Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Nový úsek R48 Rychaltice - Frýdek-Místek přinese větší bezpečnost v dopravě

3. prosince 2009

Velký přínos pro místní obyvatele na jih od Ostravy bude mít právě zahajovaná stavba úseku R48 Rychaltice - Frýdek-Místek. Největší přínos však nová komunikace skýtá z pohledu bezpečnosti - úsek je totiž místem s velkým výskytem dopravních nehod.

Samotná silnice I/48 Bělotín - Český Těšín má význam hned z několika aspektů. Také z pohledu mezinárodního tvoří významnou součást spojnice sever - jih v rámci evropského silničního systému.

Ve Frýdku-Místku se silnice I/48 kříží se silnicí I/56 a silnicí II/484, čímž plní funkci alternativní spojnice prostřednictvím silnice II/484 z jihu na sever na Ostravu. V užším územním měřítku pak silnice I/48 plní funkci spádové komunikace celého okresu Frýdek-Místek. „Předpokládáme, že tato komunikace z uvedeného důvodu neztratí na dopravním významu po uvedení do provozu plánované dálnice D47 v úseku Bělotín - hranice Polska,“ vysvětluje generální ředitel ŘSD ČR Alfred Brunclík.

K realizaci nového dopravně-technického řešení (směrového, výškového a šířkového) na silnici I/48 v úseku Rychaltice - Frýdek-Místek dochází zejména kvůli tomu, že příčný profil komunikace v daném úseku neodpovídá z kapacitního hlediska prognózovanému nárůstu intenzity dopravy.

Tato komunikace je v předešlém úseku mezi Bělotínem a Rychalticemi vybudována jako dvoupruhová (v současné době využívána jako čtyřpruh bez splnění normové kategorie rychlostní silnice). V daném nově budovaném úseku Rychaltice - Frýdek-Místek bude komunikace realizována již v plnohodnotném děleném čtyřpruhu s označením rychlostní komunikace.

V aktuální podobě úsek probíhá přes území Rychaltic, konkrétně frýdecko-místeckými městskými částmi Chlebovice, Zelinkovice a Lysůvky, což neumožňuje realizovat bez mimořádně vysokých finančních nároků požadovaný příčný profil.

V místech napojení místních komunikací se také nachází velké množství neodstranitelných kolizních bodů. V neposlední řadě úsek komunikace vedený v dosavadní trase neumožňoval plynulý přechod na jižní obchvat Frýdku-Místku, při dodržení požadovaných směrových parametrů.

Nový úsek bude provozován v celé délce jako rychlostní komunikace. Uvedená stavba začíná za mostním objektem přes Ondřejnici a silnici II/486 v Rychalticích. Od začátku úpravy za mostem v Rychalticích po zhruba km 16,400 je vedena v trase stávající silnice I/48, což znamená, že v tomto úseku dojde k rekonstrukci stávající komunikace na čtyřpruhovou.

Kromě šířkového uspořádání silnice I/48 v oblasti Rychaltic řeší nová stavba i mimoúrovňově napojení silnice II/486, obsluhu přilehlého území a zachování dopravní obsluhy objektů příjezdovými komunikacemi.

Přibližně od km 16,4 je silnice I/48 vedena v nové trase, tedy mimo stávající silnici I/48. Nová trasa prochází polními pozemky, na kterých křižuje drobné vodoteče s pobřežními porosty, a v okolí km 18,3 prochází úzkou prolukou v obytné zástavbě Chlebovic, kde přechází po mostním objektu nad silnicí III/4848. Za Chlebovicemi je vedena dále po polních pozemcích. Přibližně od km 19,1 do konce úseku v km 20,940 pak vede nová trasa komunikace opět po polních pozemcích prolukami mezi obytnou zástavbou Frýdku-Místku - Zelinkovice a Frýdku-Místku - Lysůvky.

Průchod Lysůvkami je řešen tunelem dlouhým 160 metrů, v km 20,040 - 20,200. Tunel je realizován jako hloubený s monolitickým stropem betonovaným na zemní skruži. Niveleta komunikace v místě tunelu - průchodu Lysůvkami je zahloubena asi 8 metrů.

Na konci úseku stavby je plánováno úrovňové napojení na stávající silnici I/48 ve směru Frýdek-Místek, před stávající oboustrannou benzínovou pumpou. Z důvodu zachování možnosti použití nezpoplatňované komunikace byla současně s rychlostní komunikací řešena doprovodná komunikace. Tato doprovodná komunikace se napojí v Rychalticích severně na komunikaci II/486.

Stavba zároveň řeší i protihlukovou ochranu přilehlých obytných objektů v okolí komunikace.

Projekt je navržen ke spolufinancování Evropskou unií z prostředků Fondu soudržnosti, v rámci Operačního programu Doprava. O nenávratný příspěvek Evropské unie je požádáno v rámci Priority 2 v oblasti podpory „Výstavba a modernizace dálniční a silniční sítě TEN-T“.

Informace o stavbě:

Název stavby: R48 Rychaltice - Frýdek-Místek

Místo stavby: Moravskoslezský kraj

Zahájení stavby: 12/2009

Dokončení stavby: 12/2011

Cena stavby: 2 748 246 427 Kč

Délka: 7137 metrů

-ric- ; ŘSD

Další články

Nejlepší roční období ke koupi auta? Známe odpověď.

Prodej ojetých aut během jara a léta vždy stoupne. Jsou však letní měsíce ty správné ke koupi ojetin? Nebo se vyplatí počkat na chladnější část roku? Známe odpověď.

zobrazit článek >

Do kdy platí povinné ručení původního majitele, když kupujete ojetý vůz?

Při koupi nového vozu nemá auto ještě žádné povinné ručení - a vy jej musíte mít sjednáno nejpozději minutu před tím, než s vozem z autosalonu odjedete. Ale jak je to v případě, že kupujete auto ojeté, které zatím ještě má původního majitele? Kdy nejpozději musí nastoupit vaše povinné ručení? Je to celkem snadné, v této situaci totiž platí jediné pravidlo.

zobrazit článek >

Elektromobilita není jen modní trend. Proč si pořídit elektromobil?

Slovo elektromobil se v poslední době skloňuje stále častěji. Zatímco před několika lety bylo objektem zájmu leda tak nadšenců do nových technologií a zarytých ochránců přírody, dnes se kolem něj točí konverzace nad pivem v hospodách, při cvičení ve fitness centrech i v rodinách při snídani. Že by móda? Možná. Elektromobily mají ale řadu vlastností, pro které stojí za to nad nimi zauvažovat.

zobrazit článek >