aktuálně: 1722 uzavírek, 11 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Měření rychlosti v České republice

15. září 2008

Silniční radary měří rychlost pomocí Dopplerova jevu s využitím odražených radiových vln v mikrovlnném pásmu. Paprsek vysílaný parabolickou anténou se odráží od karoserie projíždějících vozidel zpět k radaru, je zachycen anténou a zesílen.

Zpracováním odraženého signálu složitými elektronickými obvody je vypočtena rychlost projíždějícího vozidla. Mikrovlnné záření vysílané radarem se šíří přímo a chová se podobně jako světlo. Prochází sklem a plastickými hmotami.

Radarové vlny se odrážejí od kovových částí karosérie a některých terénních překážek, jako jsou například svodidla, sloupy veřejného osvětlení a železobetonové konstrukce. Radarové detektory zachytí odražené paprsky radaru a reagují na ně zvukovým a světelným signálem - poplachem.

Policie České republiky používá výhradně jeden typ radarů. Jsou to silniční radary RAMER-7 a RAMER-7 M, které pracují mikrovlnném Ka pásmu s frekvencemi 34.0 GHz a 34.3 GHz. Paprsek vysílaný radarem je velmi úzký - úhel pouhých 5° - a radary RAMER- 7 mají velmi nízký vysílací výkon, který ztěžuje možnost odhalení.

I ve srovnání s ostatními světovými výrobci mají české radary špičkové technické parametry. Dosah radaru RAMER-7 je maximálně 60 metrů; obvykle se ale měří na vzdálenost do 35-ti metrů. Překročení rychlosti je zdokumentováno videokamerou a snímek je přenesen do počítače - notebooku.

Pro měření v noci je radar doplněn bleskem. Radary typu RAMER-7 nejčastěji potkáte zabudované do civilních neoznačených automobilů. Radarová hlava je zasazena do přední masky automobilu, počítač s LCD displejem a řídící panel jsou před sedadlem spolujezdce. Takzvané stacionární (pevně stojící) radary RAMER-7 jsou umístěny v kovových skříních podél silnic.

Budky jsou většinou prázdné. Například po Praze je sice několik radarových budek, ale radar je umístěn vždy jen v jedné z nich. Posledním provedením jsou přenosné trojnožky, které se v poslední době opět začínají používat. Trojnožky představují pro řidiče velké nebezpečí, protože jsou velmi snadno maskovatelné v terénu.

Ostatní dva celosvětově používané kmitočty - takzvané X a K pásmo ani speciální radarové kmitočty (například Ku pásmo) se k měření rychlosti v České republice nepoužívají, to však neplatí v okolních státech, například v Polsku, Rakousku nebo Německu.

Policie ČR prozatím hromadně nepoužívá ani laserové měřiče rychlosti; ty se začínají objevovat u Městské policie.

Richard Vlček (Internet)

Další články

13 situací, ve kterých vás povinné ručení neochrání

Povinné ručení chrání řidiče, který způsobil nehodu, před vysokými náhradami škod za zničený majetek nebo podlomené zdraví ostatních účastníků. V některých případech však pojišťovna mnohdy milionové plnění nevyplatí – proč?

zobrazit článek >

Vyplatí se sezónní pojištění na motorku?

Může být přece nefér platit roční poplatek za stroj, který minimálně půl roku stojí v garáži. Podobně přemýšleli i v českých pojišťovnách, které nabízejí pojištění motocyklu jen na sezónu. Zní to výhodně, ale realita je bohužel komplikovanější. 

zobrazit článek >

Jedete na hory? Vybavte se střešním nosičem lyží!

Chystáte se letošní zimu strávit na lyžařských sjezdovkách? Pokud na lyže vyrážíte s rodinou nebo v partě kamarádů, přepravu sportovního vybavení vám usnadní střešní nosič. Jak ho vybrat?

zobrazit článek >