Dvouhmotový setrvačník plní stejnou funkci jako klasický jednohmotový setrvačník. Hmotnost dvouhmotového setrvačníku je však rozdělena na dvě. Přičemž hlavní těžká část je spojena s klikovou hřídelí pružně. Díky tomuto řešení přenáší dvouhmotový setrvačník svoji kinetickou energii konstantně a tlumí torzní kmitání.
V osmdesátých letech se vývoj zaměřil na zvýšení efektivity vozidel prostřednictvím optimalizace hmotnosti a snížení tření v hnacím systému. Zároveň se do osobních automobilů začaly více prosazovat dieselové agregáty a narostly hodnoty točivých momentů. Snížení tření v kombinaci s nárůstem nerovnoměrnosti otáčení především dieselových motorů zvyšovalo vibrace a hluky převodovky.
Výkonné agregáty vyvolávaly torzní kmitání přenášející se do karoserie a tento neklid zhoršoval komfort cestování. Firma LuK přišla s řešením ve formě dvouhmotového setrvačníku ZMS (Zweimassenschwungrad). Dvouhmotový setrvačník se začal sériově vyrábět v roce 1985, nejdříve byl montován do vozidel vyšší třídy. První automobilkou, která projevila zájem o tento nový konstrukční prvek, byla automobilka BMW.
Obě oddělené hmoty dvouhmotového setrvačníku jsou vzájemně spojeny systémem pružinových tlumičů, čímž jsou vibrace motoru utlumeny. Dvouhmotový setrvačník tedy umožňuje komfortní jízdu i za nízkých otáček, kdy se nerovnoměrnost chodu motoru projevuje nejvíce. Hmotnost setrvačníku je závislá na konkrétní konstrukci pro daný automobil, ale v průměru se pohybuje mezi 15 - 20 kg.
Princip: Vlivem nerovnoměrného rotačního pohybu klikové hřídele podmíněného systémem zapalování vznikají v agregátu torzní kmity. Tyto kmity se přenášejí do převodovky a vytvářejí hluk vznikající vzájemným narážením ozubených kol bez zatížení. Přes uložení agregátu je pak tento hluk veden do karoserie. Díky použití torzních tlumičů, které umožní omezené elastické pootočení mezi klikovou hřídelí a vstupní hřídelí převodovky, lze tyto nepříznivé projevy snížit. U běžné spojky je torzní tlumič umístěn i ve spojkové lamele. U řady vozidel je však zbytkový nerovnoměrný krouticí moment příliš velký a je nutné použít dvouhmotový setrvačník.
Hmota setrvačníku je rozdělena na primární a sekundární. Primární část setrvačníku je sešroubována s klikovou hřídelí. Sekundární část je otočně uložena pomocí kluzného ložiska na primární části setrvačníku. Sekundární část zároveň vytváří třecí plochu pro lamelovou spojku. Sekundární hmota musí být uložena v toku momentu před spojkou, protože jinak by se musela při každém řazení synchronizovat. Pootáčení mezi primární a sekundární částí pomáhají planetová kola. Pružiny jsou zapojeny sériově na největším průměru. Převedení síly pružin je realizováno pomocí kluzných patek. Je tedy možné použít běžné přímé šroubové pružiny. Sériové uspořádání pružin umožňuje kombinaci různých pružin a tím dosáhnout potřebnou pružinovou charakteristiku. Pokud jsou pružiny unavené nebo poškození závada se projevuje formou úderů při řazení. V krajních polohách natočení setrvačníku jsou umístěny dorazy.
Koupě auta je velká věc, a je jedno, zda jde o pořízení vašeho prvního plechového kamaráda, nebo jen toho stávajícího potřebujete vyměnit za jiného. Vybrat ten pravý automobil není snadné, přece jen vás mnohdy limitují nejen finance, ale také nabídka. Že jste si tady u nás v ČR nevybrali? Poohlédněte se po autu z dovozu.
zobrazit článek >Oblíbenost elektrokoloběžek stoupá. Není divu, představují rychlý, ekologický a pohodlný způsob transportu. Když navíc využíváte městské sdílené koloběžky, nevyjde vás to příliš draho. Znáte ale pravidla upravující jízdu na koloběžce? Víte, kde s ní smíte a nesmíte jezdit? Pojďme se nato podívat.
zobrazit článek >Každé vozidlo má svůj VIN kód. Jedná se o jedinečný 17místný mezinárodní kód, který dané vozidlo identifikuje a můžete si podle něj ověřit jeho historii. Nebo vám pomůže prověřit stav tachometru.
zobrazit článek >Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.