aktuálně: 37 uzavírek, 2 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Sláva Ducháček: Od Kit Caru k Evo devítce

26. února 2008

Loňská sezona měla být pro rallyovou posádku Sláva Ducháček - Petr Dufek přelomová. A nakonec také byla, i když jinak než oba závodníci i vedení kdyňského APM Automotive Rally Teamu čekalo. Z plánované účasti ve všech závodech ´velkého´ českého šampionátu s cílem poprat se se Škodou Felicia Kit Car o titul Mistra ČR ve třídě A5 totiž v průběhu sezony sešlo a v jejím závěru se už místo závodění připravoval jiný, ještě zásadnější zlom.

Přestup na mnohem silnější techniku, přesněji na špičkový Mitsubishi Lancer Evo IX. Právě s ním bude zmíněná dvojice v letošní sezoně brázdit české soutěže v novém týmovém projektu a pochopitelně i s vyššími ambicemi.

SLIBNÝ ZAČÁTEK SEZONY

„I když jsme vlastně dosáhli jen několika dílčích úspěchů, nemyslím, že by loňský rok byl špatný. Byl prostě jiný,“ ohlíží se Sláva Ducháček za sezonou, kterou zahájil poněkud smolným startem na rakouské Jänner Rally. „Vstup byl dobrý. Od první erzety jsme vedli, bohužel v šesté nám praskla klika v motoru naší felicie. Takže jsme samozřejmě byli zklamaní. Ale také jsme zjistili, že opět máme na to, být na absolutní špičce třídy A5.“

Před domácí ´Šumavou´ tak týmu přibyly starosti a také náklady navíc. Ale stálo to za to. „Jeli jsme už s novým motorem, který fungoval perfektně. Začali jsme jako v Rakousku. Vyhráli jsme první měřený test, klatovský okruh, přestože jsme tam měli drobnou kolizi. A vedení jsme udrželi až do konce. Takže jsme byli moc spokojení a těšili se na další závody,“ vypráví jezdec, který ale následující soutěž musel absolvovat s půjčeným autem.

SMŮLA STŘÍDÁ SMŮLU

Mezi únorovou soutěží v Klatovech a Rally Český Krumlov byla totiž tříměsíční pauza, kterou chtěl kdyňský tým využít k celkové repasi závodního speciálu. Ta ale z důvodu těžko předvídatelných problémů nebyla včas hotová. „Abychom o soutěž nepřišli, tak jsme si narychlo pronajali ´užovku´, tedy úzkou felicii, od Petra Bryndy, se kterou jsme skončili čtvrtí. To s ohledem na silnou konkurenci a možnosti vozu bylo výborné. Krátce nato jsme dodělali naše auto. Bylo špičkově téměř kompletně repasované. Jediné, co zbývalo vyměnit, byly poloosy.“

A tak posádka už opět s ´kitem´ v tradičních modrobílých barvách APM Automotive Rally Teamu mohla v červnu vyrazit do Mladé Boleslavi na Bohemku... „Od první erzety jsme vedli a svůj náskok jsme stále zvyšovali. A to i přesto, že jsem měl zdravotní problémy. Dokonce jsem po první etapě byl v nemocnici. Lékaři mi sice doporučili nepokračovat, ale jeli jsme dál. Ovšem jen chvíli. Pak nás zradila právě ta nevyměněná poloosa. Takže jsme čtyři rychlostní zkoušky před koncem znovu odstupovali z prvního místa,“ vypráví Ducháček teď již s úsměvem.

Jeho smůla ale pokračovala dál. V Třebíči při červencové Horácké rally totiž vypadl hned v prvním měřeném testu. „Tentokrát praskl unašeč. Byl to pech. Přitom v předešlé sezoně auto drželo a byl z toho titul českých mistrů ve sprintrally. Zato vloni jsme si vybrali pořádný kus smůly. Je ale pravda, že jeden velký závod je jako tři sprinty, takže je na techniku mnohem náročnější.“

PREMIÉRA S MITSUBISHI

Srpen ale přinesl velký zvrat v kariéře kdyňské posádky. Manažer APM Automotive Rally teamu Robert Babor to charakterizuje ve dvou větách: „Společně jsme si sedli, zhodnotili první polovinu sezony a na jejím základě jsme změnili prioritu pro další období. Tou se stala příprava přechodu z felicie na špičkovou techniku v podobě nejnovější evoluce Mitsubishi Lancer pro rok 2008.“

Prvním krokem bylo ověření správnosti této volby pronajmutím Mitsubishi Lancer Evo VII od Karla Trojana pro rallysprint v Prachaticích. „A vůbec to nedopadlo špatně. Skončili jsme pátí absolutně,“ vzpomíná Ducháček na svoji premiéru v prestižní třídě N4. „Šel jsem do toho s tím, že buď budu zklamaný, nebo naopak nadšený. A dopadlo to tak, že jsem byl nadšený. Auto fungovalo perfektně a moc se nám to líbilo.“

Posádka Ducháček - Dufek se nakonec do třídy A5 už nevrátila. I když svou roli v tom sehrála i vyšší moc. Při finálové přípravě felicie na zlínskou Barum rally totiž jezdci spadla do oka ocelová špona a posádka se na poslední chvíli musela odhlásit. Také proto Ducháček s Dufkem vynechali i závěrečnou Rally Příbram.

