„Zrovna budeme testovat tohoto fešáka,“ ukazuje Radek Špulka na vedle stojící Škodu Octavii v sytě červené barvě. Špulka pracuje jako přijímací technik v autobazaru Auto ESA a má tak na starost kontrolu vykupovaných vozidel.
Bouraným, kradeným a stočeným vstup zakázán
„Denně k nám zákazníci přivezou kolem 60 aut, které pak podrobujeme přísné kontrole,“ říká Špulka. V AutoESA podle něj ověřují především to, zda vůz nebyl bouraný, kradený nebo stočený. „Hlavně z těchto důvodů odmítneme kolem dvou třetin automobilů,“ vysvětluje.
Ještě předtím ale obě strany vyplní přijímací protokol. Pak už následuje nejdůležitější část celého výkupu – testovací jízda. Během ní technik zjistí, zda je v pořádku tah motoru, brzdy i tlumiče přední a zadní nápravy. Kontroluje se i správné fungování okének, zrcátek, rádia nebo tempomatu.
Příliš silná vrstva laku? Tady se asi bouralo
Hned poté přichází na řadu měření vrstvy laku. „V tomto případě je lak silný 130 mikromilimetrů. To odpovídá původní vrstvě, která pochází z výroby,“ tvrdí Špulka a ukazuje na měřící přístroj. „Pokud by vrstva byla silnější než 200 mikromilimetrů, tak pravděpodobně v důsledku nehody a následného kitování nebo rovnání plechů,“ doplňuje.
Auto je potřeba prohlédnout také zespodu. „Spodní část není vůbec poničena. Tady vidíme, že brzdy, ramena, gumy i další části vozu jsou naprosto v pořádku,“ komentuje Špulka stav podvozku testované Octavie.
A pokračuje kontrolou výrobního čísla karoserie, které najdeme na krytu tlumiče, takzvaném klobouku. „Nesmíme zapomenout ověřit původní tmely kolem čísel. Zjistíme tak, jestli nebyl vyměněn třeba celý těsnící klobouk tlumiče,“ upozorňuje Špulka.
Zbytek odhalí diagnostika motoru a elektroniky
Po napojení vozu na počítač následuje diagnostika motoru a veškeré elektroniky. „Tady máme přehled o všech snímačích na brzdách, stavu systému ABS, posilovačích řízení i airbazích,“ vysvětluje Špulka.
Díky databázi automobilů také zjistíme, zda vozidlo není kradené nebo v leasingu. Samozřejmostí je přehled o skutečném stavu tachometru a roku výroby.
„Všechno v pořádku. Tahle škodovka prošla,“ uzavírá David Špulka ukázku, jak v Auto ESA kontrolují vykupovaná vozidla. Stejného postupu se bohužel nedrží zdaleka všechny bazary. Dejte proto přednost jen těm dostatečně prověřeným.
Chcete-li vlastnit automobil, musíte se připravit na to, že vám kromě spousty radostných chvilek často přinese také nepříjemná překvapení. Proto je vhodné množství starostí s vozem minimalizovat. Třeba uzavřením výhodného pojištění, které vás bude spolehlivě chránit.
zobrazit článek >Povinné ručení při koupi ojetého vozu má podobná pravidla jako u nového auta. Největší rozdíl tkví v tom, že prodávající ho nejprve musí zrušit a kupující si následně musí nechat auto pojistit. Vozidlo by přitom nemělo zůstat ani den nepojištěné.
zobrazit článek >Elektrické řetězové kladkostroje jsou klíčovým prvkem při manipulaci s těžkými břemeny. Jejich široké využití a univerzální vlastnosti je činí nezbytnými v různých průmyslových odvětvích, jakož i v mnoha dalších oblastech lidské činnosti.
zobrazit článek >Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.