aktuálně: 354 uzavírek, 0 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Pasivní antiradar v je České republice zcela legální

27. listopadu 2007

Pasivní antiradar je zařízení schopné pouze detekovat, že bude v blízké době změřena rychlost vozidla, v kterém je používán. Tento vlnový přijímač v žádném případě neovlivňuje ani neznemožňuje funkci technických prostředků používaných policií nebo Vojenskou policií při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.

Legální definice pojmu antiradar se nalézá v § 3 odst. 4 zákona o silničním provozu (361/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů). Za antiradar ve smyslu zákona lze označit jedině „technické prostředky a zařízení, které znemožňují nebo ovlivňují funkci technických prostředků používaných policií nebo Vojenskou policií při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.“

Primární funkcí radarů je zajisté dbát na dodržování pravidel, tedy v tomto případě kontrolovat nejvyšší povolenou rychlost v daném úseku. Tuto funkci pasivní antiradar již ze své podstaty ovlivnit nemůže, jedná se pouze o přijímač nebo detektor, nikoli vysílač. Rychlost auta s pasivním antiradarem lze změřit stejně kvalitně jako rychlost auta bez tohoto zařízení.

Jediné, co pasivní antiradar svému uživateli poskytuje, jsou informace o možné a pravděpodobné kontrole rychlosti jeho vozidla. Zastánci antiradarů je proto často srovnávají s dopravním zpravodajstvím, které oznamuje aktuální umístění policejních hlídek v rádiu. Odhlédneme – li od některých zjevných rozdílů (především spolehlivosti, kvality a permanentnosti informací získávaných pomocí pasivního antiradaru), lze tento argument považovat za přesvědčivý.

Je třeba uvést, že v současné době neexistuje žádná relevantní judikatura, která by se k dané problematice vztahovala. Předjímat soudní rozhodnutí lze jen omezeně, přesto považuji za přesvědčivější argumenty svědčící pro to, že pasivní antiradary zakázány nejsou. Výše popsaná argumentace postavená na prevenční funkci radarů je přeci jenom dosti sporná a o výkladu Ministerstva dopravy lze mít závažné pochybnosti.

Sám antiradar ve voze mám a nemohu říci, že by mi pomáhal nějakým způsobem porušovat dopravní předpisy. Jak je již výše uvedeno, spíše ho beru jako takovou prevenci, stejně jako hlášení v rádiích. Zatím jsem neměl ani problém při běžné silniční kontrole.

-ric- ; (Intenret)

Další články

7 nejdůležitějších informací o povinném ručení, které musíte znát

Jestliže vlastníte motorové vozidlo, pak máte rovněž sjednáno autopojištění neboli povinné ručení. Víte o něm ale vše? Možná vás překvapí, co vše ovlivňuje jeho cenu, kdy ho nelze uplatnit nebo jak na pojistce ušetřit.

zobrazit článek >

Jaké jsou výhody bezkontaktních plateb v nákladní dopravě?

Pokud se chcete se svou firmou prosadit ve světě logistiky, musíte znát legislativu a mít přehled o veškerých provedených finančních transakcích. Jenže jakým způsobem udržet pod kontrolou platby za mýtné nebo palivo? Vsaďte na bezkontaktní platby.

zobrazit článek >

Možné problémy při sjednávání povinného ručení

Povinné ručení je základem drtivé většiny vozidel. Zřízení tohoto pojištění je úzce svázáno s nákupem nového vozu, občas se ale vyplatí změnit povinné ručení i pro stávající vůz. Jaké nástrahy Vás mohou při sjednávání nového povinného ručení potkat?

zobrazit článek >