aktuálně: 37 uzavírek, 4 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Valašská rally očima Josefa Petáka

4. dubna 2008

Příbramský pilot Josef Peták se v letošním roce poprvé představil v soutěži Mezinárodního mistrovství České republiky s vozem Peugeot 207 Super 2000 a premiéra to byla vydařená. V nabité konkurenci si totiž dojel pro vynikající čtvrtou pozici.

Podle slov Pepíka to však nebylo vůbec jednoduché, protože podmínky na trati se často měnily a bylo tedy náročné především dobře zvolit pneumatiky.

Jak jsi zvládl přípravu a nastavení nového vozu na Valašskou rally?

„Za přípravu vozu patří velký dík především celému našemu týmu mechaniků, kteří opět vše zvládli na jedničku. Co se týká nastavení, tak to jsme si udělali již na testu týden před startem Valašské rally a bylo ideální.“

Co tréninky?

„Tréninky proběhly naprosto v pohodě. Těšil jsem se již na samotnou rally, protože pauza byla celkem dlouhá.“

Popiš první den? Opět se jelo v noci.

„Je všeobecně známo, že noční rychlostní zkoušky příliš nemusím, ale s časy z celého prvního dne jsem spokojen. Na první RZ to bylo především o seznamování se s vozem a hledání správného rytmu. Byl jsem často v omezovači a chvílemi zbytečně brzy brzdil. To se postupně zlepšilo. RZ 2 už byla celkem v pohodě. Pak přišly noční testy, které jsme ale také bez větší ztráty v pohodě zvládli. Určitě jsme nechtěli riskovat a vyrobit nějakou chybu hned na začátku rally. Podle toho jsem také jel.“

Co druhá etapa? Jak se ti dařilo volit pneumatiky?

„V sobotu hodně záleželo na výběru pneumatik. My jsme zvolili na celý den mokré pneumatiky a myslím, že to byla dobrá volba. I když jsme na suchu místy ztráceli, jinde jsme naopak díky tomu získali. Takže celkově to bylo dobré. Laicky řečeno to byla sázka na jistotu, která vyšla.“

Byly nějaké krizovky? Počasí bylo nevyzpytatelné...

„Krizovka byla jedna velká a to v sobotu na RZ 12. Tam jsem nedobrzdil do jedné prudké zatáčky a vůz se vezl do škarpy. Snažil jsem se auto dostat do smyku, ale stejně jsme spadli asi 1,5 metru pod úroveň silnice. Myslel jsem, že půjdeme na střechu, jelikož auto ´zakoplo´, ale pak vůz dopadl zpět na kola a my se za pomocí náhonu všech čtyř kol ze škarpy vyhrabali a pokračovali. S dvoukolkou bych se z meze asi bez pomoci nedostal. Navíc jsem v okolí zrovna neviděl ani žádné diváky.“

„Jak by jsi zhodnotil první soutěž s Peugeotem 207 Super 2000?

První jízda byla v pohodě. Bylo to o seznamování se s vozem s hledání limitů. Určitě se dá ještě zrychlit. Oproti dvoukolce je to ale pozitivní posun vpřed. Zatáčky se dají jet určitě rychleji a plynuleji.

S výsledkem jsi spokojený?

Ano, výsledek je to velmi dobrý. V takové konkurenci se čtvrté místo určitě cení. Líbily se mi také tratě, které byly pěkné a náročné.

Máš i nějaké výtky k organizaci Valašské rally?

Tam je toho trochu více... Organizačně to bylo s Valašskou rally o něco horší. Nelíbily se mi především krátké přejezdové časy. Nedalo se stíhat jet přes město ke startu RZ bez toho, aby se neporušovala rychlost – což nemám rád. Organizátoři totiž asi zapomněli, že posádky musí také vozy natankovat, takže to vycházelo dost natěsno. Nestíhal jsem si ani odfouknout pneumatiky před startem. Také nebyla příliš v pořádku první den servisní zóna, kde byl hrozný zmatek a jezdily tam i auta, která tam neměla co dělat. Vrcholem ovšem byl člověk, který po mně házel písek, když jsem jel na technickou přejímku. Posléze držel v ruce transparent Stop rally v této ulici - nebo něco takového na něm stálo. To by si měli organizátoři také pohlídat, protože to zcela jistě není příliš normální... Nedostatkem byly také chybějící cedule s časy dalších posádek v cílech jednotlivých RZ. Byly asi jen ve dvou stanovištích. Chtělo by to ještě na některých věcech hodně zapracovat.

Myslíš, že fanoušků u tratí přibilo, nebo naopak ubylo?

Myslím, že letos jich bylo více, než vloni. Lidí bylo i přes celkem nepříznivé počasí opravdu dost."

Richard Vlček ; Zakruta.CZ

Další články

Jaké povinné i nepovinné vybavení je dobré mít ve svém vozu?

Jestliže jezdíte autem, bude dobré, když v něm budete mít umístěné všechny důležité nezbytnosti. Povinná výbava v autě je základ a je stanovena vyhláškou. Nepovinnou výbavu si pak můžete zvolit dle vlastních preferencí. Bohužel se často stává, že řidiči při kontrole zjistí, že nemají kompletní ani výbavu povinnou. Na následujících řádcích se tak na tuto tématiku zaměříme pěkně zblízka.

zobrazit článek >

Proč došlo ke zdražení dálničních známek?

Přečtěte si více o nedávném zdražení dálničních známek. Vysvětlíme vám, jaké jsou nové ceny, proč k navýšení cen došlo a z jakého důvodu byste měli být na pozoru při koupi jednodenní dálniční známky.

zobrazit článek >

Co byste měli vědět o pneumatikách Bridgestone a proč jsou skvělou volbou?

Bridgestone, světový lídr v produkci pneumatik, nabízí špičkovou technologii a inovace v rámci pneu pro osobní vozy, SUV a 4x4. Tady se podíváme na to co je značka Bridgestone vlastně zač, jaké pneu nabízí a co za výhody přináší řidičům, kteří hledají spolehlivost, bezpečnost a výkon.

zobrazit článek >