aktuálně: 37 uzavírek, 9 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Smutný Lavanttal nejen z pohledu českých barev

8. dubna 2008

Necelé tři měsíce po zasněžené Jänner Rallye pokračoval prvoligový rakouský šampionát svým druhým podnikem. První letošní ryze asfaltovou soutěž seriálu hostilo jihorakouské město Wolfsberg, kde se kromě rakouského „mistráku“ rozdělovaly body i do Mitropa Rallye Cupu a do poháru historických vozů. Lico Lavanttal Rallye nabídla divákům fantastický sport s řadou krásných soubojů, její průběh však bohužel nesmazatelně ovlivnila tragická nehoda na začátku druhé etapy, po které byla soutěž ukončena.

Ke smutné události došlo na páté rychlostní zkoušce, jež otevírala sobotní program. Rakouský pilot Herbert Breiteneder, který po první etapě figuroval na 25. místě absolutně, byl při dobržďování z vysoké rychlosti do technického esíčka v mírném sjezdu dlouhý na brzdy, jeho Ibiza Kit Car skončila v lese a nešťastně trefila strom na stranu řidiče. Vůz zůstal ve svislé poloze opřený o strom a vyproštění těžce zraněného jezdce nebylo pro záchranáře jednoduché. K záchraně 54letého Herberta Breitenedera byly nasazeny veškeré prostředky včetně letecké záchranné služby, jezdec však i přes veškerou snahu lékařů svým zraněním bohužel podlehl. Jeho spolujezdce Marca Mayrhofera hospitalizovali ve wolfsbergské nemocnici pouze s lehkými zraněními.

Pořadatelé pak po dohodě s hlavním sponzorem soutěže závod zastavili, na ředitelství rally shromáždili všechny účastníky a po oznámení tragické události uctili památku zesnulého Herberta Breitenedera minutou ticha. Závěrečné dvě sekce soutěže byly zrušeny a za oficiální byly prohlášeny výsledky po šesté rychlostní zkoušce.

Smrt zkušeného rakouského závodníka samozřejmě zastínila veškeré ostatní dění na trati i mimo ni. Lavanttal Rallye nabídla na rakouské poměry mimořádně kvalitní a pestrou konkurenci od moderních vozů kategorie Super 2000 až po poněkud exotické Zastavy Yugo, jež svůj největší boom slavily za socialistické éry. Kromě domácí špičky soutěž okořenilo i velké množství pilotů ze sousedního Slovinska, nechyběli ani Italové, Němci a také tři piloti z České republiky. Samostatnou kapitolou byla trať soutěže, vedená v překrásném prostředí předhůří rakouských Alp. Jak se vyjádřil šéf soutěžního týmu Eurostroj Eddy Schlager, podobný charakter tratě v České republice není. Členitá technická trať ze zatáčky do zatáčky s obrovským převýšením a partiemi podél hlubokých srázů dokonale prověřila více než stočlenné startovní pole a musela nutně ohromit všechny milovníky rally sportu.

Úvodní etapu tvořily čtyři rychlostní zkoušky na dvou úsecích, z nichž dvě se mohly pyšnit délkou více než dvacet kilometrů. Znalost místního prostředí potvrdili domácí Rakušané, kteří ve výsledcích obsadili první tři pozice. Famózně začal zejména Franz Wittmann junior, jenž vyhrál úvodní tři zkoušky a až na čtyřce dovolil zazářit zkušenému Raimundu Baumschlagerovi. Rozdíl mezi oběma domácími hvězdami činil po první etapě jen 7,1 sekundy a diváci se těšili na tvrdý souboj. Vedoucí dvojku sledoval se skoro minutovým odstupem hrabě Beppo Harrach za volantem „plynového“ Lanceru CNG, který po celý den sváděl vyrovnaný souboj se Slovincem Tomažem Kaučičem na Subaru Impreza. Kaučič zajížděl v úvodní části dne vyrovnané časy, na závěrečné zkoušce etapy ale ztratil půl minuty a klesl za dalšího zahraničního účastníka - v Rakousku zdomácnělého Němce Hermanna Gassnera.

