Na začátek je nejdůležitější říci, že základem pro bezproblémovou jízdu po silnicích je vlastnit homologovanou čtyřkolku. Existují dvě základní varianty, které si můžete pořídit - stroj s tzv. Evropskou homologací a stroj s českou homologací.
První varianta je méně výhodná, protože si na tento stroj vy, nebo váš prodejce musíte individuálně vyběhat české SPZ-ky. To přináší i další nevýhody, například nutnost navštívit STK, což je někdy dost nepříjemné. Například většina navijáků na čtyřkolky není homologovaná, takže s touto výbavou skrz STK rozhodně neprojdete. Tuto variantu strojů naleznete nejčastěji u obchodníků, kteří nejsou oficiálními prodejci nabízených značek a kteří pokoutně prodávané stroje tahají po jednotlivých kusech bůhví odkud z ciziny.
Druhá varianta - stroj s oficiální českou homologací je jako cesta rájem. Techničák, který je vystaven přímo oficiálním dovozcem (a je na něm jeho razítko), dostanete rovnou do ruky od prodejce a s ním, nákupním dokladem a zákonnou pojistkou letíte na magistrát stroj přihlásit. Nikdo váš nový stroj nechce prohlížet a ani na to nemá dost dobře právo. První kontrola na STK je až po čtyřech letech a navíc máte jistotu, že je stroj od oficiálního importéra, který má pověření výrobní továrny, takže zde panuje určitá jistota ohledně záruk, servisu atd...
Další a pro uživatele nejdůležitější je vědět, jaké řidičské oprávnění na čtyřkolku potřebujete. U většiny venkovských policistů panuje v tomto směru značný chaos, a ani mnozí odborníci z magistrátů si s tím nevědí rady. Přitom je to tak jednoduché. Stačilo by kdyby policajti ovládali svůj základní pracovní nástroj - zákony ČR. Protože v něm naleznou zcela jasnou odpověd:
Zákon č.411/2005 sb.
§ 81 Skupiny a podskupiny řidičských oprávnění
(1) Řidičské oprávnění k řízení motorových vozidel se dělí podle skupin a podskupin.
(2) Řidičské oprávnění skupiny A opravňuje k řízení motocyklů s postranním vozíkem nebo bez něj.
(3) Řidičské oprávnění podskupiny A1 opravňuje k řízení lehkých motocyklů o objemu válců nepřesahujícím 125 cm3 a o výkonu nejvýše 11 kW.
(4) Řidičské oprávnění skupiny B opravňuje k řízení
a) motorových vozidel, s výjimkou vozidel uvedených v odstavcích 2, 3 a 15 a motocyklu o výkonu nad 25 kW nebo s poměrem výkon/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg nebo motocyklu s postranním vozíkem a s poměrem výkonu/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg, jejichž maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg a s nejvýše 8 místy k sezení, kromě místa řidiče; k tomuto motorovému vozidlu smí být připojeno přípojné vozidlo o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 750 kg,
b) traktorů a pracovních strojů samojízdných, jejichž maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg,
c) jízdních souprav složených z motorového vozidla podle písmene a) nebo b) a přípojného vozidla, pokud maximální přípustná hmotnost soupravy nepřevyšuje 3 500 kg a maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje pohotovostní hmotnost motorového vozidla.
(5) Řidičské oprávnění podskupiny B1 opravňuje k řízení motorových tříkolových a čtyřkolových vozidel uvedených v odstavci 4, jejichž maximální konstrukční rychlost převyšuje 45 km.h-1 nebo jsou poháněná spalovacím motorem o objemu válců převyšujícím 50 cm3 nebo jsou poháněná jakýmkoli jiným zařízením srovnatelného výkonu. Pohotovostní hmotnost těchto vozidel nesmí být vyšší než 550 kg; do pohotovostní hmotnosti vozidla elektricky poháněného se nezapočítává hmotnost akumulátorů.
(6) Řidičské oprávnění skupiny C opravňuje k řízení motorových vozidel, s výjimkou vozidel uvedených v odstavcích 8 a 9, jejichž maximální přípustná hmotnost převyšuje 3 500 kg; k tomuto motorovému vozidlu smí být připojeno přípojné vozidlo, jehož maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje atd...
Víte, že: Čtyřkolka musí být vybavena schválenou motolékárnou a sadou náhradních žárovek? Vozíte je?
Chcete-li vlastnit automobil, musíte se připravit na to, že vám kromě spousty radostných chvilek často přinese také nepříjemná překvapení. Proto je vhodné množství starostí s vozem minimalizovat. Třeba uzavřením výhodného pojištění, které vás bude spolehlivě chránit.
zobrazit článek >Povinné ručení při koupi ojetého vozu má podobná pravidla jako u nového auta. Největší rozdíl tkví v tom, že prodávající ho nejprve musí zrušit a kupující si následně musí nechat auto pojistit. Vozidlo by přitom nemělo zůstat ani den nepojištěné.
zobrazit článek >Elektrické řetězové kladkostroje jsou klíčovým prvkem při manipulaci s těžkými břemeny. Jejich široké využití a univerzální vlastnosti je činí nezbytnými v různých průmyslových odvětvích, jakož i v mnoha dalších oblastech lidské činnosti.
zobrazit článek >Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.