aktuálně: 37 uzavírek, 2 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Kdo ještě nepřezul na letní pneumatiky, měl by tak už kvůli bezpečnosti učinit co nejdříve

4. května 2016

Přestože se zimní a letní pneumatiky na první pohled tvarem ani vzhledem příliš neliší, mají zcela jiné jak složení směsi, tak i dezén běhounu. V létě se jezdí zpravidla rychleji a často na mokru, někdy dokonce i ve velmi hustém dešti, a přesně takovým podmínkám je konstrukce letních pneumatik přizpůsobena. Tvrdší směs a běhoun s širokými obvodovými drážkami jim při nich propůjčují daleko lepší bezpečnostní parametry.

„Jezdit ještě teď na zimních pneumatikách není vůbec rozumné. Nejenže si tak řidiči zbytečně opotřebovávají jejich dezén, ale navíc má jejich vůz zbytečně vyšší spotřebu, při dešti je hůře ovladatelný a jízda je za každého počasí výrazně méně pohodlná. Pro co nejrychlejší výměnu za letní pneumatiky však hovoří zejména delší brzdná dráha zimních pneumatik, tedy právě vyšší bezpečnostní rizika při jejich používání v létě,“ uvedl k tomu marketingový manažer společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech Jiří Vodička.

„Měkčí směs a velké množství lamel mají v teple za následek větší hlučnost, vyšší počet záběrových hran se zase projevuje negativně na hodnotě spotřeby. Hlavně se však zimní pneumatiky při vyšších teplotách přehřívají, což zapříčiňuje prodloužení brzdné dráhy. Zimní pneumatiky proto nejsou v létě jen nepohodlné a neekonomické, ale také nebezpečné,“ zdůraznil.

Přezutím na letní pneumatiky ve správnou dobu ovšem doporučení předního světového výrobce pneumatik nekončí. Velmi důležitá je podle něj i před letní sezónou také kontrola fyzického stavu celého pláště a hloubky dezénu pneumatiky. I když nové letní pneumatiky mívají hloubku dezénu zhruba 8 milimetrů, jeho minimální hloubku česká legislativa stanovila na 1,6 milimetru. Při této krajní hodnotě však již pneumatiky nemusejí zajistit potřebnou přilnavost při jízdě po mokrém povrchu, protože při skutečně hustém dešti musí odvádět do stran enormní množství vody. Například je-li na vozovce zhruba půlcentimetrová vrstva vody, musí se pneumatika o šířce 205 milimetrů při rychlosti 130 km/h vypořádat se zhruba 35 litry za sekundu.

Pokud vůz není vybaven dostatečně výkonnými pneumatikami, nemusí tak být za deště zárukou bezpečí ani nejmodernější asistenční systémy a účinné brzdy. I proto se podle statistik při deštivém počasí zvyšuje riziko vzniku nehody na běžné komunikaci 2,5krát a na dálnici dokonce pětkrát. „Podle dostupných údajů potřebuje automobil jedoucí za mokra rychlostí 80 km/h na zbrusu nových pneumatikách na zastavení přibližně 42 metrů. Brzdná dráha vozidla s pneumatikami s hloubkou dezénu 3 milimetry je o deset metrů delší a v případě pneumatik na hranici zákonného minima 1,6 milimetru je dlouhá dokonce 61 metrů, tedy o téměř dvacet metrů delší,“ zdůraznil Jiří Vodička.

Rozdíl v brzdné dráze Srovnání zimních a letních pneumatik

Další články

Autocamping Rozkoš - prožít dovolenou pestře a v pohodě

Pestrost nabídky ubytování, společenských akcí, turistických možností, poznávacích a sportovních výletů včetně krásných cyklotras, ale i klid k odpočinku, to je dnes téměř neodmyslitelná nabídka k prožití hezké dovolené.

zobrazit článek >

Jaké povinné i nepovinné vybavení je dobré mít ve svém vozu?

Jestliže jezdíte autem, bude dobré, když v něm budete mít umístěné všechny důležité nezbytnosti. Povinná výbava v autě je základ a je stanovena vyhláškou. Nepovinnou výbavu si pak můžete zvolit dle vlastních preferencí. Bohužel se často stává, že řidiči při kontrole zjistí, že nemají kompletní ani výbavu povinnou. Na následujících řádcích se tak na tuto tématiku zaměříme pěkně zblízka.

zobrazit článek >

Proč došlo ke zdražení dálničních známek?

Přečtěte si více o nedávném zdražení dálničních známek. Vysvětlíme vám, jaké jsou nové ceny, proč k navýšení cen došlo a z jakého důvodu byste měli být na pozoru při koupi jednodenní dálniční známky.

zobrazit článek >