Za šedesát let vývoje dosáhlo turbodmychadlo konstrukční dokonalosti a potřebné provozní spolehlivosti. Toto malé a celkem jednoduché zařízení, skládající se z odstředivého dmychadla stlačujícího vzduch, poháněného radiální turbínou na výfukové plyny, je však vystaveno v provozních podmínkách spalovacího motoru velkému mechanickému a tepelnému namáhání.
V provedeních a velikostech používaných u nákladních a ostatních užitkových automobilů dosahují otáčky rotoru hodnot 100 000 min-1, přičemž v dmychadle se vzduch stlačením ohřívá o více než 100 °C a výfukové plyny roztáčející rotor turbíny dosahují teplot 700 °C i více. Navíc k tomu přistupují nečistoty (částice) ve výfukových plynech a působení vibrací.
Kritickým místem turbodmychadla jsou proto jeho kluzná ložiska, mazaná olejem z mazací soustavy motoru. Jízda automobilem s přeplňovaným motorem TDI však vyžaduje i u zkušeného řidiče určitou opatrnost. Největší nebezpečí představuje zastavení motoru bezprostředně po jeho velkém zatížení, tj. po delší jízdě na „plný plyn“.
U extrémně namáhaného turbodmychadla, např. při jízdě plně naložené soupravy do stoupání, snadno dojde k poškození kluzných ložisek a jejich těsnicích ucpávek po zastavení motoru při doběhu již nemazaného turbodmychadla z vysokých otáček do klidu. Při následném startu pak přes poškozená místa může dojít k nasávání mazacího oleje do plnicího systému motoru. V takovém případě motor ztrácí výkon a značně kouří a celé turbodmychadlo musí být vyměněno.
Po neodborně provedené výměně hrozí další velké nebezpečí, tentokrát však již zničení celého motoru. Pokud se mazací olej, nasátý přes poškozené turbodmychadlo, zachytí ve větším množství (i několik litrů) v chladiči plnicího vzduchu (mezichladič = intercooler), po opravě se dostane s plnicím vzduchem do motoru, kde je spalován společně s naftou, a motor po určitou dobu nápadně kouří. V této fázi nesmí být motor „odlehčen“, např. vyřazením rychlostního stupně (neutrál), protože motor spalující nejen vstřikovanou naftu, ale i nasávaný olej se nekontrolovatelně rozběhne do vysokých otáček a dojde k jeho tzv. „přetočení“, které končí v lepším případě kolizí pístů s ventily a v horším případě destrukcí klikového mechanismu a bloku válců.
Pokud řidič zareaguje rychle, má možnost motor zastavit jedině použitím motorové výfukové brzdy (pokud je), nebo i násilným zařazením rychlostního stupně s použitím spojky a brzd vozu. Zajímavé je, že ač je toto nebezpečí již dlouho známo výrobcům a provozovatelům velkých dráhových, lodních a průmyslových přeplňovaných vznětových motorů, žádný z výrobců motorů automobilových na ně neupozorňuje ani ve svých interních předpisech pro servisy. Parkoviště kamionů na vrcholech dlouhých stoupání by však mohla vyprávět.
Tyto poznatky a zkušenosti lze shrnout do několika dále uvedených praktických a jednoduchých zásad:
1) Před zastavením motoru, který byl delší dobu plně zatížen, nechat turbodmychadlo ochladit kratším chodem motoru v režimu běhu naprázdno.
2) Po výměně turbodmychadla s poškozenými ložisky zkontrolovat stav oleje v motoru, a pokud ho nápadně ubylo, demontovat a vyčistit mezichladič.
3) Nelze-li mezichladič vyčistit, pak ihned po spuštění motoru zařadit rychlostní stupeň a po dobu nápadné kouřivosti motoru pomalou jízdou s malým zatížením spálit nahromaděný olej.
4) Rozběhne-li se motor nekontrolovaně do vysokých otáček a nelze jej zastavit běžnými prostředky, použít co nejrychleji motorovou brzdu, případně jej zastavit přes spojku při zařazeném rychlostním stupni a zabrzděném vozidle.
Odnímatelné tažné zařízení je řešením, které je snadno dostupné a praktické. Pokusíme se vás o tom přesvědčit. Pokud vám záleží na troše pohodlí a praktičnosti, přečtěte si náš článek.
zobrazit článek >Setkali jste se někdy s někým, kdo rád podává daňové přiznání? Pokud ano, pravděpodobně má skvělého účetního. Většina lidí se však děsí toho, že budou muset třídit hory účtenek a faktur, seznamovat se s řadou složitých a archaických zákonů a věčně čekat na vrácení peněz.
zobrazit článek >Střešní nosiče jsou neocenitelným pomocníkem pro nejednoho řidiče. Umožňují přepravu lyží, jízdních kol, surfovacích prken, člunů a dalšího vybavení. Tato praktická zařízení prošla dlouhým vývojem, během nějž došlo k zásadním změnám a inovacím.
zobrazit článek >Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.