aktuálně: 41 uzavírek, 19 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Pro ty, kteří jezdí vlakem

20. listopadu 2007

Jízdní řád pro období platnost 2007/2008 v oblasti dálkové dopravy navazuje na výrazné změny v oblasti dálkové a meziregionální železniční dopravy, k nimž došlo v několika předchozích letech. Pravidelné spoje s hodinovým či dvouhodinovým intervalem cestující oceňují zvýšeným zájmem.

Nabídka dálkové a meziregionální dopravy se v souladu s poptávkou stále silněji zaměřuje na radiální trasy (přepravu z okraje do centra aglomerace a zpět) s velkým počtem cestujících denně dojíždějících za prací či jinými aktivitami a s dobou dojížďky do 70 minut. V praxi se jedná o cestující na vzdálenost 50 až 100 km, v pražské aglomeraci až 120 km. „Protože existuje velice silná dojížďka do Prahy z Pardubic, Ústí nad Labem či Teplic, je na těchto trasách zajištěna přepravní nabídka v hodinovém intervalu alespoň v období přepravní špičky. Na ostatní síti dálkové dopravy je nabízen zpravidla dvouhodinový interval,ů říká k základní filozofii dálkové a meziregionální přepravy náměstek ministra dopravy Petr Šlegr.

Konkrétně v jízdním řádu pro období platnosti 2007/2008 tak bude zlepšeno spojení na trati 010 mezi Prahou a Pardubicemi, s dalším pokračováním do České Třebové a do prostoru Střední nebo Jižní Moravy tak, aby na všech uvedených linkách byla nabízena alespoň obsluha v hodinovém intervalu odpovídajícími dopravními službami. Zlepšení se ale dočkají i méně exponované linky, například v oblasti Krnovska, kde budou na sebe rychlíky navázány tak, aby vytvořily systém pravidelných dvouhodinových spojení s Olomouckem, s oblastí Jeseníků, a také s centrem Moravskoslezského kraje, které nabízí další napojení na páteřní vztahy dálkové dopravy.

V posledních letech výrazně přeměněná koncepce dálkové a meziregionální dopravy je ve spolupráci s Českými dráhami jako poskytovatelem přepravních služeb postupně budována na principech úspěšně používaných ve velké části zemí západní Evropy, například v Německu, Rakousku nebo Švýcarsku. Vyznačuje rovnoměrným rozprostřením nabídky dopravy v celém průběhu občanského dne, zpravidla od 5 do 22 hodin. V praxi to znamená, že doprava je založena na jednotném linkovém vedení a jednotném systému zastavení (se stejnými časy zastávek v jednotlivých stanicích) a opakujícími se přestupními vazbami. Tento přístup umožňuje optimalizaci všech cest v rámci celého systému dálkové dopravy, zajišťuje přímé spojení na nejsilnějších přepravních trasách a minimalizuje součet všech přepravních dob všech cestujících v systému veřejné dopravy. Pravidelnost odjezdů a příjezdů vlaků vždy ve stejnou minutu během celého dne je pak samozřejmě důležitým vodítkem pro zákazníky.

Pozitivní reakci veřejnosti na tuto koncepci lze dokumentovat na počtu přepravených osob na vybraných relacích při porovnání roku 2004 a 2007. Na řadě linek byl zaznamenán nárůst počtu cestujících, namátkou na spojích Praha - Děčín o 17 %, Ostrava - Olomouc o 23 % a Praha - Kralupy nad Vltavou o 24 %. Na dalších spojích pak bylo zaznamenáno ještě výraznější navýšení: Praha - Hradec Králové o 63 %, Brno - Ostrava o 75 % a Praha - Poděbrady dokonce o 80 %,„ uvádí náměstek ministra dopravy Petr Šlegr. “Je to přesvědčivé potvrzení faktu, že předpokladem, aby veřejná doprava získávala nové cestující na úkor individuální dopravy, je nabídka rychlých, častých spojů v pravidelném taktu," uzavírá Petr Šlegr.

-mvdr-

Další články

Bezpečně na silnici: Jak správně vybrat kvalitní oblečení na motorku?

Každý zkušený motocyklista ví, že kromě umění ovládat svůj stroj je klíčovým prvkem bezpečnosti na silnici správný výběr oblečení.

zobrazit článek >

Jak může správný výběr motorového oleje ovlivnit výkon a životnost motoru?

Žádné auto bohužel není nesmrtelné a jakmile přijde jeho čas, je nutné ho vyměnit za jiné. Správnou péčí ale můžete životnost svého oblíbeného vozu prodloužit.

zobrazit článek >

Důležité doplňky pro dům a zahradu

Domov a zahrada jsou pro mnohé z nás oázou klidu a pohody. Usilujeme o to, aby se tam cítili komfortně a aby nám tam nic nechybělo. Na co obvykle zapomínáme?

zobrazit článek >