Z českých zástupců zvládl páteční rychlostní zkoušky dle očekávání nejlépe stabilní účastník mitropy Jiří Tošovský, jenž svoji Evo devítku odevzdával do uzavřeného parkoviště ze sedmnáctého místa celkově. Zbylí čeští zástupci se nacházeli ve druhé padesátce 119členné výsledkové listiny. Olomouckému Jaroslavu Mikulenkovi na Lanceru osmé evoluce patřila po pátku 57. pozice, zlínský lékař Aleš Jirátko, jenž měl díky vysokému startovnímu číslu pátek zpestřený o kličkování mezi pomalými slovinskými Yugy, figuroval na 76. pozici.

Naši zemi kvalitně reprezentovali také zástupci vilémovické stáje Eurostroj Rallye Team Česká republika. Talentovaný Michael Kogler i přes pomalejší začátek první etapu zakončil na 15. místě absolutně a jako osmý nejrychlejší Rakušan výsledkové listiny. Další jezdec, využívající služeb Evo devítky stáje Eddyho Schlagera, místní Andreas Mörtl při svém premiérovém startu s tímto vozem figuroval na 41. místě.

Druhý den byly pro posádky připraveny čtyři sekce, z nichž každá čítala dvě rychlostní zkoušky. Vzhledem ke zmíněné události však většina startovního pole neodjela ani čtvrtinu. Franz Wittmann na pětce zvýšil svůj náskok na Raimunda Baumschlagera o 1,3 sekundy, hned o zkoušku později si ale vybral svoji slabší chvilku a o veškerou časovou výhodu přišel. „Mundl“ mu ranní porážku vrátil i s úroky a o sekundu se posunul do čela. Wittmann se v servisu připravoval na mohutnou ofenzívu, k té už ale kvůli ukončení soutěže nedošlo. Na zbylých pozicích v absolutní špičce zůstalo vše při starém – pro třetí pozici si do cíle dojel Beppo Harrach, čtvrtý skončil Hermann Gassner a elitní pětici uzavřel Tomaž Kaučič.

Výrazná změna nenastala ani v českém táboru. Jiří Tošovský, využívající tentokrát služeb zkušeného navigátora Petra Grosse, si dojel do cíle pro solidní čtrnácté místo a pro cenné body do Mitropa Rallye Cupu. Jaroslav Mikulenka dojel padesátý šestý a Aleš Jirátko se během ranní sekce posunul na 71. příčku.

Úspěšnost českých vozů svým výsledkem potvrdili i oba jezdci ze stáje Eurostroj Rallye Team. Michael Kogler přijel do závěrečného servisu jako dvanáctý a vzrůstající tendenci svých výkonů potvrdil osmým časem na šesté rychlostní zkoušce. Andreas Mörtl závodil v sobotu pouze na jediné zkoušce a vlažnější časy z pátku tedy již vylepšit nestihl. Ani konečná 40. příčka však v silné konkurenci není špatným výsledkem.

Dalším dílem letošního mistrovství Rakouska v rally bude o prvním květnovém víkendu Bosch Super Rallye, konaná ve stejný termín jako česká Rally Krumlov. Milovníci šotoliny pak mají ve svém kalendáři tučně zatržený termín 12. dubna, kdy se uskuteční populární rakouská Triestingtal Rallye, zařazená do Austrian Rallye Challeng.

Jiří Dokulil

Další články

Elektrokoloběžka: Jak na bezpečnou jízdu? Takhle předejdete nehodám a pokutám

Oblíbenost elektrokoloběžek stoupá. Není divu, představují rychlý, ekologický a pohodlný způsob transportu. Když navíc využíváte městské sdílené koloběžky, nevyjde vás to příliš draho. Znáte ale pravidla upravující jízdu na koloběžce? Víte, kde s ní smíte a nesmíte jezdit? Pojďme se nato podívat.

zobrazit článek >

Co je VIN kód auta a kdy se vám může hodit?

Každé vozidlo má svůj VIN kód. Jedná se o jedinečný 17místný mezinárodní kód, který dané vozidlo identifikuje a můžete si podle něj ověřit jeho historii. Nebo vám pomůže prověřit stav tachometru.

zobrazit článek >

Dacia Duster 2024: SUV, které vás překvapí

Když se řekne Dacia Duster, možná si představíte nenápadné auto, ale tato nová verze 2024 přináší víc, než byste čekali.

zobrazit článek >