„Bylo to i z ekonomických důvodů. Už jsme věděli, že ve třídě A5 nebudeme do budoucna pokračovat a shodou okolností se v tu dobu ozval i vážný zájemce o koupi felicie. Tak jsem se svezl už jen v prosinci na Pražském rallyesprintu a to opět s Lancerem.“

NOVÝ TÝM

Už před Pražským rallysprintem však bylo rozhodnuto o nové podobě ambiciózního týmu. „Po prvním svezení s Lancerem v Prachaticích jsme přemýšleli o možném pronájmu nějaké ´evo sedmičky´, protože nejnovější ´devítka´ je dost drahá na pořízení i na provoz. Nakonec to ale dopadlo úplně jinak,“ prozrazuje Sláva Ducháček a konkrétněji ho opět doplňuje Robert Babor: „Rozhodli jsme se postupovat bez kompromisů a zajistit pro úspěšné výsledky stabilní a silné zázemí. Prioritní volbou tak bylo spojení dosavadního týmu s dalším silným partnerem. A vstoupili jsme do jednání s opravdu top českou společností, která má také zájem ještě více se zviditelnit a rallysport se jí k tomu zdá vhodným prostředkem. Navíc jejím zástupcem v tomto projektu je člověk, který propojil svůj manažerský pracovní post se svým koníčkem – je totiž také rallyovým jezdcem.“

A tak nakonec došlo ke vzájemné dohodě, že právě tato firma vytvoří s kdyňským dodavatelem autodílů APM Automotive a ještě jednou ekonomicky silnou nadnárodní společností závodní tým se dvěma vozy Mitsubishi Lancer Evo IX. „Jistě zajímavé a možná pro někoho i trochu překvapivé je jezdecké složení druhého týmového auta. Více však před oficiální březnovou premiérou týmu nechceme prozrazovat i když určité informace se již částečně mezi rallyovou veřejnost dostaly...,“ dodává Babor.

SEZONA 2008

A jaké jsou tedy v těchto souvislostech Ducháčkovy plány v sezoně 2008? Smělé, přestože úvodní podnik mezinárodního mistrovství ČR - rakouskou Jänner rally – vynechal. „Jänner jsme nejeli jednak proto, že ještě nebyl připravený tým a nové auto, ale také proto, že to byla vlastně jediná zimní soutěž, když ´Šumava´ je posunutá až na duben. A tak by se nevyplatilo speciálně připravovat ani jiné pronajaté auto. To by bylo opravdu hodně nároků navíc - nejen finančních,“ vysvětluje jezdec, který letos pojede oba republikové šampionáty - sprinty i vícedenní soutěže.

První ostrou prověrkou bude už koncem března Valašská rally a pak se pojede zhruba každý druhý víkend. „S Petrem chceme hlavně sbírat zkušenosti, proto jedeme oba seriály. Sprinty jsou totiž příliš krátké a než se člověk s autem sžije, je vlastně konec. A jet pouze velký šampionát, kde je velká konkurence, by zase znamenalo mnohem menší šanci se nějak prosadit výsledkově. Takhle si v týmu slibujeme, že potřebné zkušenosti nasbíráme rychleji a ve druhé půlce sezony bychom chtěli mít už i dobré výsledky...“ uzavírá reálným pohledem na letošní závodní rok Sláva Ducháček.

Milan Ježek

Další články

Autocamping Rozkoš - prožít dovolenou pestře a v pohodě

Pestrost nabídky ubytování, společenských akcí, turistických možností, poznávacích a sportovních výletů včetně krásných cyklotras, ale i klid k odpočinku, to je dnes téměř neodmyslitelná nabídka k prožití hezké dovolené.

zobrazit článek >

Jaké povinné i nepovinné vybavení je dobré mít ve svém vozu?

Jestliže jezdíte autem, bude dobré, když v něm budete mít umístěné všechny důležité nezbytnosti. Povinná výbava v autě je základ a je stanovena vyhláškou. Nepovinnou výbavu si pak můžete zvolit dle vlastních preferencí. Bohužel se často stává, že řidiči při kontrole zjistí, že nemají kompletní ani výbavu povinnou. Na následujících řádcích se tak na tuto tématiku zaměříme pěkně zblízka.

zobrazit článek >

Proč došlo ke zdražení dálničních známek?

Přečtěte si více o nedávném zdražení dálničních známek. Vysvětlíme vám, jaké jsou nové ceny, proč k navýšení cen došlo a z jakého důvodu byste měli být na pozoru při koupi jednodenní dálniční známky.

zobrazit článek >