotné rezervní kolo se plní na tlak shodný s tlakem v pneumatikách použitých na vozidle. Ve většině případů je hodnota tlaku kolem 2,2 barů.

- tlak dojezdové rezervy je uvedený v manuálu vozu a není shodný s plnícím tlakem klasické pneumatiky. Plnící tlak dojezdové rezervy většinou atakuje hranici 4 barů.

-ric- ; Internet

Další články

Elektromobilita není jen modní trend. Proč si pořídit elektromobil?

Slovo elektromobil se v poslední době skloňuje stále častěji. Zatímco před několika lety bylo objektem zájmu leda tak nadšenců do nových technologií a zarytých ochránců přírody, dnes se kolem něj točí konverzace nad pivem v hospodách, při cvičení ve fitness centrech i v rodinách při snídani. Že by móda? Možná. Elektromobily mají ale řadu vlastností, pro které stojí za to nad nimi zauvažovat.

zobrazit článek >

Zatímco automobilky strádají, Bentley slaví rekordy

Dozvuky koronavirové pandemie stále tíží automobilový průmysl. Zatímco jiné automobilky bojují s propady, Bentley prodává nejvíce aut v celé své historii.

zobrazit článek >

Jak se připravit na autoškolu?

Autoškola vždy byla, je a pravděpodobně ještě dlouho bude strašákem, kterému většina lidí na prahu dospělosti či později čelí. Ať už má váš strach z autoškoly jakoukoli podobu, poradíme vám, jak se na výcvik za volantem včas a v klidu připravit.

zobrazit článek >