U pravidel o vytvoření průjezdného pruhu a o zipování, kterým jsme se věnovali v předchozích dílech našeho seriálu, je přesně zřejmé, co má řidič udělat a jak se chovat. Naproti tomu u povinnosti dodržovat bezpečnou vzdálenost podobná přesná instrukce chybí, protože v různých situacích se bezpečná vzdálenost liší.
Možná i to je důvod, proč v loňském roce porušení této povinnosti bylo čtvrtou a v roce 2010 dokonce třetí nejčastější příčinou dopravních nehod řidičů motorových vozidel (v obou letech kolem šesti tisíc případů, což je zhruba 9 % ze všech nehod). Počet těchto nehod vzrostl zejména po úpravě vzájemných vztahů řidič - chodec na přechodech pro chodce (po 1.1. 2001), kdy prudce brzdící řidič před přechodem ještě stačil zastavit, ale bohužel už to nestihl ten druhý, třetí...
Připomeňme si nejprve, co k tématu říká zákon o silničním provozu. Podle prvního odstavce § 19 - „řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.“
Na otázku, jak se vyrovnat s touto povinností, odborníci nejčastěji uvádějí metodu nejméně dvou vteřin, která umožňuje odhadnout, jedeme-li za předchozím vozidlem příliš blízko. Stačí se zaměřit na nějaký pevný bod u silnice, například strom, dopravní značku nebo sloup veřejného osvětlení a odpočítat dvě vteřiny od chvíle, kdy kolem něj předchozí vozidlo projelo. Pokud k němu dojedeme dříve, jsme moc blízko!
Metoda zapadá do logiky, kterou dobře chápeme, totiž že ve městech při nižší rychlosti mohou vozidla nepochybně jezdit blíže než na dálnici při jízdě stotřicítkou, přesto je třeba stále myslet na to, že není všemocná. Nejenže třeba na dálnici těžko odhadneme, kdy přesně předchozí vozidlo vybraný pevný bod minulo, protože je to nějakých sedmdesát metrů před námi.
Současně musíme myslet i na to, že na suché vozovce prostor odpovídající dvěma vteřinám může na správnou reakci stačit, zatímco za nepříznivého počasí nikoli - brzdná dráha se v takových podmínkách prodlužuje a prudké vybočení stranou ve snaze vyhnout se překážce může zase např. způsobit smyk. Je potřeba si uvědomit, že čím víc to na silnici klouže, tím větší musí být rozestupy mezi vozidly. Větší bezpečnou vzdálenost od osobních aut by měli dodržovat řidiči nákladních vozidel a kamionů. Jejich vozidla mají delší technickou prodlevu brzd a navíc (z titulu větší hmotnosti) i delší brzdou dráhu.
Velký nešvar ohledně bezpečné vzdálenosti můžeme dnes denně vidět na silnicích - nejeden řidič se přiblíží k vozidlu před sebou na pár metrů, aby měl co nejvýhodnější pozici ve chvíli, kdy se uvolní prostor v protisměru a bude tak možné předjíždět. Přitom samozřejmě nemůže dokonale vidět před vozidlo, za kterým jede, a nemusí tak zaregistrovat, že toto vozidlo musí náhle brzdit, protože se před ním náhle objevila nějaká překážka.
Co následuje při nedodržení bezpečné vzdálenosti je víceméně jasné, stejně jako kdo je viníkem takové nehody - lidová tvořivost si proto dokonce vytvořila průpovídku „co neubrzdíš, to neukecáš“. Výjimky však na světě existují prakticky ze všeho. A tak si představme situaci, že řidič řádně dodržuje bezpečnou vzdálenost za předchozím vozidlem, a do mezery před ním náhle někdo vjede tak nešikovně, že dojde k nehodě.
V takové situaci mají prioritu ustanovení § 17 zákona o silničním provozu, podle nichž předjíždějící řidič nesmí ohrozit ani omezit předjížděného (nesmí ho tedy ani donutit k zabrzdění), a dále nesmí předjíždět, jestliže by se nemohl bezpečně zařadit před vozidlo nebo vozidla, která hodlá předjet.
Chcete-li vlastnit automobil, musíte se připravit na to, že vám kromě spousty radostných chvilek často přinese také nepříjemná překvapení. Proto je vhodné množství starostí s vozem minimalizovat. Třeba uzavřením výhodného pojištění, které vás bude spolehlivě chránit.
zobrazit článek >Povinné ručení při koupi ojetého vozu má podobná pravidla jako u nového auta. Největší rozdíl tkví v tom, že prodávající ho nejprve musí zrušit a kupující si následně musí nechat auto pojistit. Vozidlo by přitom nemělo zůstat ani den nepojištěné.
zobrazit článek >Elektrické řetězové kladkostroje jsou klíčovým prvkem při manipulaci s těžkými břemeny. Jejich široké využití a univerzální vlastnosti je činí nezbytnými v různých průmyslových odvětvích, jakož i v mnoha dalších oblastech lidské činnosti.
zobrazit článek >Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.