aktuálně: 37 uzavírek, 9 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Vyjádření k článku "Na dálnici ani euro"

7. dubna 2010

Všechny tzv. velké dopravní projekty spolufinancované ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti EU v programovém období 2007 - 2013 musí být po schválení na národní úrovni následně schváleny také Evropskou komisí.

Tento proces znamená detailní vyjednávání těchto projektů se zástupci Evropské komise a několikakolové poskytování doplňujících informací k jednotlivým částem projektových žádostí, zejm. části týkající se životního prostředí. Již při vyjednávání Operačního programu Doprava v letech 2006 -2007 byl jako vhodný investiční záměr zařazen do indikativního seznamu velkých projektů tohoto programového dokumentu projekt dostavby dálnice D8, úsek 0805, mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, který je od října 2008 schválen a financován v rámci předběžného financování OPD, obdobně jako v případě řady dalších dopravních projektů.

Projekt dálnice D8 úsek 0805 je poslední nedostavěnou částí IV. panevropského dopravního koridoru v ČR. Tato stavba prošla standardním procesem schvalování na národní úrovni a má vydán kladný posudek dopadů na životní prostředí (EIA). V tomto úseku překonává CHKO České středohoří, kvůli čemuž je předmětem opakovaných obstrukcí ze strany nevládních ekologických organizací, zejména Dětí Země. Soustavné a opakované žaloby na veškerá správní rozhodnutí způsobují značná zpoždění ve vydávání povolujících rozhodnutí, zejména stavebních povolení. Úsek D8 0805 je v současnosti silně rozestavěný s předpokládaným uvedením do provozu v roce 2012 v závislosti na úspěšném získání platných stavebních povolení pro poslední část vlastní trasy A a část úseku F - tunel Radejčín. Vydání a platnost těchto stavebních povolení jsou závislé na opětovném vydání výjimek z podmínek ochrany zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů, které se Dětem Země podařilo soudními žalobami zrušit. Rovněž záleží na výsledcích všech ostatních probíhajících žalob, jejichž rozsudky nelze předjímat ani z časového, ani z věcného hlediska. Zpochybňování projektu D8 je však vzhledem k jeho dopravnímu významu, veřejné prospěšnosti, důkladné přípravě, mnohaletému projednávání, vysoce nadstandardním environmentálním zmírňujícím opatřením a velké rozestavěnosti naprosto neodůvodnitelné.

Je třeba upřesnit, že žádná povolující rozhodnutí, tj. územní rozhodnutí a stavební povolení nejsou soudně zrušena. Děti Země pouze dvakrát uspěly v žalobě proti rozhodnutí ministra ŽP ve věci výjimky z podmínek ochrany zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů. V žádné žalobě proti Ministerstvu dopravy (stavební povolení) či Krajskému úřadu (územní rozhodnutí) Děti Země dosud neuspěly, pouze u jedné žaloby na stavební povolení byl soudem přiznán odkladný účinek žaloby.

Ministerstvo dopravy na projekt D8 0805 v rámci Operačního programu Doprava žádá o spolufinancování z prostředků EU ve výši 8,177 mld. Kč. Pracovníkům Komise ve spolupráci s ŘSD bylo při projednávání projektu odpovězeno na všechny otázky a poskytnuty všechny náležitosti a informace potřebné ke schválení projektu. Ze strany Generálního ředitelství pro regionální politiku EK tak již v podstatě nic nebránilo vydání rozhodnutí o potvrzení poskytnutí podpory EU pro tento projekt. Organizace Děti Země však zaslala EK stížnost ve věci souladu projektu s environmentální legislativou EU. EK se na základě této stížnosti rozhodla prověřit projekt D8 v rámci procedury EU Pilot, což proces schvalování projektu prodlužuje minimálně o 4 měsíce. Vzhledem k tomu, že projekt D8 úsek 0805 splňuje dle názoru ministerstva všechna ustanovení evropské legislativy a riziko zahájení infringementu kvůli D8 považuje za minimální, jsou ze strany ministerstva dopravy činěna veškerá opatření s cílem získat v rámci procedury EU Pilot souhlasné stanovisko se spolufinancováním projektu z Fondu soudržnosti.

-ric- ; -mvdr-

Další články

Autocamping Rozkoš - prožít dovolenou pestře a v pohodě

Pestrost nabídky ubytování, společenských akcí, turistických možností, poznávacích a sportovních výletů včetně krásných cyklotras, ale i klid k odpočinku, to je dnes téměř neodmyslitelná nabídka k prožití hezké dovolené.

zobrazit článek >

Jaké povinné i nepovinné vybavení je dobré mít ve svém vozu?

Jestliže jezdíte autem, bude dobré, když v něm budete mít umístěné všechny důležité nezbytnosti. Povinná výbava v autě je základ a je stanovena vyhláškou. Nepovinnou výbavu si pak můžete zvolit dle vlastních preferencí. Bohužel se často stává, že řidiči při kontrole zjistí, že nemají kompletní ani výbavu povinnou. Na následujících řádcích se tak na tuto tématiku zaměříme pěkně zblízka.

zobrazit článek >

Proč došlo ke zdražení dálničních známek?

Přečtěte si více o nedávném zdražení dálničních známek. Vysvětlíme vám, jaké jsou nové ceny, proč k navýšení cen došlo a z jakého důvodu byste měli být na pozoru při koupi jednodenní dálniční známky.

zobrazit článek >