aktuálně: 199 uzavírek, 0 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

D1 kompletně spojila Prahu s Kroměříží

21. září 2009

Ředitelství silnic a dálnic ČR dnes otevírá nový úsek dálnice D1 Mořice - Kojetín, II. etapa. Tato 6,6 km dlouhá stavba spojí již provozovanou část u Kroměříže s úseky od Prahy v celistvou trasu 261 km dlouhou. Strategický význam stavby se v dalších letech dále projeví s novými úseky do Zlína a Ostravy. Výstavba tohoto úseku významně zlepší dopravní spojení v trase VI. transevropského dopravního koridoru sítě TEN-T.

Aktuálně otevíraná stavba navazuje na předchozí úsek dálnice D1 Vyškov - Mořice a na první etapu stejnojmenného úseku před provizorním napojením dálnice na silnici I/47 u Vrchoslavic. Navazující částí na stavbu je stavba Kojetín - Kroměříž-západ, která je zprovozněná od září 2008.

„Vybudováním těchto úseků dochází k výraznému dopravnímu zklidnění na původní silnici I/47 a v přilehlých obcích,“ vysvětluje generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík. Součástí aktuální II. etapy je také provedení technické a biologické rekultivace komunikace dočasného připojení dálnice D1 u Vrchoslavic. Tato dočasná komunikace byla vybudována v rámci stavby I. etapy a umožňovala připojení dálnice D1 na stávající silniční síť, tedy na silnici I/47 mezi Vrchoslavicemi a Stříbrnicemi.

Stavba prochází mimo zastavěné území na pozemcích, které jsou v převážné části zemědělsky využívány. Trasa stavby však vyvolala četné přeložky a úpravy inženýrských sítí a vodních toků. Tvar zemního tělesa dálnice v předmětných úsecích byl navrhován především s ohledem na rozsah zemních prací v konkrétním místě a na geologickou skladbu podloží. V oblasti mostů byly provedeny rozsáhlé sanační opatření ve formě pilot a sanačních vrstev pod násypy. Součástí stavby je také mimoúrovňová křižovatka Kojetín. Dále je součástí stavby 14 mostních objektů (z toho 3 přes vodní toky) a výhledově oboustranná dálniční odpočívá Křenovice.

Projekt výstavby Dálnice D1 v úseku Mořice - Kojetín - Kroměříž východ, jehož součástí je i stavba uváděná do provozu byl spolufinancován Evropskou unií v rámci Fondu soudržnosti, který přispívá k rozvoji infrastruktury v oblasti dopravy a životního prostředí. Příspěvek EU poskytnutý ve formě nenávratné pomoci činil podle Rozhodnutí EK 74 566 720 EUR (cca 2 312 mil. Kč), což představuje 62 % uznatelných nákladů projektu. Podíl národního spolufinancování byl zajištěn Státním fondem dopravní infrastruktury.

Informace o stavbě - Dálnice D1, stavba 0134, Mořice - Kojetín, II. etapa

Umístění: Olomoucký a Zlínský kraj

Cena stavby: 2 180 321 458 Kč

Délka: 6600 m

Zahájení stavby: 11/2006

Zprovoznění: 09/2009

-ric- ; ŘSD

Další články

Elektromobilita není jen modní trend. Proč si pořídit elektromobil?

Slovo elektromobil se v poslední době skloňuje stále častěji. Zatímco před několika lety bylo objektem zájmu leda tak nadšenců do nových technologií a zarytých ochránců přírody, dnes se kolem něj točí konverzace nad pivem v hospodách, při cvičení ve fitness centrech i v rodinách při snídani. Že by móda? Možná. Elektromobily mají ale řadu vlastností, pro které stojí za to nad nimi zauvažovat.

zobrazit článek >

Zatímco automobilky strádají, Bentley slaví rekordy

Dozvuky koronavirové pandemie stále tíží automobilový průmysl. Zatímco jiné automobilky bojují s propady, Bentley prodává nejvíce aut v celé své historii.

zobrazit článek >

Jak se připravit na autoškolu?

Autoškola vždy byla, je a pravděpodobně ještě dlouho bude strašákem, kterému většina lidí na prahu dospělosti či později čelí. Ať už má váš strach z autoškoly jakoukoli podobu, poradíme vám, jak se na výcvik za volantem včas a v klidu připravit.

zobrazit článek >