aktuálně: 355 uzavírek, 9 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Nedostatek finančních prostředků ohrožuje dopravní stavby

1. června 2009

Ukončení nejsevernějšího úseku dálnice D47 (Bohumín - st. Hranice) se odsouvá nejméně na rok 2012. Na ranním setkání s novináři to dnes řekl ministr dopravy Gustáv Slamečka.

Důvodem je nedostatek peněz v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Původní termín dokončení byl rok 2010. Odklad nebo zastavení však může postihnout i další stavby.

„Zatím předpokládáme, že bychom mohli být s tímto úsekem dálnice hotovi v roce 2012, ale bude skutečně záviset na objemu peněz v budoucích obdobích. Nic se ale nemění na slibu dva nedostavěné úseky mezi Lipníkem nad Bečvou a Ostravou zprovoznit ještě v letošním roce. Pro tuto stavbu se nám podařilo prostředky zajistit,“ uvedl Slamečka. Na části nové dálnice budou řidiči dočasně jezdit pouze ve dvou pruzích.

Podle Slamečkova mluvčího Martina Kupky představují určitou naději peníze na výstavbu transevropských dálnic sítě TEN-T, o kterých ministerstvo dopravy nyní jedná. Pokud by se je podařilo získat, mohla by dálnice do Polska údajně stát už v roce 2011. Poláci přitom slíbili dovést svou dálnici na hranice už v roce 2010.

Potíže obecně hrozí stavbám, které platí český stát. Naopak stavby placené z evropských fondů, mezi které patří například dálnice D8 do Ústí nad Labem, by měly bez větších problémů pokračovat.

Slamečka odhaduje, že hrozí zakonzervování zhruba 50 velkých staveb. Ohroženo je například dálniční spojení ze Zlína na Slovensko a kvůli problémům s pozemky i výstavba dálnice D3 v jižních Čechách.

„V podstatě se to dotkne celého území České republiky,“ sdělil novinářům ministr. Nedostatek peněz na dopravní stavby může mít tvrdý dopad především příští rok. Příspěvek státního rozpočtu má být podle plánů 36 miliard, Slamečka přitom žádá téměř dvojnásobek. Rozdíl mezi potřebou a aktuálním rozpočtovým rámcem vyčíslilo ministerstvo dopravy na 50 miliard. „Snažíme se teď získat nejméně 30 miliard korun, aby nebylo nutné dopravní stavby utlumovat. Intenzivně proto jednám s ministrem financí i Poslaneckou sněmovnou," doplnil Slamečka.

-ric- ; MVDR

Další články

7 nejdůležitějších informací o povinném ručení, které musíte znát

Jestliže vlastníte motorové vozidlo, pak máte rovněž sjednáno autopojištění neboli povinné ručení. Víte o něm ale vše? Možná vás překvapí, co vše ovlivňuje jeho cenu, kdy ho nelze uplatnit nebo jak na pojistce ušetřit.

zobrazit článek >

Jaké jsou výhody bezkontaktních plateb v nákladní dopravě?

Pokud se chcete se svou firmou prosadit ve světě logistiky, musíte znát legislativu a mít přehled o veškerých provedených finančních transakcích. Jenže jakým způsobem udržet pod kontrolou platby za mýtné nebo palivo? Vsaďte na bezkontaktní platby.

zobrazit článek >

Možné problémy při sjednávání povinného ručení

Povinné ručení je základem drtivé většiny vozidel. Zřízení tohoto pojištění je úzce svázáno s nákupem nového vozu, občas se ale vyplatí změnit povinné ručení i pro stávající vůz. Jaké nástrahy Vás mohou při sjednávání nového povinného ručení potkat?

zobrazit článek >