Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Stanovisko Ministerstva dopravy k problematice vyřazování vozidel z registru

27. března 2009

Ministerstvo dopravy ČR (MD) reaguje na nepřesnosti a nepravdy, které zazněly v TV Prima dne 19.3.2009 /19.3.2009, Zprávy TV Prima, Lidé kvůli chybě v zákonu nemusí platit za likvidaci vraku/. Zřejmě z nedostatečné znalosti problematiky vznikla reportáž, která mohla diváky uvést v omyl.

První chybou bylo hned počáteční konstatování, že „více jak 8 let nařizuje evropská směrnice povinně ekologicky likvidovat všechna auta vyřazená z registru vozidel“. Pravdou je, že žádná taková směrnice tuto povinnost neukládá. Směrnice, o kterou mělo zřejmě jít, je směrnicí o odpadech. Vozidlo, které není v registru vozidel však není automaticky odpadem! Tím se stane až svobodným rozhodnutím majitele auta, pokud se rozhodne, že pro něj nemá další nebo jiné použití. Nikdo, ani žádná Evropská směrnice, ani legislativa ČR tak v žádném případě nebere občanovi právo si vozidlo, při dodržení všech potřebných a souvisejících formalit, ponechat!

Nikdo také nenabádá k porušování novely o pozemních komunikacích, jak tvrdí dále příspěvek. Ani Parlament, ani Ministerstvo dopravy. Platná legislativa totiž v tuto chvíli jasně konstatuje, za jakých podmínek je možné si vozidlo ponechat, co je pro to nutné udělat a jaká nařízení a limity plnit (vrak musí například splňovat určité ekologické limity, nesmí poškozovat životní prostředí ani nenarušovat estetický vzhled obce či přírody nebo krajiny). Vozidlo tudíž nejde jen tak někde odstavit na ulici, parkovišti, v lese nebo na poli a myslet si, že jsem nad celou věcí „vyzrál“, jak lze z reportáže mylně vyvodit.

Situace se má tak, že teprve pokud se majitel vozidla rozhodne si auto neponechat (není schopen splnit limity, nemá ho kam umístit, či vozidlo prostě už dále nechce), stává se toto odpadem a je s ním potřeba nakládat podle příslušných vyhlášek a směrnic. Nicméně i tady je potřeba připomenout, že podle Evropských směrnic by ekologická likvidace kompletního vozidla měla být v členských zemích bezplatná. To platí i v ČR.

Vzniklá situace není výsledkem špatné práce Ministerstva dopravy. Zákonem o odpadech se totiž právě Ministerstvo životního prostředí (MŽP), které spolu s reportáží nabádalo Ministerstvo dopravy k okamžité nápravě stávající situace, vlomilo do zákona o pozemních komunikacích. Resort dopravy opakovaně odmítal toto znění novely a striktně se bránilo i zásahům do zákonů o provozu na pozemních komunikacích.

Resort dopravy nakonec akceptoval provizorní znění textu, které by měl ještě v průběhu tohoto roku nahradit vládní návrh novely zákona o odpadech s dílny MŽP. Do aktuálně platné právní úpravy však promluvila poslanecká iniciativa prostřednictvím návrhu, která finální znění výrazně ovlivnila a znejasnila.

Ministerstvo dopravy je přesto připraveno přispět k přesnější formulaci příslušného ustanovení zákona o odpadech, jehož novelu MŽP připravuje.

-ric- ; -mvdr-

Další články

Elektromobilita není jen modní trend. Proč si pořídit elektromobil?

Slovo elektromobil se v poslední době skloňuje stále častěji. Zatímco před několika lety bylo objektem zájmu leda tak nadšenců do nových technologií a zarytých ochránců přírody, dnes se kolem něj točí konverzace nad pivem v hospodách, při cvičení ve fitness centrech i v rodinách při snídani. Že by móda? Možná. Elektromobily mají ale řadu vlastností, pro které stojí za to nad nimi zauvažovat.

zobrazit článek >

Zatímco automobilky strádají, Bentley slaví rekordy

Dozvuky koronavirové pandemie stále tíží automobilový průmysl. Zatímco jiné automobilky bojují s propady, Bentley prodává nejvíce aut v celé své historii.

zobrazit článek >

Jak se připravit na autoškolu?

Autoškola vždy byla, je a pravděpodobně ještě dlouho bude strašákem, kterému většina lidí na prahu dospělosti či později čelí. Ať už má váš strach z autoškoly jakoukoli podobu, poradíme vám, jak se na výcvik za volantem včas a v klidu připravit.

zobrazit článek >