Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Na co si dát pozor při koupi vozu?

31. října 2007

Rozhodně nejdůležitější před případnou testovací jízdou je zkontrolovat si všechny doklady a také čísla na karoserii případně motoru. Dbejte především na správnost údajů v technickém průkazu.

Je zcela nezbytné, aby VIN, číslo motoru, ale i barva vozu souhlasila s údaji uvedenými v technickém průkazu. Velký pozor si pak musíte dát na vozy dovezené z Ruska, Ukrajiny, Bulharska, Maďarska apod., protože v těchto zemích se dle statistik nachází nejvíce zcizených aut.

Problém může nastat také v případě, že Vám majitel chce dát pouze jediný klíč od vozu, což je v mnoha případech velmi podezřelé. Především pak z toho důvodu, že majitel mohl dát další klíč od vozu někomu dalšímu, kdo pro něj auto zpětně ukrade. I takové případy již byly v Česku zaznamenány.

Nyní začněme něco o testovací jízdě. Naprosto samozřejmé je to, že nesmí být zapnutý větrák, klimatizace, rádio a další rušivé elementy. Pokud chcete slyšet, jaký je zvuk motor, případně co uslyšíte při řazení, je to nezbytně nutné. Také se snažte, aby spolujezdci nemluvili. Na rovině pusťte volant a zkuste, zda vůz netáhne na některou ze stran.

Účinnost brzd nejlépe ověříte, když prudce sešlápnete brzdový pedál. Také byste měli slyšet, zda funguje systém ABS, pokud je jím auto opatřeno. Když sešlápnete brzdu a pustíte volant, mělo by auto držet stopu. Pokud tomu tak není, pak jsou na vině vadné brzdy, poškozené nápravy nebo špatná geometrie.

Při jízdě nesmíte také slyšet žádné hučení, což může způsobovat vadné ložisko nebo také diferenciál, což bývá častou vadou především u vozů poháněných zadní nápravou. Dále je pak nutné se podívat na výfukové potrubí a na kouř, který z něj vychází. Modrý značí značnou spotřebu oleje a také to, že motor je již hodně ´jetý´. Naopak bílý může značit průsak vody do motoru. Vadné může být těsnění pod hlavou nebo v horším případě prasklá hlava motoru.

Jak lze nejlépe zkontrolovat skutečné stáří vozu? Každé vozidlo je označeno na mnoha místech kódy, které zcela jasně určují skutečný rok výroby. Rok výroby lze nalézt na sklech, pásech a na většině plastových dílů. Je ale pravdou, že na skle může být na všech vyraženo 1997 a přitom byl celý vůz opravdu vyroben v prvních měsících roku 1998, takže je potřeba kontrolu provést důkladněji.

Richard Vlček

Další články

Elektromobilita není jen modní trend. Proč si pořídit elektromobil?

Slovo elektromobil se v poslední době skloňuje stále častěji. Zatímco před několika lety bylo objektem zájmu leda tak nadšenců do nových technologií a zarytých ochránců přírody, dnes se kolem něj točí konverzace nad pivem v hospodách, při cvičení ve fitness centrech i v rodinách při snídani. Že by móda? Možná. Elektromobily mají ale řadu vlastností, pro které stojí za to nad nimi zauvažovat.

zobrazit článek >

Zatímco automobilky strádají, Bentley slaví rekordy

Dozvuky koronavirové pandemie stále tíží automobilový průmysl. Zatímco jiné automobilky bojují s propady, Bentley prodává nejvíce aut v celé své historii.

zobrazit článek >

Jak se připravit na autoškolu?

Autoškola vždy byla, je a pravděpodobně ještě dlouho bude strašákem, kterému většina lidí na prahu dospělosti či později čelí. Ať už má váš strach z autoškoly jakoukoli podobu, poradíme vám, jak se na výcvik za volantem včas a v klidu připravit.

zobrazit článek >