aktuálně: 37 uzavírek, 3 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Tatru pojí s automobilkou DAF i někdejší soupeření na Dakaru

2. srpna 2011
Tatra Kopřivnice

Tatra, a.s.

Sídlo: Kopřivnice (Moravskoslezský kraj, okres Nový Jičín)

Historie:

- Tatra byla založena v roce 1850 Ignácem Šustalou jako továrna na kočáry. První automobil nazvaný Präsident opustil továrnu v březnu 1897, o rok později začala produkce nákladních vozů, které dodnes tvoří hlavní výrobní program kopřivnické automobilky. Před rokem 1989 patřila Tatra k předním výrobcům těžkých nákladních automobilů. Roční produkce se pohybovala kolem 15.000 vozů.

- Na počátku 90. let se ale podnik dostal do finančních problémů způsobených vysokými dluhy. V následujících letech změnila továrna několikrát vlastníka, postavit podnik na nohy se nepodařilo ani Škodě Plzeň. Koncem 90. let se automobilka znovu ocitla v rukou státu, v listopadu 2001 rozhodla vláda o prodeji Tatry společnosti SDC International. V roce 2003 získala majoritní podíl v Tatře americká společnost Terex International, v roce 2006 ovládla Tatru společnost Blue River.

- Název Tatra byl registrován jako obchodní jméno firmy v roce 1934.

Výrobní program: Nosným výrobním programem firmy jsou těžká terénní a silniční nákladní vozidla. Nákladní automobily vyrábí v sedmi modelových řadách. Do roku 1998 společnost vyráběla i osobní automobily.

Hospodaření: V letech 2008 a 2009 vykázala Tatra celkovou ztrátu zhruba 1,3 miliardy Kč, loni se ale firma dostala z mnohasetmilionových ztrát. Podle předběžných hospodářských výsledků firma za rok 2010 vykázala pouze nízkou čistou ztrátu. Automobilka v roce 2010 vyrobila o desetinu více vozů než v roce 2009, celkem 1082 oproti 995.

Současné složení akcionářů: Black River, s.r.o. (51 procent), TATRA Holdings, s.r.o. (dříve Blue River) (40,62 procenta), drobní akcionáři (8,38 procenta); podle nynější dohody získá 19 procent akcií DAF.

Ostatní: Nákladní automobily Tatra se několikrát úspěšně zúčastnily jedné z nejnáročnějších automobilových soutěží Rallye Paříž-Dakar. Zejména v 80. letech byly jejich vážnými soupeři kamiony DAF.

DAF

DAF

Sídlo: Eindhoven (Nizozemsko)

Historie:

- Předchůdce dnešní společnosti založil v dubnu 1928 Hub van Doorne, původně to byla jen dílna na opravu člunů. Postupně začala firma vyrábět drobné strojírenské produkty, ještě před druhou světovou válkou přibyly přívěsy a návěsy. DAF bylo původně zkratkou holandského názvu Van Doorne's Aanhangwagen Fabriek (Van Doornova továrna na přívěsy), od konce 40. let „A“ v názvu značí automobily.

- První prototypy nákladních vozů vlastní konstrukce vznikly ještě za války, jejich výrobu firma zahájila v roce 1949. Koncem 50. let se DAF angažoval také ve výrobě osobních automobilů. Po necelých dvou dekádách ale tuto divizi, která se soustředila na produkci malých vozů, prodal švédskému Volvu. V roce 1987 pohltila nizozemská firma tradičního britského výrobce užitkových vozů Leyland (některé jeho modely se objevily v nabídce pod značkou DAF).

- Po ekonomických problémech na počátku 90. let a krachu firmy získala DAF v roce 1996 americká skupina PACCAR, pod kterou spadají i slavní američtí výrobci nákladních vozů Kenworth a Peterbilt.

Výrobní program: Nosným výrobním programem firmy jsou silniční nákladní vozidla, která nabízí zákazníkům ve třech modelových řadách CF, XF a LF.

Hospodaření: Při obratu zhruba 2,75 miliardy euro (66,5 miliardy korun) přesáhl čistý zisk nizozemského výrobce 110 milionů eur (2,7 miliardy korun). Loni vyrobila továrna téměř 32.000 vozů všech modelových řad, v Evropě jí patří třetí místo mezi výrobci těžkých nákladních vozů. O příčku lépe si DAF loni vedl na českém trhu, když prodal 963 vozů (více, 1120 aut, prodal v ČR jen Mercedes-Benz).

Ostatní: V 80. letech se kamiony DAF v režii Jana de Rooye účastnily Rallye Paříž-Dakar, v letech 1982, 1985 a 1987 si odnesly vítězství. V roce 1988 - během ročníku, kdy speciálně upravené kamiony zdatně konkurovaly i osobním vozům - se po tragické nehodě na řadu let DAF a de Rooy stáhli, vrátili se na několik ročníků až v roce 2002, na vítězství ale v konkurenci zejména ruských Kamazů již nedosáhli.

pvl fjf hj

Další články

Autocamping Rozkoš - prožít dovolenou pestře a v pohodě

Pestrost nabídky ubytování, společenských akcí, turistických možností, poznávacích a sportovních výletů včetně krásných cyklotras, ale i klid k odpočinku, to je dnes téměř neodmyslitelná nabídka k prožití hezké dovolené.

zobrazit článek >

Jaké povinné i nepovinné vybavení je dobré mít ve svém vozu?

Jestliže jezdíte autem, bude dobré, když v něm budete mít umístěné všechny důležité nezbytnosti. Povinná výbava v autě je základ a je stanovena vyhláškou. Nepovinnou výbavu si pak můžete zvolit dle vlastních preferencí. Bohužel se často stává, že řidiči při kontrole zjistí, že nemají kompletní ani výbavu povinnou. Na následujících řádcích se tak na tuto tématiku zaměříme pěkně zblízka.

zobrazit článek >

Proč došlo ke zdražení dálničních známek?

Přečtěte si více o nedávném zdražení dálničních známek. Vysvětlíme vám, jaké jsou nové ceny, proč k navýšení cen došlo a z jakého důvodu byste měli být na pozoru při koupi jednodenní dálniční známky.

zobrazit článek >