Zákruta.cz  >  Magazín  >  

V tunelu Panenská na D8 proběhne zkouška požáru

1. října 2009

Ředitelství silnic a dálnic ČR připravuje na české poměry ojedinělou akci. V sobotu 3. října 2009 bude v tunelu Panenská, umístěném na dálnici D8 ve směru z Ústí n.L. k hranicím s Německem, probíhat zkouška požáru. Zúčastní se všechny složky Integrovaného záchranného systému včetně taktického cvičení. Jedná se o prevenci, kterou předcházíme podobným událostem, známým z alpských tunelů.

ŘSD provádí podobná bezpečnostní opatření na všech svých stavbách, které podobnou prevenci vyžadují. Akce, která bude probíhat 3. října 2009 nedaleko německých hranic, je však výjimečná. Uskuteční se totiž v nejdelším tunelu v České republice, v tunelu Panenská s celkovou délkou 2031 metrů.

Cvičení bude probíhat po celý sobotní den. Zastaven tak bude provoz na dálnici D8 v blízkosti tunelu v obou směrech. ŘSD chystá ve spolupráci s Policií ČR včasná upozornění pro všechny řidiče, objízdné trasy jsou přiložené, zeleně je vyznačen směr na Drážďany a červeně směr Praha.

Nákladní i osobní doprava budou odkláněny v dostatečné vzdálenosti před tunelem na alternativní komunikace. „Informace budou ve vzdálenostech, které řidičům umožní zvolit jinou trasu. Nikdo by se tak neměl zpozdit na cestě do svého cíle. To platí pro řidiče směřující do Německa, ale i opačným směrem, tedy z Německa do Prahy. Navíc jsme vybrali den, kdy je v Německu státní svátek a tak těžká nákladní přeprava je stejně tento den vyloučena,“ vysvětluje generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.

Samotné cvičení začne v sobotu 3. října 2009 již v osm hodin ráno, kdy Policie ČR zajistí uzavření tunelu na nejbližších mimoúrovňových křižovatkách. Kolem deváté hodiny pak bude probíhat nácvik požáru. „Nejprve budeme zjišťovat a monitorovat chování bezpečnostního vybavení tunelu při požáru bez simulace ohně,“ popisuje detaily cvičení Alfred Brunclík. Ověřovat se bude například rychlost vzdušnin v tunelu, funkčnost klapek a ventilátorů v záchranných cestách a dalších technicko-bezpečnostní opatření, kterými je stavba vybavena. „Všechny naměřené a posuzované hodnoty budou zapsány do příslušného protokolu o průběhu zkoušky,“ říká Alfred Brunclík.

Druhá zkouška začne ve 13.00 hodin. Tentokrát již s použitím aerosolu, tedy jedinečné metody řízené simulace reálného požáru. „Nácvik bude stejný jako v dopoledních hodinách. Rozdíl bude v tom, že půjde o skutečně vyvolaný požár,“ vysvětluje Alfred Brunclík. Stejně jako v prvním případě, tak i u této zkoušky budou sledovány především parametry chování požáru v tunelu Panenská. Zprovoznění celé komunikace odhaduje ŘSD na odpolední hodiny. Stane se tak poté, kdy bude komunikace kompletně uklizena a opět uvedena do řádného stavu.

Cílem cvičení je zmapovat situaci na silničních stavbách v různých krizových situacích. „Jedině důkladným cvičením se připravíme na situaci, které mohou nastat. Takové situace bohužel známe z alpských tunelů a touto prevencí jim musíme předcházet,“ doplňuje Alfred Brunclík.

-ric- ; ŘSD

Další články

Elektromobilita není jen modní trend. Proč si pořídit elektromobil?

Slovo elektromobil se v poslední době skloňuje stále častěji. Zatímco před několika lety bylo objektem zájmu leda tak nadšenců do nových technologií a zarytých ochránců přírody, dnes se kolem něj točí konverzace nad pivem v hospodách, při cvičení ve fitness centrech i v rodinách při snídani. Že by móda? Možná. Elektromobily mají ale řadu vlastností, pro které stojí za to nad nimi zauvažovat.

zobrazit článek >

Zatímco automobilky strádají, Bentley slaví rekordy

Dozvuky koronavirové pandemie stále tíží automobilový průmysl. Zatímco jiné automobilky bojují s propady, Bentley prodává nejvíce aut v celé své historii.

zobrazit článek >

Jak se připravit na autoškolu?

Autoškola vždy byla, je a pravděpodobně ještě dlouho bude strašákem, kterému většina lidí na prahu dospělosti či později čelí. Ať už má váš strach z autoškoly jakoukoli podobu, poradíme vám, jak se na výcvik za volantem včas a v klidu připravit.

zobrazit článek >