aktuálně: 37 uzavírek, 33 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Kamaz vyráží na Dakar bez Čagina i Kabirova

4. listopadu 2011

Ještě nikdy neprošla sborná ruského Kamazu takovou generační obměnou jako při letošním Dakaru. Obvyklé konstanty továrního týmu, dvojice Čagin-Kabirov, která udávala trend závodění na špici kategorie kamionů posledních patnáct let, při letošním Dakaru neuvidíme. Přesto, nebo naopak právě proto, nás čeká neméně zajímavý závod těžké vozby, možná však i daleko zajímavější než předtím.

Na Dakar 2012 vyráží hned pětice Kamazů - čtyři tovární a jeden klientský, v rámci kazašské formace Astana, řízený Arturem Ardavičusem. Rusové si po léta pozorně pěstovali svoji kamazovskou juniorku. Každý z mladých pilotů, kteří mají po Čaginovi i Kabirovovi převzít otěže, má za volantem ostrého kamionu nebo v úloze spolujezdce na Dakaru odježděno několikanásobně více než kdokoli z nejbližších konkurentů na západ od Moskvy. Zakomponování nových tváří, které mají být budoucností ruského týmu, se dělo dlouhodobě, systematicky a citlivě. Vždyť všichni ladí piloti budou pod dohledem ostřílených spolujezdců, ověnčených dakarskými vavříny. Je tedy právě nyní největší šance Rusy porazit?

Tři ostré Kamazy povedou tři posádky, u kterých se dravé mládí snoubí s filigránskou zkušeností. Jasnou jezdeckou jedničkou pravděpodobně bude Eduard Nikolajev, který po Čaginovi zdědil skvělého navigátora a mechanika Sergeje Savostina a mechanikem bude Vladimir Rybakov. Dvojkou bude mladý 24letý Ajrat Mardějev, jemuž bude číst noty velezkušený Ajdar Běljajev (celá léta je četl Kabirovovi), s mechanikem Šibalovem. Trojkou do party je Andrej Karginov, kterého bude navigovat další Kabirovův exparťák Andrej Mokjejev a mechanik Igor Děvjatkin. Jedinou ryzí rapid assistance v soutěži kamionů bude tvořit Ilgizar Mardějev, táta Ajrata, který mu při letošním Dakaru dělal spolujezdce a který sice poveze několik set kilogramů náhradních dílů, elektrocentrálu i svářečku, sám však už několikrát ukázal, že je navýsost kompetentním domestikem do té míry, že i s takovou zátěží dokončil Dakar na čtvrtém místě. Ve 53 letech je právě onou zkušeností v zádech, kterou mladí piloti potřebují.

Všichni tři mladíci, z nichž Nikolajev byl už dříve určen jako Čaginův nástupce a jezdecky je proti svým kolegům přece jen o něco vepředu, prodělali bouřlivý vývoj. Šéf týmu Jakubov je nechal tváří v tvář pouštní výzvě na Desert Challenge 2011. Jestliže ještě na loňské Silk Way Rally Karginov i mladý Mardějev přece jen zaostávali a nesměle se pohybovali ve druhé polovině první desítky, letos už Karginov naprosto konzistentně bojoval o čelo a Mardějev vyhrál na Silk Way dvě etapy! To vše prosím se starší specifikací kamionu, v případě Mardějeva doknce s typem 4911 s motorem vpředu. Právě ta je pro Rusy také minulostí. Na Dakar vyrazí trojice zbrusu nových speciálů poslední evoluce, která je mezi kamionéry na Dakaru právem považovaná za to nejlepší a nejlépe otestované vozidlo, co momentálně po dálkových soutěžích jezdí. K celku přispívá každý detail modelu Kamaz 4326-9, nižší stavba a téměř ideální rozložení vah pak přispívají k dobrým jízdním vlastnostem stejně jako přepracovaná péra, regulovatelné tlumení zkrutných stabilizátorů nebo kabina posunutá co nejvíce vzad. K tomu přičtěte čtveřici nebo pětici vybavených asistenčních šestikolek a řídící tandem Jakubov-Čagin a brzy naznáte, že Rusové se o budoucnost rozhodně bát nemusejí.

Prosadí se tedy Kamaz i pojedenácté? Má k tomu všechny předpoklady, zároveň však už dlouho (pokud někdy vůbec) nebyla nejužší špička tak početná a tak vyrovnaná a také hladová po úspěchu jako právě letos. Snad právě to činí pozici nadějných, ale relativně zkušených ruských mladíků za volanty ještě těžší. Kabirov i Čagin by ji brali jako rutinní výzvu.

Jiří Vintr

Další články

Autocamping Rozkoš - prožít dovolenou pestře a v pohodě

Pestrost nabídky ubytování, společenských akcí, turistických možností, poznávacích a sportovních výletů včetně krásných cyklotras, ale i klid k odpočinku, to je dnes téměř neodmyslitelná nabídka k prožití hezké dovolené.

zobrazit článek >

Jaké povinné i nepovinné vybavení je dobré mít ve svém vozu?

Jestliže jezdíte autem, bude dobré, když v něm budete mít umístěné všechny důležité nezbytnosti. Povinná výbava v autě je základ a je stanovena vyhláškou. Nepovinnou výbavu si pak můžete zvolit dle vlastních preferencí. Bohužel se často stává, že řidiči při kontrole zjistí, že nemají kompletní ani výbavu povinnou. Na následujících řádcích se tak na tuto tématiku zaměříme pěkně zblízka.

zobrazit článek >

Proč došlo ke zdražení dálničních známek?

Přečtěte si více o nedávném zdražení dálničních známek. Vysvětlíme vám, jaké jsou nové ceny, proč k navýšení cen došlo a z jakého důvodu byste měli být na pozoru při koupi jednodenní dálniční známky.

zobrazit článek >