aktuálně: 354 uzavírek, 0 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Zvyšování bezpečnosti na železničních přejezdech v ČR

9. března 2009

Investice do zvýšení bezpečnosti železničních přejezdů se v posledních letech výrazně navyšují. Zatímco v roce 2004 stát v této oblasti investoval 155 mil. Kč, v loňském roce už to byla částka téměř 267 mil. Kč.

Další přejezdy jsou rekonstruovány v rámci jednotlivých staveb modernizace tratí. Vzhledem k závažným následkům dopravních nehod na železničních přejezdech považuje Ministerstvo dopravy investice do zvyšování bezpečnosti v této oblasti za jednu ze svých priorit.

„Snažíme se zvyšovat bezpečnost na železničních přejezdech. Nedávná tragická nehoda na Slovensku připomíná, že se jedná o stále aktuální téma,“ zdůrazňuje ministr Petr Bendl.

V loňském roce upravilo SŽDC celkem 241 železničních přejezdů. Osazení jednoho přejezdu světly i závorami představuje v průměru přibližně 6 mil. Kč, samotnými světly bez závor pak 4 mil. Kč. Za poslední tři roky se dále podařilo zrušit celkem 74 železničních přejezdů. Toto číslo zahrnuje i vznik mimoúrovňových křížení (nadjezd či podjezd), zejména na koridorových stavbách.

V ČR evidujeme k 31. 12. 2008 celkem 8 296 přejezdů na pozemních komunikacích od silnic I. a II. třídy až po účelové komunikace. Pro zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech zřídil SFDI již v roce 2004 samostatný program, díky kterému má SŽDC ročně k dispozici cca 200 mil. korun určených pro zvyšování bezpečnosti na železničních přejezdech.

Nejbezpečnější je přirozené mimoúrovňové křížení. Toto řešení je ale technologicky, ekonomicky i majetkoprávně nejnáročnější. Náklady se mohou pohybovat v řádu desítek miliónů korun. Závorami jsou přednostně vybavovány dvou a vícekolejné přejezdy na silnicích I. třídy a přejezdy se zvýšeným počtem nehod.

„Všichni motoristé si musí být vědomi toho, že na přejezdech platí vždy stejná pravidla silničního provozu,“ říká ministr Petr Bendl a dodává: „V této souvislosti připravuje Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty na měsíc duben rozsáhlejší informační akci.“

Podstatným krokem ke zvýšení bezpečnosti bude také očíslování všech železničních přejezdů v ČR. Ministr dopravy Petr Bendl se na tom dohodl s vedením ŠŽDC. Generální ředitel správy Jan Komárek slíbil, že tak učiní do posledního července tohoto roku. Novinářům již dnes představil formát označení, které bude pro každý přejezd unikátní.

„Březen ještě věnujeme vyjednávání se složkami integrovaného záchranému systému a přípravám technikálií. Od dubna pak začneme se samotným označováním a uváděním systému do praxe. Do konce července bude označen každý přejezd a systém plně funkční, to mohu myslím garantovat,“ řekl novinářům Komárek.

-ric- ; -mvdr-

Další články

7 nejdůležitějších informací o povinném ručení, které musíte znát

Jestliže vlastníte motorové vozidlo, pak máte rovněž sjednáno autopojištění neboli povinné ručení. Víte o něm ale vše? Možná vás překvapí, co vše ovlivňuje jeho cenu, kdy ho nelze uplatnit nebo jak na pojistce ušetřit.

zobrazit článek >

Jaké jsou výhody bezkontaktních plateb v nákladní dopravě?

Pokud se chcete se svou firmou prosadit ve světě logistiky, musíte znát legislativu a mít přehled o veškerých provedených finančních transakcích. Jenže jakým způsobem udržet pod kontrolou platby za mýtné nebo palivo? Vsaďte na bezkontaktní platby.

zobrazit článek >

Možné problémy při sjednávání povinného ručení

Povinné ručení je základem drtivé většiny vozidel. Zřízení tohoto pojištění je úzce svázáno s nákupem nového vozu, občas se ale vyplatí změnit povinné ručení i pro stávající vůz. Jaké nástrahy Vás mohou při sjednávání nového povinného ručení potkat?

zobrazit článek >