Zákruta.cz  >  Magazín  >  

25. ročník Shell Eco-marathonu Europe je připraven ke startu

5. března 2009

- Na 200 studentských týmů od 7. - 9. května 2009 poprvé na rychlodráze EuroSpeedway Lausitz v Německu.

- Historicky nejpestřejší ročník co do počtu zúčastněných národností

- HydrogenIX z České republiky mezi účastníky

Přípravy na start letošního ročníku Shell Eco-marathonu Europe 2009, celosvětově jedné z nejslavnějších technických soutěží studentských vozidel, jsou v plném proudu. Dnes pořadatelé oznámili výběr přibližně 200 týmů - z Evropy i ostatních částí světa - které spolu budou ve dnech 7. až 9. května 2009 soutěžit v dosažení nejnižší spotřeby paliva. Dosavadní rekord soutěže z roku 2005 drží švýcarský tým ETH Zürich, kterému se podařilo ujet 3 836 km na ekvivalent jednoho litru paliva.

Přelomový rok 2009

V letošním roce se bude konat jubilejní 25. ročník Shell Eco-marathonu Europe. Od úvodního ročníku v roce 1985 oblíbenost soutěže neustále narůstá. V roce 2009 se soutěž přesunula na zcela nové místo, konkrétně na rychlodráhu EuroSpeedway Lausitz v Německu. Tento závodní okruh je již třetím místem konání v historii soutěže a poprvé opustil hranice Francie. Rychlodráha EuroSpeedway Lausitz byla dokončena teprve v roce 2000 a představuje velmi moderní areál, který si již získal pověst náročného okruhu a zcela vyhovuje potřebám studentského závodu.

Dosud nejpestřejší směsice národností

Díky novým týmům, které se zapojí do letošního ročníku, mezi sebou ještě nikdy nesoutěžilo tolik národností. V roce 2009 Shell Eco-marathon Europe přivítá týmy nejen z více než 25 evropských zemí, ale také ze severní Afriky a Asie. Mezi novými účastnickými zeměmi jsou mimo jiné Rakousko, Lucembursko, Malajsie, Maroko, Pákistán, Thajsko a Ukrajina. Přítomnost 12 asijských týmů svědčí o rostoucí popularitě této soutěže na asijském kontinentu, což je důvod rozšíření programu o Shell Eco-marathon Asia v roce 2010.

Nebude chybět ani tým z České republiky

Shell Eco-marathon Europe je tradiční příležitostí k setkání studentů ze středních i vysokých škol a univerzit. V tomto roce se soutěže v Německu po krátké odmlce zúčastní opět tým HydrogenIX Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB – Technické univerzity Ostrava pod vedením Ing. Bohumila Horáka Ph.D. Český tým se naposledy účastnil závodu v roce 2006. V letošním ročníku nasadí svůj vůz opět do kategorie prototypů a bude se spoléhat na pohon vodíkovým článkem, jehož využitím se Katedra měřicí a řídící techniky dlouhodobě zabývá.

Jeroen van der Veer, generální ředitel společnosti Royal Dutch Shell plc, který je pravidelným návštěvníkem Shell Eco-marathonu, k těmto významným milníkům uvedl: „Společnost Shell již tradičně podporuje budoucí generace inženýrů, aby vyvíjeli technologie, které mohou přispět k úspornému využívání energie. Letošní v pořadí již 25. ročník Shell Eco-marathonu Europe svědčí o našem dlouhodobém úsilí prosazovat energeticky úspornou mobilitu. Skutečnost, že se soutěže zúčastní tolik národů, ukazuje, že technické a energetické problémy spojené s trvale udržitelnou mobilitou zajímají studenty napříč mnoha zeměmi. Navíc tahle soutěž je také o zábavě a budoucnosti!“

Rostoucí oblíbenost kategorie „UrbanConcept“ (vozidla určená pro běžný městský provoz)

Týmy mohou přihlásit vozidla využívající tradiční i netradiční paliva ve dvou kategoriích: „Prototypy“ nebo „UrbanConcept“. Kategorie „Prototypů“ je určena pro opravdové speciály s aerodynamickými tvary a futuristickým designem. Vozidla z kategorie „UrbanConcept“ jsou zase konstruována podle kritérií pro tradiční silniční vozidla, a proto vypadají více jako automobily, které jsme zvyklí vídat na našich silnicích. Oblíbenost kategorie „UrbanConcept“ roste každým rokem od doby, kdy byla v roce 2003 zavedena. Pro rok 2009 je v kategorii „UrbanConcept“ přihlášeno 28 % soutěžních vozidel, což představuje nárůst o 20 % v porovnání s jejich počtem v roce 2008.

Účelový závod

Úspornější spotřeba paliva a trvale udržitelná mobilita jsou a vždy byly hlavní důvody existence Shell Eco-marathonu. A tato výzva není přítomna pouze na trati: jedním z hlavních cílů soutěže je podpořit zúčastněné studenty v rozvoji jejich kariéry v technologiích zaměřených na úspornou spotřebu paliv. Shell Eco-marathon dává studentům možnost podílet se na vývoji úspornějších forem přepravy a nabízí jim skvělou praktickou zkušenost v rámci jejich akademického studia.

-ric- ; Shell

Další články

Elektromobilita není jen modní trend. Proč si pořídit elektromobil?

Slovo elektromobil se v poslední době skloňuje stále častěji. Zatímco před několika lety bylo objektem zájmu leda tak nadšenců do nových technologií a zarytých ochránců přírody, dnes se kolem něj točí konverzace nad pivem v hospodách, při cvičení ve fitness centrech i v rodinách při snídani. Že by móda? Možná. Elektromobily mají ale řadu vlastností, pro které stojí za to nad nimi zauvažovat.

zobrazit článek >

Zatímco automobilky strádají, Bentley slaví rekordy

Dozvuky koronavirové pandemie stále tíží automobilový průmysl. Zatímco jiné automobilky bojují s propady, Bentley prodává nejvíce aut v celé své historii.

zobrazit článek >

Jak se připravit na autoškolu?

Autoškola vždy byla, je a pravděpodobně ještě dlouho bude strašákem, kterému většina lidí na prahu dospělosti či později čelí. Ať už má váš strach z autoškoly jakoukoli podobu, poradíme vám, jak se na výcvik za volantem včas a v klidu připravit.

zobrazit článek >