aktuálně: 37 uzavírek, 12 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Kdo ještě nepřezul na letní pneumatiky, měl by tak už kvůli bezpečnosti učinit co nejdříve

4. května 2016

Přestože se zimní a letní pneumatiky na první pohled tvarem ani vzhledem příliš neliší, mají zcela jiné jak složení směsi, tak i dezén běhounu. V létě se jezdí zpravidla rychleji a často na mokru, někdy dokonce i ve velmi hustém dešti, a přesně takovým podmínkám je konstrukce letních pneumatik přizpůsobena. Tvrdší směs a běhoun s širokými obvodovými drážkami jim při nich propůjčují daleko lepší bezpečnostní parametry.

„Jezdit ještě teď na zimních pneumatikách není vůbec rozumné. Nejenže si tak řidiči zbytečně opotřebovávají jejich dezén, ale navíc má jejich vůz zbytečně vyšší spotřebu, při dešti je hůře ovladatelný a jízda je za každého počasí výrazně méně pohodlná. Pro co nejrychlejší výměnu za letní pneumatiky však hovoří zejména delší brzdná dráha zimních pneumatik, tedy právě vyšší bezpečnostní rizika při jejich používání v létě,“ uvedl k tomu marketingový manažer společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech Jiří Vodička.

„Měkčí směs a velké množství lamel mají v teple za následek větší hlučnost, vyšší počet záběrových hran se zase projevuje negativně na hodnotě spotřeby. Hlavně se však zimní pneumatiky při vyšších teplotách přehřívají, což zapříčiňuje prodloužení brzdné dráhy. Zimní pneumatiky proto nejsou v létě jen nepohodlné a neekonomické, ale také nebezpečné,“ zdůraznil.

Přezutím na letní pneumatiky ve správnou dobu ovšem doporučení předního světového výrobce pneumatik nekončí. Velmi důležitá je podle něj i před letní sezónou také kontrola fyzického stavu celého pláště a hloubky dezénu pneumatiky. I když nové letní pneumatiky mívají hloubku dezénu zhruba 8 milimetrů, jeho minimální hloubku česká legislativa stanovila na 1,6 milimetru. Při této krajní hodnotě však již pneumatiky nemusejí zajistit potřebnou přilnavost při jízdě po mokrém povrchu, protože při skutečně hustém dešti musí odvádět do stran enormní množství vody. Například je-li na vozovce zhruba půlcentimetrová vrstva vody, musí se pneumatika o šířce 205 milimetrů při rychlosti 130 km/h vypořádat se zhruba 35 litry za sekundu.

Pokud vůz není vybaven dostatečně výkonnými pneumatikami, nemusí tak být za deště zárukou bezpečí ani nejmodernější asistenční systémy a účinné brzdy. I proto se podle statistik při deštivém počasí zvyšuje riziko vzniku nehody na běžné komunikaci 2,5krát a na dálnici dokonce pětkrát. „Podle dostupných údajů potřebuje automobil jedoucí za mokra rychlostí 80 km/h na zbrusu nových pneumatikách na zastavení přibližně 42 metrů. Brzdná dráha vozidla s pneumatikami s hloubkou dezénu 3 milimetry je o deset metrů delší a v případě pneumatik na hranici zákonného minima 1,6 milimetru je dlouhá dokonce 61 metrů, tedy o téměř dvacet metrů delší,“ zdůraznil Jiří Vodička.

Rozdíl v brzdné dráze Srovnání zimních a letních pneumatik

Další články

3D tisk a autonomní vozidla: Jak se technologie podílí na vývoji chytrých aut

Automobilový průmysl prochází revolucí a autonomní vozidla se stávají realitou rychleji, než by si mnozí představovali. S tím, jak se technologie vyvíjejí, hraje 3D tisk klíčovou roli nejen ve vývoji, ale i v samotné výrobě těchto vozidel. Jak konkrétně 3D tisk přispívá k inovacím v oblasti autonomních aut?

zobrazit článek >

Děti na kole na silnici: Kdy a jak je správně připravit na jízdu mezi auty?

Jízda na kole je pro děti skvělým způsobem, jak se hýbat a získat větší samostatnost. Jakmile ale začnou jezdit mimo cyklostezky, na komunikacích sdílených s auty, je nutné je dobře připravit. Kdy je ten správný čas a jak je naučit bezpečnému pohybu na silnici?

zobrazit článek >

Styl na silnici: Nejlepší pánské účesy pro muže za volantem

Představte si to – vyrážíte na dlouhou cestu, vaše oblíbená hudba hraje v rádiu, ale při pohledu do zpětného zrcátka si říkáte: „Můj účes by potřeboval trochu vylepšit.“ Dobrá zpráva je, že správný střih vám může dodat nejen sebevědomí, ale i pohodlí za volantem.

zobrazit článek >