aktuálně: 37 uzavírek, 27 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Co to vlastně je hybridní pohon?

29. října 2007

Definice zní, že Hybridní pohon je označení pro kombinaci několika zdrojů energie pro pohon jednoho dopravního prostředku. Nejčastěji to bývá kombinace spalovacího motoru a elektromotoru...

Myslím, že v takových pohonech je budoucnost a již dnes po cestách několik takových vozů jezdí. Velkou výhodou takového auta je nulová škodlivost pro životní prostředí, což samozřejmě platí pouze ve chvíli, kdy je auto poháněno elektromotorem.

Ovšem prozatím je pohon jen elektromotorem nemyslitelný, jelikož má malý dojezd a příliš nízkou maximální rychlost. Proto se u hybridního vozu používá také druhý pohon. Spalovací motor se zapne tehdy, kde je nutné jet rychleji a navíc má mnohem větší dojezd, než by tomu bylo pouze u elektromobilu.

Další velkou výhodou hybridního pohonu je účinnost elektromotoru, která je až devadesátiprocentní. Naopak nevýhodou jsou pořizovací náklady vozu, zvýšení hmotnosti a také zmenšení zavazadlového prostoru, což hraje v dnešní době velkou roli.

Který vůz byl vůbec první vyráběný z hybridním pohonem?

Je to Toyota Prius. Jako studie se objevila na tokijském autosalónu už v roce 1995 a o dva roky později už ji měli k dispozici domácí prodejci. Dnes se prodává v Anglii a míří i do dalších evropských zemí. Pro pohon je tady použita kombinace mimořádně technicky vyspělého zážehového čtyřválce s objemem 1,5 l a výkonem 43 kW a 30 kW synchronního elektromotoru. Důmyslná elektronika udržuje čtyřválec neustále v oblasti příznivého točivého momentu, a tedy v oblasti nízké spotřeby. Je-li vozidlo v klidu, spalovací motor se samočinně vypíná.

Při plynulém rozjezdu a jízdě ve městě rychlostí do 50 km/h pohání vůz Prius jen elektromotor za předpokladu, že jsou akumulátory dostatečně nabité. Při potřebě většího výkonu (např. při předjíždění) spalovací motor se samočinně rozběhne, ale jeho řídící jednotka ho stále udržuje v oblasti optimálního zatížení, aby se spotřeba nezvyšovala. Výkonem, který není pro pohon vozu zapotřebí, se prostřednictvím generátoru dobíjejí akumulátory typu Ni-MH (nikl - metalhydrid), které využívají i rekuperovanou část kinetické energie vozu při sjíždění svahu. Běžný provoz tedy nevyžaduje externí zdroj elektrické energie. Průměrnou spotřebu udává Toyota 3,6 l/100 km.

Částečně čerpáno z internetu.

Richard Vlček

Další články

RC modely aut - skvělá zábava pro chlapečky i chlapy

Pokud si chcete pořídit dálkově řízený model auta, lodě či letadla, pak vás jistě zajímá, jak je vybírat. Nabídka je skutečně pestrá a vybrat si správný model se Vám může zdát složité.

zobrazit článek >

Spolehlivé auto do terénu najdete zde

Pracovníci Dajbych4x4 mají s auty do terénu bezmála 30 leté zkušenosti. Mezi spokojené klienty této firmy patří například armáda, horské služby, hasičské jednotky, off-roadoví závodníci, myslivci, důlní firmy, energetické firmy apod.

zobrazit článek >

Nejkrásnější lokality vedle českých dálnic

Cestování po českých dálnicích nemusí být jen o rutinní jízdě z bodu A do bodu B. I když se na cestách potýkáme s dopravními zácpami a nekonečnými opravami, okolí českých dálnic skrývá množství nádherných a zajímavých míst, která stojí za to objevit.

zobrazit článek >