aktuálně: 355 uzavírek, 11 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Aleš Loprais zvítězil ve 4. etapě Silk Way Rally

14. července 2011

Celkem 400 kilometrů speciálky v Kalmycké poušti představovalo zatím nejobtížnější etapu v dosavadním průběhu rally a i největší hvězdy automobilové kategorie poukazovaly na její náročnost a vpravdě dakarské parametry. Stephane Peterhansel se divil,, že šestihodinovou speciálku už dlouho nejel.

Denní menu bylo jasné: spousta měkkého písku a malých dun, hodně pomalých skoků a 'nakopávaček' ve velmi nepravidelném rytmu. K tomu prach a prašné úzké pisty. Stručně řečeno, rychlostní rekordy se nekonaly, zato vertikálních posunů získali soutěžící víc než dost. Prakticky každý, kdo dokončil, byl rád, že to všechno má za sebou, a byl zralý na kvalitního fyzioterapeuta.

Aleš vzal osud etapy do svých rukou. Postupně předjížděl všechny soupeře, kteří startovali před ním, s výjimkou prvních tří osobních aut. Na prvním i druhém kontrolním bodu postupně navyšoval náskok, ale bylo zřejmé, že druhého CP dosáhl v podstatě současně s Kabirovem i Karginovem, takže zbytek etapy dojely nejlepší tři kamiony pospolu. Je to pro Aleše druhé etapové vítězství na Silk Way Rally, to první bylo v etapě do Turkmenbaši při ročníku 2009.

„Co dodat, jelo se nám skvěle, nebyly žádné technické problémy, opravy ani navigační patálie, byť právě navigačně byla etapa rovněž nesmírně náročná. Přemýšlím, že byla možná nejtěžší, jakou jsem dosud jel, snad ani na letošním Dakaru jsem nezažil tak obtížnou speciálku. Všechny nás pořádně bolí záda, krční páteř, o zadku nemluvě. Chtějí nás tady doslova rozbít, ale tyhle soutěže zkrátka jsou obtížné.“

„Terén byl neskutečně obtížný, série neustálých kopanců a nadskočení nebraly konce. V závěru jsme dojeli Karginova a uhnout se mu moc nechtělo, tak jsme neriskovali, byť byla šance stáhnout i jeho malý náskok,“ dodal Aleš Loprais, který se znovu posunul na třetí příčku absolutně, když Hansi Staceymu etapa příliš nevyšla a ztratil v ní okolo 40 minut. Na druhého Karginova však Aleš ztrácí jen 2:40 minuty.

Etapa jinak vrátila do hry ruské účastníky. Ajrat Mardějev znovu zajel dobře a poskočil o dvě příčky až na 6. místo, jeho otec Ilgizar už je desátý. Naopak drobně ztratil Franz Echter, nenápadně se na deváté příčce drží rychlý Holanďan Elfrink a další dobrý výsledek zaznamenal Jarloslav Valtr s Liazem. Pro dalšího Čecha Marka Spáčila naopak rally po havárii bohužel skončila.

Ani den klidu nezažívá při ostré závodní premiéře posádka Bonver Dakar Teamu s Tomášem Vrátným, jejíž Tatra v dnešní etapě ležela dokonce na boku. „Byla to opravdu nesmírně obtížná etapa s úzkými pistami a spoustami malých, ale měkkých dun. Na jedné pistě jsme vyletěli ven ze zatáčky a lehli s Tatrou na bok. Za půl hodiny projížděla kolem Tatra Svobodových a pomohla nám zpět na kola, patří jí za to velký dík. Naše Tatra vypadá trochu pochroumaně, ale jedeme dál, i další etapa bude těžká,“ řekl řidič posádky Tomáš Vrátný.

Opravdu, další speciálka z Astrachaně do Stavropolu bude dlouhá téměř 700 kilometrů, její úvodní část se pojede znovu v Kalmycké poušti a zbytek po stepích s velkým množstvím cest. Délka 700 kilometrů se u speciálek nevidí už ani na velkém Dakaru.

Jiří Vintr

Další články

7 nejdůležitějších informací o povinném ručení, které musíte znát

Jestliže vlastníte motorové vozidlo, pak máte rovněž sjednáno autopojištění neboli povinné ručení. Víte o něm ale vše? Možná vás překvapí, co vše ovlivňuje jeho cenu, kdy ho nelze uplatnit nebo jak na pojistce ušetřit.

zobrazit článek >

Jaké jsou výhody bezkontaktních plateb v nákladní dopravě?

Pokud se chcete se svou firmou prosadit ve světě logistiky, musíte znát legislativu a mít přehled o veškerých provedených finančních transakcích. Jenže jakým způsobem udržet pod kontrolou platby za mýtné nebo palivo? Vsaďte na bezkontaktní platby.

zobrazit článek >

Možné problémy při sjednávání povinného ručení

Povinné ručení je základem drtivé většiny vozidel. Zřízení tohoto pojištění je úzce svázáno s nákupem nového vozu, občas se ale vyplatí změnit povinné ručení i pro stávající vůz. Jaké nástrahy Vás mohou při sjednávání nového povinného ručení potkat?

zobrazit článek >