aktuálně: 37 uzavírek, 8 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Ford chce na nejníže položené Jordánské rally k nejvyšším metám

24. dubna 2008

Fakticky i v přeneseném slova smyslu zažívá BP Ford Abu Dhabi World Rally Team v letošním patnáctidílném seriálu WRC paradox výšin a nížin. Po skončení dvou nejvýše položených soutěží sezony v Mexiku a v Argentině, odjíždějí členové týmu s nejvyššími očekáváními k do jordánských nížin, kde se v nejnižší nadmořské výšce pojede v okolí Mrtvého moře pátý podnik letošního kalendáře.

Jordánská rally (24. - 27. dubna) je první soutěží MS v arabských zemích od roku 1976. Pro obě posádky Fordu představuje země Středního Východu velkou neznámou. Ani Mikko Hirvonen s Jarmem Lehtinenem, ani Jari-Matti Latvala s Miikkou Anttilou v Jordánsku ještě nikdy nebyli. Na místních šotolinových tratích bude i přesto jejich úkolem rozšířit s Focusy RS WRC tříbodový náskok „modrého oválu&“ v šampionátu značek.

Základna rally je umístěna na pobřeží Mrtvého moře, s výškou 420 metrů „pod mořskou hladinou“. Na rozdíl od podniků v Mexiku a v Argentině, kde řidší vzduch ve vysokých nadmořských výškách znamenal úbytek výkonu motorů Focusů RS, bude v Jordánsku efekt opačný. Více kyslíku podpoří spalování benzínu a výkonu bude naopak více.

Soutěž zavede posádky na západ a na sever země. Značná podpora vlády umožnila organizátorům vybudovat nové šotolinové tratě speciálně pro tuto příležitost. Déšť je v místních podmínkách značně nepravděpodobný a proto se dá očekávat prašné prostředí s vysokými teplotami. Předpověď počasí hovoří o vedrech s teplotami nad 30°C, v průběhu rally by se však mělo mírně ochladit.

Sedmadvacetiletému Hirvonenovi patří druhá pozice průběžného pořadí šampionátu jezdců. „Nikdy jsem v Jordánsku nebyl, ale mluvil jsem s jezdci, kteří už tu jeli a viděl jsem fotky našeho týmu, který navštívil loňský kandidátský podnik,“ říká. „Cesty se zdají být hladké a vypadá to, že organizátoři odvedli při přípravách dobrou práci. Připomíná mi to Finsko, ovšem bez skoků. Pokud to tak opravdu bude, mělo by to být pro mě dobré.“

„Na rozdíl od většiny ostatních soutěží je na neděli naplánována nejdelší etapa. Když bude mít člověk po dvou etapách dostatečný odstup od soupeřů v předu i vzadu, čeká ho více kilometrů, při kterých si bude muset dávat pozor na chyby. Když se ale pojede s rozdílem nějakých 20-30 sekund, bude i v neděli ještě o co bojovat. Během prvního dne poslední soutěže v Argentině jsem byl spokojenější se svou rychlostí. Na začátku mi možná pomohly špatné podmínky, ale i když se zlepšily, pořád jsem stačil Loebovi. Takže jsem se určitě zlepšil,“ dodává Hirvonen.

Jari-Matti Latvala se nové soutěže neobává, naopak ji vítá. „Myslím, že je to dobré, protože budeme všichni ve stejné pozici a znalost tratí nebude hrát žádnou roli,“ říká. „Musíme si dát pozor při psaní rozpisů, abychom se na ně při soutěži mohli spolehnout. V autech pro seznamovací jízdy máme nainstalované kamery, takže si budu moci trať před startem ještě připomenout. Před ostrou jízdou mi to pomáhá, protože je to jako jeden průjezd navíc. Na videu to ale přeci jen vypadá trochu jinak než v reálu.“

„Loni byly v šampionátu tři nové podniky a každý z nich jsem si užil. Takže do Jordánska se opravdu těším. Pochopil jsem, že tratě budou tvrdé a rychlé a to mi vyhovuje. S nastavením auta si nedělám problémy. Se současným set-upem jsem spokojený. Používám ho jako základ při každé soutěži a na místě už se dolaďují pouze detaily,“ dodává.

Jezdec Abu Dhabi Khalid Al Qassimi a spolujezdec Michael Orr pojedou se třetím týmovým Focusem RS. Bude to jejich první start od únorové Švédské rally a první šotolinová soutěž od loňského Finska. Al Qassimi startuje pravidelně ve FIA šampionátu zóny Středního Východu a loňskou Jordánskou rally, která se jela jako kandidátský podnik, vyhrál. Je tak jediným předním jezdcem se zkušeností s místními tratěmi.

„Startoval jsem tu už šestkrát nebo sedmkrát. Pouštní erzety, na kterých jsme závodili, ale byly nahrazeny jinými,“ říká šestatřicetiletý Al Qassimi. „V letošním ročníku je zhruba 40% tratí oproti loňsku změněno. Jejich povrch je tak hladký, že je to jako jízda po asfaltu – pouze hnědá barva podkladu dává tušit, že tomu tak není. Loni jsem sice vyhrál, ale jel jsem tak na 50 procent. Stejně se chci rozjíždět i letos. Když po pár erzetách uvidím, že jedu v pohodě, postupně se pokusím zrychlovat. Poprvé také budu startovat na pneumatikách Pirelli a proto budu potřebovat i nějaký čas, abych si na ně zvykl.“

Ford

Další články

Styl na silnici: Nejlepší pánské účesy pro muže za volantem

Představte si to – vyrážíte na dlouhou cestu, vaše oblíbená hudba hraje v rádiu, ale při pohledu do zpětného zrcátka si říkáte: „Můj účes by potřeboval trochu vylepšit.“ Dobrá zpráva je, že správný střih vám může dodat nejen sebevědomí, ale i pohodlí za volantem.

zobrazit článek >

Virtuální kancelář pro podnikatele na cestách: Řešení, které vám zjednoduší život

Každý, kdo žije na silnici – ať už jako řidič nákladního vozu, kurýr nebo profesionální dopravce – dobře ví, jak obtížné může být skloubit neustálé cestování s administrativními povinnostmi. Kde přebírat poštu, jak zařídit oficiální sídlo firmy nebo jak spravovat řadu záležitostí, když jste stovky kilometrů od domova?

zobrazit článek >

Jak sjednat pojistku na auto, která bude odpovídat vašim potřebám

Chcete-li vlastnit automobil, musíte se připravit na to, že vám kromě spousty radostných chvilek často přinese také nepříjemná překvapení. Proto je vhodné množství starostí s vozem minimalizovat. Třeba uzavřením výhodného pojištění, které vás bude spolehlivě chránit.

zobrazit článek >