aktuálně: 37 uzavírek, 41 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

D1 kompletně spojila Prahu s Kroměříží

21. září 2009

Ředitelství silnic a dálnic ČR dnes otevírá nový úsek dálnice D1 Mořice - Kojetín, II. etapa. Tato 6,6 km dlouhá stavba spojí již provozovanou část u Kroměříže s úseky od Prahy v celistvou trasu 261 km dlouhou. Strategický význam stavby se v dalších letech dále projeví s novými úseky do Zlína a Ostravy. Výstavba tohoto úseku významně zlepší dopravní spojení v trase VI. transevropského dopravního koridoru sítě TEN-T.

Aktuálně otevíraná stavba navazuje na předchozí úsek dálnice D1 Vyškov - Mořice a na první etapu stejnojmenného úseku před provizorním napojením dálnice na silnici I/47 u Vrchoslavic. Navazující částí na stavbu je stavba Kojetín - Kroměříž-západ, která je zprovozněná od září 2008.

„Vybudováním těchto úseků dochází k výraznému dopravnímu zklidnění na původní silnici I/47 a v přilehlých obcích,“ vysvětluje generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík. Součástí aktuální II. etapy je také provedení technické a biologické rekultivace komunikace dočasného připojení dálnice D1 u Vrchoslavic. Tato dočasná komunikace byla vybudována v rámci stavby I. etapy a umožňovala připojení dálnice D1 na stávající silniční síť, tedy na silnici I/47 mezi Vrchoslavicemi a Stříbrnicemi.

Stavba prochází mimo zastavěné území na pozemcích, které jsou v převážné části zemědělsky využívány. Trasa stavby však vyvolala četné přeložky a úpravy inženýrských sítí a vodních toků. Tvar zemního tělesa dálnice v předmětných úsecích byl navrhován především s ohledem na rozsah zemních prací v konkrétním místě a na geologickou skladbu podloží. V oblasti mostů byly provedeny rozsáhlé sanační opatření ve formě pilot a sanačních vrstev pod násypy. Součástí stavby je také mimoúrovňová křižovatka Kojetín. Dále je součástí stavby 14 mostních objektů (z toho 3 přes vodní toky) a výhledově oboustranná dálniční odpočívá Křenovice.

Projekt výstavby Dálnice D1 v úseku Mořice - Kojetín - Kroměříž východ, jehož součástí je i stavba uváděná do provozu byl spolufinancován Evropskou unií v rámci Fondu soudržnosti, který přispívá k rozvoji infrastruktury v oblasti dopravy a životního prostředí. Příspěvek EU poskytnutý ve formě nenávratné pomoci činil podle Rozhodnutí EK 74 566 720 EUR (cca 2 312 mil. Kč), což představuje 62 % uznatelných nákladů projektu. Podíl národního spolufinancování byl zajištěn Státním fondem dopravní infrastruktury.

Informace o stavbě - Dálnice D1, stavba 0134, Mořice - Kojetín, II. etapa

Umístění: Olomoucký a Zlínský kraj

Cena stavby: 2 180 321 458 Kč

Délka: 6600 m

Zahájení stavby: 11/2006

Zprovoznění: 09/2009

-ric- ; ŘSD

Další články

Styl na silnici: Nejlepší pánské účesy pro muže za volantem

Představte si to – vyrážíte na dlouhou cestu, vaše oblíbená hudba hraje v rádiu, ale při pohledu do zpětného zrcátka si říkáte: „Můj účes by potřeboval trochu vylepšit.“ Dobrá zpráva je, že správný střih vám může dodat nejen sebevědomí, ale i pohodlí za volantem.

zobrazit článek >

Virtuální kancelář pro podnikatele na cestách: Řešení, které vám zjednoduší život

Každý, kdo žije na silnici – ať už jako řidič nákladního vozu, kurýr nebo profesionální dopravce – dobře ví, jak obtížné může být skloubit neustálé cestování s administrativními povinnostmi. Kde přebírat poštu, jak zařídit oficiální sídlo firmy nebo jak spravovat řadu záležitostí, když jste stovky kilometrů od domova?

zobrazit článek >

Jak sjednat pojistku na auto, která bude odpovídat vašim potřebám

Chcete-li vlastnit automobil, musíte se připravit na to, že vám kromě spousty radostných chvilek často přinese také nepříjemná překvapení. Proto je vhodné množství starostí s vozem minimalizovat. Třeba uzavřením výhodného pojištění, které vás bude spolehlivě chránit.

zobrazit článek >