Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Emise výfukových plynů se neustále snižují

10. listopadu 2008

Díky vzrůstajícím exhalacím v hustě bydlených oblastech a nově zaváděným ekologickým daním jsou dnes emise výfukových plynů pozorně sledovanou hodnotou. Většina výrobců dnes ve svých technických datech k vozu udává hodnotu CO2, ale oxid uhličitý bohužel není jedinou složkou výfukových plynů. Které další zplodiny vycházejí z výfuku?

Aby mohl být automobil homologován, musí plnit řadu norem. Mezi jinými i důležitou emisní normu. Tato norma určuje množství spalin, které automobil může vypouštět do ovzduší. V České republice upravuje tyto hodnoty zákon č. 56/2001 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Tyto předpisy vycházejí z norem Evropské hospodářské komise EHK a Evropského společenství (ES). Jako souhrnné označení norem emisních předpisů se používá označení EURO + číslo normy, například v současné době platné EURO 4. Díky těmto normám se v Evropě daří snižovat emise např. CO2. Od roku 1995 do roku 2003 klesly emise CO2 ze 186 na 164 g/km. Evropská hospodářská komise by ráda dosáhla všeobecného průměru 120 g/km do roku 2012. Vývoj a výroba takových motorů je však velmi nákladná. Jednou z metod je možnost daňových úlev.

Většina výrobců je toho názoru, že zavedení emisní normy Euro 5 bude vést k růstu cen nových automobilů. Na druhou stranu, by zavedení nové normy Euro 5 snížilo množství sazí u vznětových motorů proti Euro 4 pětinásobně. Zajímavostí je, že aktuálně platná norma Euro 4 povoluje o 90 méně sazí než patnáct let stará norma Euro 1.

Sledované emisní složky:

CO - bezbarvý plyn, bez chuti a bez zápachu, lehčí než vzduch, nedráždivý; oxid uhelnatý se váže na hemoglobin (krevní barvivo), tím zabraňuje přenosu vzduchu z plic do tkání

CO2 - bezbarvý plyn, bez chuti a zápachu; není jedovatý, ale zvyšuje účinky CO a podílí se na vzniku skleníkového efektu

HC - nespálené uhlovodíky, obsahují karcinogenní aromáty, jedovaté aldehydy a nejedovaté alkany a alkeny, plus další složky

NOx - oxidy dusíku mají podobné účinky jako CO, NO2, napadají plíce a sliznice

SO2 - páchnoucí, bezbarvý plyn, napadá sliznici a plíce

Pb - olovo je jedovatý těžký kov, dnes je palivo u čerpacích stanic běžně k dostání pouze bez olova, mazací vlastnosti olova jsou nahrazeny aditivy

PM (Saze) – PM (Particulate Matter) částice sazí, způsobují mechanické dráždění, fungují jako nosiče karcinogenů a mutagenů

Richard Vlček ; Internet

Další články

Nejlepší roční období ke koupi auta? Známe odpověď.

Prodej ojetých aut během jara a léta vždy stoupne. Jsou však letní měsíce ty správné ke koupi ojetin? Nebo se vyplatí počkat na chladnější část roku? Známe odpověď.

zobrazit článek >

Do kdy platí povinné ručení původního majitele, když kupujete ojetý vůz?

Při koupi nového vozu nemá auto ještě žádné povinné ručení - a vy jej musíte mít sjednáno nejpozději minutu před tím, než s vozem z autosalonu odjedete. Ale jak je to v případě, že kupujete auto ojeté, které zatím ještě má původního majitele? Kdy nejpozději musí nastoupit vaše povinné ručení? Je to celkem snadné, v této situaci totiž platí jediné pravidlo.

zobrazit článek >

Elektromobilita není jen modní trend. Proč si pořídit elektromobil?

Slovo elektromobil se v poslední době skloňuje stále častěji. Zatímco před několika lety bylo objektem zájmu leda tak nadšenců do nových technologií a zarytých ochránců přírody, dnes se kolem něj točí konverzace nad pivem v hospodách, při cvičení ve fitness centrech i v rodinách při snídani. Že by móda? Možná. Elektromobily mají ale řadu vlastností, pro které stojí za to nad nimi zauvažovat.

zobrazit článek >