aktuálně: 41 uzavírek, 3 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

České dopravní infrastruktuře hrozí dlouhodobá recese

15. září 2011

Ministr dopravy Pavel Dobeš na dnešním setkání s novináři uvedl, že požaduje navýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) o minimálně devět miliard korun. Ohledně dotací krajům na financování regionálních železnic a rychlíkové dopravy nabídl kompromisní řešení.

Ilustrační foto

Podle Ministra Dobeše státní příspěvek pro rozpočet fondu dopravní infrastruktury ve výši 37 miliard korun nedostačuje na pokrytí potřeb resortu a neumožní plně vyčerpat evropské prostředky z Operačního programu doprava.

Jestli bude v roce 2012 celkový rozpočet SFDI snížen podle dosavadních plánů proti roku 2010 téměř o polovinu , nebude Ministerstvo dopravy schopno plnit závazky, které má, včetně závazků plynoucích z Operačního programu doprava. Navržený rozpočet SFDI státu uspoří v následujícím roce 13,3 miliardy korun, ale v roce 2015 bude znamenat ztrátu 36 miliard korun, které bude nutné vrátit do rozpočtu EU. Další peníze budou díky tomuto škrtu chybět na výběru DPH. Pro rok 2012 toto snížení výběru odhadujeme na 3,4 mld. Kč.

Navíc hrozí, že index stavebních prací zvýší budoucí náklady na nerealizované stavby. „Pokud tyto stavby nebudeme stavět, znamená to, že každoročně se bude částka navyšovat o index stavebních prací, což znamená přibližně 3 procenta a dlouhodobě tak tedy budeme odsouvat problematiku, která se jednou vrátí nejen v tom, že samotné silnice, koridory a železnice nebudou, ale budou se stále prodražovat,“ tvrdí ministr.

Dále ministr dopravy zmínil kompromisní návrh na financování železniční dopravy, který spočívá v rozdělení financování na více subjektů. „Pokud se ve státním rozpočtu najde 300 milionů korun, kraje by mohly ze svých rozpočtů přidat částku kolem 150 milionů Kč. Dalších 150 milionů korun by ušetřily České dráhy a Správa železniční dopravní cesty. Tím by se objem krajské železniční dopravy nemusel pro příští rok snižovat a došlo by pouze ke snížení objednávky dálkové dopravy v objemu 50 mil. Kč,“ uvedl Pavel Dobeš. O této možnosti ministr jednal s představiteli krajů.

Prostředky pro resort dopravy navrhuje hledat v kapitolách státní dluh a všeobecná pokladní správa. „Vývoj rozpočtu doznal historicky nejvyšších razantních škrtů. Absolutní výše (včetně evropských peněz a úvěru Evropské investiční banky) se v roce 2010 blížila 96 miliardám korun. Rozpočet SFDI předpokládá prostředky pro rok 2012 ve výši 55 mld. Kč. V tuto chvíli je v kapitole státního dluhu alokováno 73 miliard korun pro rok 2011 zatímco ministerstvo financí říká, že dluhová služba se bude blížit 60,2 miliardám korun. Pro příští rok předpokládáme podobný rozdíl mezi rozpočtovanými výdaji a skutečností. Pokud se tedy ptáme, kde můžeme 10 miliard najít, tak například v této kapitole.“

Ministr dopravy navíc požaduje navýšení střednědobých výdajových rámců tak, aby konečné výdaje kapitoly Ministerstvo dopravy byly v roce 2013 ve výši 34, 3 miliard Kč proti původním 18 miliardám a v roce 2014 ve výši 34,5 miliard proti původním 17 miliardám korun.

-ric- ; -mvdr-

Další články

Bezpečně na silnici: Jak správně vybrat kvalitní oblečení na motorku?

Každý zkušený motocyklista ví, že kromě umění ovládat svůj stroj je klíčovým prvkem bezpečnosti na silnici správný výběr oblečení.

zobrazit článek >

Jak může správný výběr motorového oleje ovlivnit výkon a životnost motoru?

Žádné auto bohužel není nesmrtelné a jakmile přijde jeho čas, je nutné ho vyměnit za jiné. Správnou péčí ale můžete životnost svého oblíbeného vozu prodloužit.

zobrazit článek >

Důležité doplňky pro dům a zahradu

Domov a zahrada jsou pro mnohé z nás oázou klidu a pohody. Usilujeme o to, aby se tam cítili komfortně a aby nám tam nic nechybělo. Na co obvykle zapomínáme?

zobrazit článek >