V roce 2024 se evropské silnice stále ukazují jako rizikové pro mnoho řidičů, přičemž některé země vykazují dramaticky vysoké míry smrtelných nehod. Nejnovější data, která analyzoval portál VignetteSwitzerland.com, ukazují, že Bulharsko, Rumunsko a Srbsko patří k nejnebezpečnějším místům pro řízení v Evropě. Výsledky vycházejí z údajů Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC) a zaměřují se na počet úmrtí na milion obyvatel.
Zdroj foto: Pixabay.com
S nejvyšší mírou úmrtnosti na evropských silnicích je Bulharsko na vrcholu tohoto neradostného žebříčku s průměrem 81,6 úmrtí na milion obyvatel, což je 79 % nad průměrem EU, který činí 45,5 úmrtí na milion obyvatel. Následuje Rumunsko, kde tento průměr činí 81,1 úmrtí na milion obyvatel. Obě země tak přinášejí na silnicích výrazně vyšší riziko než většina ostatních evropských zemí.
Situace v těchto zemích poukazuje nejen na potřebu lepší infrastruktury a modernizaci bezpečnostních opatření, ale i na kulturní změny ve vztahu k bezpečnosti na silnicích. Rumunsko, které zaznamenalo celkem 1 545 úmrtí na silnicích v roce 2023, zvažuje zavedení přísnějších trestů za porušení dopravních předpisů, aby zmírnilo tuto znepokojující bilanci.
Srbsko se s mírou 75,7 úmrtí na milion obyvatel řadí na třetí místo, zatímco Lotyšsko zaujímá čtvrtou příčku s podobnou statistikou 75,4 úmrtí na milion obyvatel. Obě země mají dlouhodobě vysoké počty dopravních nehod, často související s agresivní jízdou, nedodržováním rychlostních limitů a špatnými technickými podmínkami vozovek.
Žebříček zahrnuje i turisticky oblíbené destinace jako Chorvatsko, Portugalsko a Řecko. Chorvatsko se svými 71,2 úmrtími na milion obyvatel, což je o 56 % více než průměr EU, je známé hustou letní dopravou a nebezpečnými horskými silnicemi. Podobně i Portugalsko (60,2 úmrtí na milion obyvatel) a Řecko (59,6) čelí vysokým číslům nehodovosti, a to zejména během turistické sezóny, kdy dopravní zatížení dosahuje maxima.
V Itálii a Polsku je vidět pozitivní pokrok směrem ke snížení úmrtí na silnicích. Itálie má 52,4 úmrtí na milion obyvatel, zatímco Polsko zaznamenalo 51,5. Polsko dosáhlo 44% snížení počtu úmrtí na silnicích od roku 2013, ačkoli ještě nedosáhlo svého původního cíle, kterým bylo snížení na polovinu do roku 2023.
Na druhém konci spektra stojí Norsko s nejnižší mírou úmrtí na silnicích v Evropě, pouhých 20 úmrtí na milion obyvatel. Tento výsledek je dosažen kombinací přísných dopravních předpisů, vysoké kvality infrastruktury a výrazné preventivní práce v oblasti bezpečnosti na silnicích. Norsko navíc vykazuje jedno z největších snížení úmrtnosti od roku 2013 – o celých 41 %.
Podle zprávy Vignetteswitzerland.com se tyto rozdíly napříč Evropou odráží v různé úrovni infrastruktury, bezpečnostních opatřeních i přístupu k dopravní bezpečnosti v jednotlivých zemích.
Oblíbenost elektrokoloběžek stoupá. Není divu, představují rychlý, ekologický a pohodlný způsob transportu. Když navíc využíváte městské sdílené koloběžky, nevyjde vás to příliš draho. Znáte ale pravidla upravující jízdu na koloběžce? Víte, kde s ní smíte a nesmíte jezdit? Pojďme se nato podívat.
zobrazit článek >Každé vozidlo má svůj VIN kód. Jedná se o jedinečný 17místný mezinárodní kód, který dané vozidlo identifikuje a můžete si podle něj ověřit jeho historii. Nebo vám pomůže prověřit stav tachometru.
zobrazit článek >Když se řekne Dacia Duster, možná si představíte nenápadné auto, ale tato nová verze 2024 přináší víc, než byste čekali.
zobrazit článek >Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.