aktuálně: 37 uzavírek, 15 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Česko se chce zbavit starých aut...

21. listopadu 2008

Český vozový park patří k nejstarším v Evropě. Muzeální - nebo spíše sešrotováníhodná - auta zvyšují průměrný věk českých aut na 14 let. Evropa poskytuje k obnově vozového parku pobídky. Nově se na ně těší třeba v Rumunsku. Česká republika zatím o tomto kroku neuvažuje a zmohla se na diskutabilní ekologickou daň, placenou při převodu ojetin.

„Země Evropské unie stále častěji motivují občany, aby ekologicky likvidovali staré osobní automobily a nahrazovali je vozy novými,“ uvádí Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.

Za těmito pobídkami je především snaha vyřadit z provozu automobily, které v mnohem vyšší míře než novější vozy poškozují životní prostředí (emise, CO2). Nové automobily mají být také mnohem bezpečnější.

Na zasedání Evropské asociace automobilových výrobců ACEA, které se konalo v polovině listopadu v Bruselu, prezentovalo své systémy pobídek již 13 zemí EU.

„Jedná se vždy o intenzivní, časově ohraničenou kampaň. Nejúspěšnější byla italská kampaň v letech 1997 až 1998, během níž bylo z provozu odstraněno 2 miliony automobilů starších 10 let. Pobídka činila 1 000 EUR na nákup nového vozu při současném ´sešrotování´ starého auta,“ popisuje Šípek.

Francie takto v letech 1995 až 1996 omladila svůj vozový park o 1,1 milionu vozů. Pobídka se pohybovala mezi 762 až 1 067 EUR, minimální stáří vozu bylo stanoveno na pouhých 8 let.

Vůbec nejvíce starých automobilů bylo odstraněno během desetileté kampaně v letech 1997 až 2007 ve Španělsku. Ze silnic takto zmizelo 3,3 milionu vozů ve stáří nad 10 let.

V současné době probíhají kampaně např. v Portugalsku (pobídka 1 000 EUR při náhradě vozu nad 10 let), od příštího roku se bude opakovat pobídková kampaň v Rumunsku (minimální stáří vozu 12 let, pobídka 790 EUR).

„Náš vozový park (nejen) osobních automobilů je přestárlý, jeho průměrný věk se v posledních letech zhoršuje a k 30. 6. 2008 se přiblížil 14 rokům,“ varuje Antonín Šípek.

„K obměně tedy reálně nedochází. Proto se domníváme, že by se i česká vláda měla zamyslet nad systémem pobídek, který by přispěl ke zlepšení uvedené situace. Konkrétních příkladů z Evropy máme dostatek. O zavedení zmíněných pobídek přitom uvažují i státy, které je dosud odmítaly nebo státy, které je již uskutečnily v minulosti.“

Prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn dodává: „Trvalé vyřazování starých neekologických vozidel z provozu by přispělo i ke snižování škodlivých emisí a CO2, jakož i k bezpečnosti silničního provozu, mnohem účinněji než direktivní zásahy Evropské komise či národních legislativ.“

Jahn zároveň odkrývá i další důvod, proč mají automobilky podobné pobídky rády: „Finanční recese a následné ochlazení ekonomického růstu vyžaduje účinné kroky k obnovení poptávky na trzích jednotlivých zemí a tím k oživení růstu jednoho z klíčových odvětví evropské ekonomiky, kterým je automobilový průmysl.“

Idnes

Další články

Jak sjednat pojistku na auto, která bude odpovídat vašim potřebám

Chcete-li vlastnit automobil, musíte se připravit na to, že vám kromě spousty radostných chvilek často přinese také nepříjemná překvapení. Proto je vhodné množství starostí s vozem minimalizovat. Třeba uzavřením výhodného pojištění, které vás bude spolehlivě chránit.

zobrazit článek >

Na co si dát pozor u sjednání povinného ručení při koupi ojetého vozu?

Povinné ručení při koupi ojetého vozu má podobná pravidla jako u nového auta. Největší rozdíl tkví v tom, že prodávající ho nejprve musí zrušit a kupující si následně musí nechat auto pojistit. Vozidlo by přitom nemělo zůstat ani den nepojištěné.

zobrazit článek >

Elektrický řetězový kladkostroj - nezbytný pomocník v mnoha odvětvích

Elektrické řetězové kladkostroje jsou klíčovým prvkem při manipulaci s těžkými břemeny. Jejich široké využití a univerzální vlastnosti je činí nezbytnými v různých průmyslových odvětvích, jakož i v mnoha dalších oblastech lidské činnosti.

zobrazit článek >