aktuálně: 37 uzavírek, 8 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >

Projekt The Action - originální způsob prevence bezpečnosti silničního provozu

13. září 2007

Do středních škol včera nastoupilo 514 900 studentů denní formy středoškolského studia. Ministerstvo dopravy - BESIP plánuje pro nadcházející školní rok cílené oslovení 10 % studentů středních škol prostřednictvím multimediálního projektu The Action.

The Action je koncipováno jako bezplatné školní představení, na které jsou zvány celé třídy studentů. Tématicky je projekt zaměřen na prevenci dopravních nehod mladých začínajících řidičů.

Prevence užívání alkoholu a jiných omamných látek před řízením motorových vozidel a během něj je ústředním poselstvím první části představení. Boj proti rychlé jízdě a používání bezpečnostních pásů patří k dalším sdělením, která působí na diváky. The Action vtahuje diváky do reality dopravní nehody a jejích následků. Přitom však nejde o klasickou preventivně osvětovou kampaň. Nikdy nikoho nepoučuje. Přitažlivou a velmi emotivní formou zprostředkuje zážitky těch, kterým tragédie vážné dopravní nehody zásadním způsobem změnila život. Stejně jako nechá nahlédnout do mysli policistů, hasičů a záchranářů, tedy těch, kteří se podílejí na bezprostřední likvidaci následků dopravních nehod. „Všechny ty příběhy a skutečnosti jsem si vzala k srdci a asi na ně nikdy nezapomenu!“ napsala jedna studentka po návštěvě představení v Hradci Králové (29.3.2007). Projekt The Action nepoužívá zažité formy komunikace. Pracuje psychologicky pomocí umělecky ztvárněné show, jejímž hlavním úkolem je zanechat hlubokou pocitovou stopu v mysli mladého začínajícího řidiče.

„Jde o velmi zajímavý projekt. Někomu snad může připadat drsný až surový,“ říká ministr dopravy Ing. Aleš Řebíček, který převzal nad projektem záštitu a dodává: „Nicméně je třeba vzít v úvahu, jakou věkovou skupinu oslovujeme. Chceme-li ji oslovit účinně, pak s kázáním a přesvědčováním nevystačíme.“

Multimediální show The Action od doby jejího vzniku v roce 2004 shlédlo již více než 40 000 diváků, především středoškoláků a žáků devátých tříd základních škol. Tento projekt má za sebou už sto třináct repríz. Do konce roku 2007 bude ještě realizováno 42 repríz ve 14 městech celé republiky. Očekává se návštěvnost dalších 20 000 diváků.

„Zcela zbytečné víkendové dopravní nehody mladých lidí vracejících se z diskoték nás utvrzují v tom, že náš projekt je velmi potřebný. Přestože je představení poměrně drsným vykreslením reality, ani vzdáleně nemůže zachytit tragické následky nehod. Naléhavé emocionální působení na diváky je snad poslední myslitelný způsob, jak mladé řidiče upozornit na hrozící nebezpečí,“ říká Martin Gebauer ze společnosti EuroNet.CZ, která je producentem projektu The Action.

Základní údaje o projektu

The Action v České republice zajišťuje agentura EuroNet.CZ ve spolupráci s Ministerstvem dopravy – BESIP. Nad projektem The Action – BESIP Tour 2007 převzal záštitu ministr dopravy Ing. Aleš Řebíček. Autorská práva k projektu vlastní holandská společnost ITC. Česká verze byla realizačním týmem po konzultacích s odborníky upravena a rozšířena tak, aby odpovídala mentalitě českých teenagerů a mohla je tak lépe oslovit. Generálním partnerem projektu je Ministerstvo dopravy – BESIP. Hlavními partnery projektu jsou společnost ACA1213 (Autoklub Czech Assistance a.s.) a Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR.

Besip