Pro bližší prozkoumání situace v oblasti agresivity na českých silnicích se dal dohromady tým: Ministerstva dopravy - BESIP, které se rozhodlo projekt podpořit finančně, Fakulta dopravní ČVUT - která má na starosti realizaci projektu a Policejní prezidium ČR, které dodává statistické podklady a odborné konzultace.
Projekt má za cíl především zmapovat skutečné agresivní / bezohlední chování v terénu, zjistit cílovou skupinu viníků a formulovat opatření k eliminaci agresivity na českých silnicích.
FD ČVUT v loňském roce již provedla pilotní výzkum v této oblasti, na kterém je celý projekt postaven. Jednalo se o monitoring skutečného chování na českých silnicích, technologie záznamu probíhala formou 3 plovoucích vozidel vybavených digitálními kamerami se třemi různými řidiči, trasy vedly především na území Prahy, středočeského kraje a dálnice D1. Záznamy byly vyhodnoceny a zaznamenány do tabulky. Zaznamenával se projev agresivity, trasa, den, hodina, údaje o vozidle, v některých případech také údaje o viníkovi apod.
Pilotní projekt přinesl velmi zajímavé výsledky: 177 popsaných videozáznamů, průměrná délka 1 videa je cca 20 min, což dává celkem 61 hodin, z nichž vyplynulo 577 případů bezohlednosti či agresivity. Rozložení jízdních tras bylo poměrně vyrovnané, co se týče jízd v intravilánu a extravilánu. K výzkumu je třeba doplnit, že kvůli zachování objektivity byla videa vyhodnocována jinou osobou než byla natáčena. Alarmujícím výstupem z pilotního výzkumu bylo, že se při jízdě řidič setká s projevem bezohlednosti/agresivity téměř každou 6,4. minutu.
Nejčastěji se vyskytovaly problémy s výrazným překračováním rychlosti (od 15 km/h výše, následovalo bezohledné předjíždění, nedodržování bezpečné vzdálenosti, za zmínku také ale stojí bezohlední chodci či cyklisté...
V 95 případech byli sledováni viníci, z nichž 91,6% byli muži a z nich bylo téměř 60% do 35 let. Na základě těchto zajímavých výsledků z pilotního výzkumu se MD BESIP rozhodlo projekt podpořit a získat data za celou ČR, na kterých se dají stavět systémová opatření a o která se dá skutečně opřít.
Podle doporučení z pilotního výzkumu bude databáze dále rozšířena umístěním kamery do autobusu či kamionu, aby bylo možné získat i pohled profesionálních řidičů na tuto problematiku.
V poslední fázi projektu, která bude probíhat v příštím roce, budou vybrané osoby testovány na jízdních simulátorech v prostorách Fakulty dopravní a bude jim prováděno měření pomocí EEG a přístroje NIRO 200, který měří okysličování tkání. Oba přístroje se v měřeních velmi dobře doplňují.
Když si koupíte nové (nebo ojeté) auto, nemůžete hned vyjet a užívat si tu radost. Nejdřív vás čeká úřadování. A v první řadě to bude sjednání povinného ručení. Poradíme vám, jak vybrat to nejvýhodnější a jak můžete ušetřit.
zobrazit článek >První mrazy a sníh se nezadržitelně blíží. Pro motoristy to znamená jediné – nesmí zapomenout přezout z letních na zimní pneumatiky. Tím ovšem vyvstává otázka, co udělat s letními gumami a jak a kde je vhodně uskladnit?
zobrazit článek >Jak ochránit automobilové díly, které jste již vybalili z původního obalu, a potřebujete je bezpečně uskladnit nebo někam zaslat?
zobrazit článek >Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.